• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisvärda dressare - input mottages tacksamt!

Phileas Fogg

Cartier
Hej,

Innan jag ger mig in i allt för djuplodande research på specifik modell inför nästa inköp tänkte jag be om lite hjälp/tips/råd/inspiration.

Efter att ha köpt mina två senaste klockor nya är jag nu inne på att hitta något begagnat, en marknad som verkar mer eller mindre oändlig...

Jag letar efter en dressare, helsta inte alltför gammal <25 år, med en budget på ca 5000kr. Har sneglat lite på Zenit och Tudor Oysterdate. Det finns ju onekligen en hel del att välja på samt faktorer att ta hänsyn till vid begköp (servicebehov?) så jag slänger helt enkelt ut frågan, vad skulle era bästa tips vara?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Snackar vi vintage, så är Tudor oysterdate nog ett toppenalternativ om du är på jakt efter en lite mer vattentät dressare. Annars är det väl bara att köpa vilket mögel som helst, som är estetiskt tilltalande :) Annars finns ju vintage Zenith defy med skruvad krona, om man är lite mer wild and crazy.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det beror väl lite på hur du tänker använda den? Jag har själv kommit fram till att jag inte är så förtjust i vintage (ffa inte mögel), men det var genom att testa en handfull först. En service på ett mekaniskt ur kostar mellan 1500 och 2500 om det inte är några komplikationer eller konstigheter. Klassisk visdom är att räkna med att det kommer behövas när du köper begagnat. I gengäld kanske inte tidshållningen är kritisk på en klocka om den ska användas en kväll i stöten en gång i månaden?
Olika urverk kan vara olika lätta eller svåra att hitta delar till. I allmänhet (men det är ingen universell sanning) är det lättare att hitta delar till nyare verk än äldre, om det skulle vara saker som behöver bytas. Likadant att det kan vara lättare att hitta delar till större märken.
Tänk också på att vintage ofta är ganska små med dagens mått mätt. Det är inte alls ovanligt med klockor i 30-33mm storlek.
Lycka till!
 

Fahn

Breitling
Håller med om Omega.
Köpte en seamaster 30 (som förvisso är äldre än dina angivna max 25 år)
På tradera för 1400:- bytte till ett ljusbrunt(camel?) armband från Hirsch och blev supernöjd.
 
Topp