• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prisvärd tålig klocka

Första inlägget på forumet och vill lyssna in köpråd/tips till prisvärd stryktålig klocka som funkar till allt (möjligen undantaget Nobelmiddagen). Budget säg 3000kr, kan spräckas, uppskattas om det är billigare. Safirglas, stållänk, minst 200m vattentät, kvartsur, gärna (men inte krav) solcellsladdning (eller finns det svagheter i det som gör att det är bättre att gå på batteri??). Tycker många är klumpigt stora, så hanterbar storlek är ett plus. Vad säger ni om t.ex:

Victorinox Inox, något stor, måttlig ”lume” men erkänt tålig och snygg (tycker jag)

Citizen Promaster tough ecodrive, aningens nättare än Inox (?), solcell, svårläst (liten) datum(?)

Scurfa Diver one, stållänken ”alltid” slutsåld, verkar vara rimlig storlek.

Andra tips?

Första inlägget på forumet och vill lyssna in köpråd/tips till prisvärd stryktålig klocka som funkar till allt (möjligen undantaget Nobelmiddagen). Budget säg 3000kr, kan spräckas, uppskattas om det är billigare. Safirglas, stållänk, minst 200m vattentät, kvartsur, gärna (men inte krav) solcellsladdning (eller finns det svagheter i det som gör att det är bättre att gå på batteri??). Tycker många är klumpigt stora, så hanterbar storlek är ett plus. Vad säger ni om t.ex:

Victorinox Inox, något stor, måttlig ”lume” men erkänt tålig och snygg (tycker jag)

Citizen Promaster tough ecodrive, aningens nättare än Inox (?), solcell, svårläst (liten) datum(?)

Andra tips?
Bilder underlättar.
Men Citizen gör bra grejer. Inox är odödlig, designen en vattendelare.

Inox i olika varianter har rabatterats av Uret.se sedan Den Svarta Fredagen. Själv knep jag en svart häromdagen för ett mycket bra pris. Ser dock ut som att det är ordinarie priser igen där just nu.
Men antar att det är en höjdare.

Jag har klent med andra tips, men jag har en Scurfa Diver One MS 18 som jag tror i det närmsta är identisk till mått och spec som vanliga Diver One, förutom att hela vridringen är markerad. Jag är sjukt nöjd med den. I händelse av brand skulle jag rädda 1/ jycken, 2/ Scurfa Diver One MS18, 3/ en av tvillingarna. Jag knep en Victorinox Inox på Urets rea, men inte hunnit testa den så mycket än. Jag har också kikat på Citizen Promaster Tough Eco-drive, tycker att svarta varianten med länk framstår som en riktigt fin GADA. Klockmagasinet har den på 25 % rea nu. Hoppas du hittar ngt du gillar och blir nöjd med :).
Promaster%20Tough.png

Jävlar, vad stor bilden blev :nailbiting:! Sorry för det...

Tissot PRC 200 med kvartsverk kan du får för under 3000 kr. 39 mm. Swiss made om man bryr sig om det. Uppfyller dina krav bortsett från solcellsladdning.
t055.410.11.057.00.jpg

En riktigt schysst klocka är CWC G10 (Cabot watch company). Issued for Brittish forces. Kvarts iof men mycket pang för pengen.
IMG_20190402_072503_768.jpg

Orient's divers är ofta stryktåliga saker. Rek Triton för ca 4500:-
Urverket är hämtat från några av deras betydligt dyrare ur.
ra-el0002l-c-scaled.jpg

Kan starkt rekommendera någon Orient Mako. Gillar dom skarpt själv. Dock är det inte quartz men jag tolkade det mest som ett önskemål, inte ett krav(?).
IMG_0132.JPG

Finns olika modeller tex. här https://www.uret.se/orient-c-5582.html?filter={"categories":["5589","6328","5591"],"gender":["90"],"movement_type":["98"],"price":["1000_5000"]}&last=categories

*edit* misstolkade nog önskemålet om quartz då det verkade vara en del av kravspecen, men om du kan tänka dig annat så slår jag ett slag för Mako ändå. Om inte, så glöm bort att jag skrev något :)

Ok, skall det va batteri så skall det.
Casio har en hel serie med typiska "killklockor" - sin Edifice-serie.
Ofta klockor som går på solcell (aldrig byta batteri), ställer sig på radio/GPS (aldrig justera sommartid), vattentäta (aldrig ta av för dusch/bad)...
Kostar en pink i havet jämfört med mkt annat

3608700870441.jpg
Nixon The Sentry

finns i 50 olika utföranden. Safirglas, tät till 100m
Ser snygg ut, Quartz. Pris varierar med utförande/färg.

Senast ändrad:

Andra tips?
Tissot PR100 eller nya Tissot Gentleman? Wr200 gör att du hamnar i en kategori som kanske är mer sportbetonad än allround. Sol/ljusladdad är det väl bara Seiko, Citizen och Casio som har med övriga spec i åtanke, möjligen blir priset knepigt. Annars är ju Citizen ecodrive ett standard tips i den prisklassen. Kolla Ur&Penn

Tillbaka
Topp