• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prisutveckling begagnade quartz ur av känt fabrikat?

Putteman

Silver
Jag har aldrig haft någon lite dyrare klocka, eller allt beror väl på. Jag har ett par Tissot som jag använder till vardags.

Nu funderar jag på att skaffa mig en eller två vardagsklockor av något dyrare fabrikat. Jag fattar hela grejen med automatur och är också glad i tanken kring det, men har bestämt mig för att nu så "börjar" jag med kvarts ur för att ha enkla pålitliga vardagsklockor. Vad som kommer senare får man se.

Något jag är nyfiken på är vad man förväntar sig för värdeutveckling på begagnade kvartsur? Jag förstår att det är spekulation, men jag är ändå intresserad. Jag kommer köpa dessa för att nyttja och nöta på själv, kommer sannolikt aldrig heller säljas.

Jag har två exempel. Funderar på att skaffa t.ex. en gammal Omega Quartz som är 30-40 år gammal och ha som mer "dressad" modell. Verkar inte vara några problem att finna för under 10K. Gillar att den är gammal osv. Att man inte har nån garanti hur länge den fungerar förstår jag, men det kan jag ta. Jag blir framförallt förvånad att dom är så billiga. Är dom helt iskalla pga att det är just en gammal kvarts teknik? Om den kostar t.ex. 8000:- idag, vad tror ni den kostar om 10 eller 20 år? Samma? Eller typ 100:-? Eller går dom upp? För mig så tycker jag det tillför något att den just är gammal, dvs. jag har hellre en Omega från 70-talet än från 90-talet t.ex. Men det är ju jag.

Som lite mer robust vardagsklocka så är jag sugen på en Breitling Colt Quartz som finns hur många som helst. Ska nog ha med gummiarmband eller textil. Kollar man begagnat priser på dom så kan en 25 år gammal kosta 15K, och en nästan ny 20-25K. Samma frågeställning här, vart tar dom vägen prismässigt? Kollar man på vad dom från 90-talet kostar idag så känns det som en vettig gissning att i kronor kommer kanske priset stå stilla, eller vad tror ni? Rasar dom iväg och blir ekonomiskt värdelösa när dom blir för gamla?

Tar man exemplet från mina Tissot t.ex. så om man betalar 3-5.000:- för en ny så har den ju i princip inget begagnatvärde, eller iaf försumbart. Dvs. i köpet så accepterar man att man konsumerar upp kostnaden. Är det samma när man går upp en klass som i mina exempel ovan? Iaf på Breitling så tänker jag att jag ska hitta en med låda och papper till, känns rätt.

En parallell fråga förresten. Som i exemplet Colt, så funderar jag på att köra gummi eller textil armband, vilket är rätt billigt att köpa till även om man köper original. Om man även vill ha alternativet att köra den med länk så är det ju enklast att helt enkelt köpa med länk då dom flesta verkar ha det. Och min "dumma" fråga är då ifall det skiljer något mer vid infästningar osv? Eller går det bra att köpa en med länk och sedan bara sätta dit ett gummiarmband på den?

Tack på förhand!

Relevanta frågor. Det finns många här som föredrar kvartsverk, inte minst som komplement i samlingen. Jag har själv både och. Det är bekvämt med kvarts. Det finns säkert andra som tänker annorlunda, men jag tror inte kvarts kommer att förändras särskilt mycket varken uppåt eller neråt. Nu söker du bland kända märken så går ett kvartsverk sönder går det sannolikt att hitta ett nytt/begagnat. Däremot finns det många kvartsverk som gjordes i mindre serier och de kan bli problem så småningom om. Kvartsverk har bara funnits sedan 1980-talet, mekaniska mycket längre. Så länger det går att få tag i reservdelar, kommer man att kunna ha dem fungerande. Många tillverkar också reservdelar till äldre mekaniska, men hur det är möjligt till kvartsverk vet jag inte. Kolla hur vanligt kvartsverket är. Det är ett tips.

Din fråga om länk, det funkar. Det är en och samma infästning som länk eller gummi anpassats till. Finns länken med brukar det vara lättare att sälja och man brukar få några kronor mer.

De quartz jag äger har alla sentimentalt värde men inget monetärt värde. Kan inte se mig lägga stora pengar på en quartz men man skall aldrig säga aldrig.

