• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prisvärd ljus dressare för runt 2000 kr?

Skulle vilja bredda utbudet i min lokala klocklåda med en dressklocka med lite ljusare tavla. Vit, ljusgrå, metall, silver tänker jag mig.

Krav:
39-42mm
Ljus urtavla
Automat eller "Speciell" quartz(Som Bulovas high precision).
Inga romerska siffror.
Om arabiska siffror, måste de vara väldigt diskreta.
Ingen Seiko(Då jag redan har 3.).
Budget runt 2000-2500 kr.

Plus i kanten:
1-2 diskreta komplikationer, ex vis datum, dag-datum, power reserve eller liknande. Ej kronograf.
22 mm band.

Just nu ligger denna Bulova närmast köp:
https://www.amazon.co.uk/gp/product...act_title_4?ie=UTF8&psc=1&smid=A1F0WGNBIY2GE8
96B213-365x470.jpg

Tycker tyvärr att Bambinon är lite småtrist i den vita versionen.
I så fall är den grå schysstare, men är osäker på de kopparfärgade(?) visarna.
sac08003a0_5.jpg

Googlea på Swatch 51 så finns en del att välja på för under 2000. De finns i metal för ca 1700-1800 och är klart godkända mekaniska klockor med tanke på vad man betalar för de.

Frederique constant slimline kanske? 39mm

Bilagor

• Screenshot_2017-01-26-14-24-45.png
    Screenshot_2017-01-26-14-24-45.png
    48.8 KB · Visningar: 83
Frederique constant slimline kanske? 39mm
Fin, förutom att den har romerska siffror(Vilket jag skrev i översta posten att jag inte vill ha), men FC kostar väl rätt mycket mer än 2000?

Googlea på Swatch 51 så finns en del att välja på för under 2000. De finns i metal för ca 1700-1800 och är klart godkända mekaniska klockor med tanke på vad man betalar för de.
Aldrig varit så mycket för Swatch, intressant koncept med Sistem 51, men jag vill ha vanliga luggar så man kan köra olika band.

Kanske en Seiko Solar variant?
Ej Seiko som sagt.

Hade för mig att Knut Gadd är ett sånt där nykomlingsmärke med dåligt rykte? Kanske missförstått? Utseendet är rätt trevligt!

Vill inte grusa några drömmar men jag har varit i dina skor och min konklusion är att det inte finns något som matchar dina önskemål. Mina krav för vad en dressare är kan emellertid vara snävare än dina. Kan du tumma på "speciell quartz" brukar hyfsat nya Certina dyka upp på auktioner då och då för runt tusenlappen. Vintage är ett alternativ om du kan tänka dig att ytterligare tumma på storlekskraven. Inte alls vad du frågade efter men det är allt jag har..

"High Performance Quartz movement vibrates eight times higher than a standard quartz and is accurate to seconds per year" Eeeh.. va?

Boss gjorde tydligen några smått eleganta automatiska till snälla priser. Den här till exempel. Vet inte om de går att få tag i.

HUGO1512462a_(2).JPG

En beggad Tissot Visodate verkar ju passa in bra på din beskrivning, en sån köpte jag själv precis. :)

Untitled.png
Hur är storleken på den? Efter att jag kollat runt på den i en månad eller två, så testade jag den i butik en snabbis och vart verkligen besviken på att den såg alldeles för liten ut på min handled och var relativt tjock men det var bara en snabb koll jag gjorde.

Hur är storleken på den? Efter att jag kollat runt på den i en månad eller två, så testade jag den i butik en snabbis och vart verkligen besviken på att den såg alldeles för liten ut på min handled och var relativt tjock men det var bara en snabb koll jag gjorde.
Den är ju inte jättestor men inte så liten heller. Passar utmärkt till skjorta. Men allt beror ju på vad man själv tycker och storleken på handleder osv. För mig funkar den jättebra. Speciellt tjock kan jag inte tycka att den är...

Tillbaka
Topp