Kvartsklockor från premiummärkena, Rolex, Omega, AP, etc. kommer gå upp i pris. Kanske inte jättemycket men stadigt över tid, eftersom det finns en efterfrågan och det inte tillverkas kvartsklockor från dessa tillverkare längre. Äldre klockor från tillverkare som fortfarande har kvarts i sortimentet kommer nog knappast öka i värde.

Kvartsklockor från premiummärkena, Rolex, Omega, AP, etc. kommer gå upp i pris. Kanske inte jättemycket men stadigt över tid, eftersom det finns en efterfrågan och det inte tillverkas kvartsklockor från dessa tillverkare längre. Äldre klockor från tillverkare som fortfarande har kvarts i sortimentet kommer nog knappast öka i värde.
Både Omega och AP tillverkar quartzklockor

Jag har svårt att se Breitlings gå upp i pris och gör de det så beror det nog på inflation.
Jag blir även lite nyfiken på hur anseendet är kring varumärket Breitling i "klocknördarkretsar"? Jag kommer absolut välja Breitling till bruksklockan då jag gillar den i mina ögon bruksiga känslan i designen. Tycker på nåt sätt den passar in att nyttja som bra klocka även när man håller på med t.ex. mountainbike, skidåkning osv. Men jag hade gissat att Breitling inte står lika högt i kurs som många andra välkända varumärken just pga brukskänslan i kombination med att dom verkar sälja rätt mycket kvartsur också? Eller hur placerar ni varumärket på klockhimlen?

Får mig plötsligt att tänka på att det hade varit kul med nån guide som förklarade lite vad olika märken har för "basvärden" i sina varumärken. Är självklart individuellt vad olika konsumenter tycker, men mkt bör rimligtvis komma också från historiska modeller, många årtiondens marknadsföring osv. Dvs vad har märkena för bakgrund. Sånt är svårt att få en känsla för när man kommer in som lite nybliven och förvirrad på klockintresset. Finns det någon överblick nånstans?

Senast ändrad:
Raknar man med att alla klockor/smycken/helt onodiga lyxprylar har varde noll nar de skall avyttras (ja de som ar i adelmetall har ju iallfall ett varde i dagspriset pa metallen) sa lar blir man inte besviken. Formodligen glatt overraskad.

Vem vet hur marknaden for ovanstaende ser ut om 10ar. Corona borde ha lart oss att allt kan forandras. Och det valdigt fort nar det val borjar.

Raknar man med att alla klockor/smycken/helt onodiga lyxprylar har varde noll nar de skall avyttras (ja de som ar i adelmetall har ju iallfall ett varde i dagspriset pa metallen) sa lar blir man inte besviken. Formodligen glatt overraskad.

Vem vet hur marknaden for ovanstaende ser ut om 10ar. Corona borde ha lart oss att allt kan forandras. Och det valdigt fort nar det val borjar.
Jag tycker nog att man kan problematisera en aning mer. Med den inställningen kan man inte rekommendera att köpa aktier heller eftersom de kan bli värdelösa och man inte vet hur marknaden ser ut om tio år.

Äldre kvartsklockor från lyxmärkena har stigit rätt kraftigt i pris de senaste tio åren och visst, man vet inte vad som kommer hända, men jag har svårt att tro att Rolex eller Omega kommer bli värdelösa. Jag skulle snarare betrakta klockor som en riskplacering som vilken som helst, snarare än att utgå från att de blir värdelösa och hoppas på en glad överraskning.

Man kan konstatera att den välbärgade medelklassen världen över ökar snabbt och de kommer vilja köpa lyxprylar. Det tillsammans med att utbudet är begränsat talar för fortsatt höga priser över överskådlig tid.

Jag tycker nog att man kan problematisera en aning mer. Med den inställningen kan man inte rekommendera att köpa aktier heller eftersom de kan bli värdelösa och man inte vet hur marknaden ser ut om tio år.

Äldre kvartsklockor från lyxmärkena har stigit rätt kraftigt i pris de senaste tio åren och visst, man vet inte vad som kommer hända, men jag har svårt att tro att Rolex eller Omega kommer bli värdelösa. Jag skulle snarare betrakta klockor som en riskplacering som vilken som helst, snarare än att utgå från att de blir värdelösa och hoppas på en glad överraskning.

Man kan konstatera att den välbärgade medelklassen världen över ökar snabbt och de kommer vilja köpa lyxprylar. Det tillsammans med att utbudet är begränsat talar för fortsatt höga priser över överskådlig tid.

Helt ratt.
Aldrig investera mer an du har rad att forlora. Folj det radet sa blir du iallfall inte besviken oavsett hur det gar.

Vad spelar det for roll vad en helt onodig lyxpryl ar vard om 10-15-20ar?
Har den okat i varde mer an inflation? Grattis
Far du tillbaka det du betalade en gang? Kul
Ar den vardelos sa far jag val hoppas att du hade trevligt med vad du nu kopte under tiden och det uppvagde inkopskostnaden.
Precis som en ny bil,semesterresa,restaurangebesok,nytt badrum eller vad man nu valjer att lagga sina pengar pa.

Hur varlden ser ut och vad som ar eftertraktat om 10ar kan bade du och jag bara gissa.
Racker val med att ga 10ar bakat i tiden och se hur hett Rolex AP PP var da. Gissade du da att det skulle se ut som det gor idag?

Helt ratt.
Aldrig investera mer an du har rad att forlora. Folj det radet sa blir du iallfall inte besviken oavsett hur det gar.

Vad spelar det for roll vad en helt onodig lyxpryl ar vard om 10-15-20ar?
Har den okat i varde mer an inflation? Grattis
Far du tillbaka det du betalade en gang? Kul
Ar den vardelos sa far jag val hoppas att du hade trevligt med vad du nu kopte under tiden och det uppvagde inkopskostnaden.
Precis som en ny bil,semesterresa,restaurangebesok,nytt badrum eller vad man nu valjer att lagga sina pengar pa.

Hur varlden ser ut och vad som ar eftertraktat om 10ar kan bade du och jag bara gissa.
Racker val med att ga 10ar bakat i tiden och se hur hett Rolex AP PP var da. Gissade du da att det skulle se ut som det gor idag?
Jag var inte så mycket i klocksvängen för tio år sen, men ja, jag trodde nog generellt att lyxprylar skulle öka rätt mycket i värde. Givetvis kommer det dippar då och då som vid finanskrisen för 10-12 år sen, men sett över tid kommer lyxvaror öka i värde just eftersom de blir så många fler människor i världen som har relativt mycket pengar. Det gör rejäl skillnad om det blir 100 miljoner fler asiater som har råd med en klocka för över 50k när utbudet inte ökar i samma takt.

Vad har hänt med utvecklingen du hänvisar till dom senaste 10 åren? Upp, ner eller stiltje?
De forsta 5-6 kan man val saga det var stiltje,undantaget enstaka modeller. Inga problem fa 15-20% rabatt pa Rolex (undantaget Daytona SS)
De senaste 3-4 ar det uppat varav de tva sista med raketfart vad galler Rolex AP PP (och sakert fler marken och modeller jag har dalig koll pa)

Jag var inte så mycket i klocksvängen för tio år sen, men ja, jag trodde nog generellt att lyxprylar skulle öka rätt mycket i värde. Givetvis kommer det dippar då och då som vid finanskrisen för 10-12 år sen, men sett över tid kommer lyxvaror öka i värde just eftersom de blir så många fler människor i världen som har relativt mycket pengar. Det gör rejäl skillnad om det blir 100 miljoner fler asiater som har råd med en klocka för över 50k när utbudet inte ökar i samma takt.
Da galler det ju bara att alla dessa asiater vill ha klockor och inte hemrenovering aktier bilar eller resor....Men visst kommer det (forhoppningsvis) finnas mer manniskor med mer disponibel inkomst i framtiden.

Rolex är få tillverkade totalt under 1000 per år och halvunikt med den designen. Delar man upp i herr/dam och färger förstår man ganska snabbt att det inte finns många kvar.

Omega pressade ut för många. Hundratusentals kanske mer till och med och tillverkar fortfarande.

Kvarts var aldrig någon hit för många bolag däribland Rolex och just därför finns det få. Räcker med att en liten del av fanbase visar intresse så kommer värdet hålla bra.

Tillbaka
Topp