• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Privatperson köp av klocka

Maxxas98

Breitling
Hej! Köpte en rolex 6694 för tre månader sedan ifrån tradera utav en privat person rolexen stod att den var defekt dock att de bara verkade vara balans fjädern lämnade in min klocka på bergströms ur och fick ett kostnad förslag på en hög summa klockan hade rostat, balans fjädern var av de var någon som hade suttit in delar felaktigt. Vad har jag för rätt när man köper av en privat person och de är i så mycket sämre skick än man trott samt att för de priset var i dåligt skick. Vad kan jag själv göra ?
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Köpeslagen gäller om inget annat är bestämt. Skriver han inga returer så det så tyvärr..
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Står det klart och tydligt att det enbart är balansfjädern som är av så är det väl en sak, så det beror väl på vad som exakt stod i annonsen?
Är det spekulationer om vad som skulle kunna vara ”defekt” är det ju värre.. Samt som @yonsson skriver, hur er kommunikation sett ut innan köpet?

Troligtvis är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet är jag rädd.. 😕
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tråkigt. Men köparen har undersökningsplikt. Nu har det gått tre månader, och då kan det bli svårare / jobbigare att häva köpet
 

fogden

Omega
Precis som nämnt så är det köplagen som gäller. Du skriver att ”stod att den var defekt dock att de bara verkade vara balans fjädern”

Om detta är något som stod i annonsen så är det ju ganska så flytande och ingenting som garanterade att det enbart var fjädern som var defekt.

För mig känns det rätt svårt att få ut någonting ur detta rent rättsligt om inte personen du köpte den utav är hyvens.
 

FlipSwede

Rolex
Hej! Köpte en rolex 6694 för tre månader sedan ifrån tradera utav en privat person rolexen stod att den var defekt dock att de bara verkade vara balans fjädern lämnade in min klocka på bergströms ur och fick ett kostnad förslag på en hög summa klockan hade rostat, balans fjädern var av de var någon som hade suttit in delar felaktigt. Vad har jag för rätt när man köper av en privat person och de är i så mycket sämre skick än man trott samt att för de priset var i dåligt skick. Vad kan jag själv göra ?
Vad kan DU göra?

Laga klockan och betala för det eller leva med klockan som den är.
Varför skulle någon annan göra något? Hur tänkte du då? Hade du gett säljaren mera pengar efteråt om ingenting varit fel med klockan?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

Det var väl inte denna?

Edit: Isåfall skulle du nog tänkt både en och tre gånger innan du slog till.

Edit igen: Det är ju du @Maxxas98 som försökt kränga skiten på Tradera. Jävligt osnyggt att ljuga och bedra i annonsen, och samtidigt be om hjälp på Klocksnack. Skäms!
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@Maxxas98 jag tycker det hela känns lite diffust så jag tänkte försöka bena ut det lite. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten. Det är den här klockan det gäller? Den du frågar om i slutet av april?
Hej!
skulle behöva byta balans fjädern på min rolex precsion och undrar vart jag skulle kunna göra de för ett bättre pris än de klassika butikerna häromkring
Och det var med anledning av ett saftigt kostnadsförslag från en auktoriserad verkstad? Du visste i april att den var rostig i verket och att någon "hade suttit in delar felaktigt"?
lämnade in min klocka på bergströms ur och fick ett kostnad förslag på en hög summa klockan hade rostat, balans fjädern var av de var någon som hade suttit in delar felaktigt
Men sedan skriver du följande på Tradera i början av juli?
"Rengöring av mekanismen samt ny tysk kvalitetsolja"
"den är i behov av en ny balansfjäder, jag rekommenderar att göra klart den sista reparationen, balansfjädern behöver bytas, eventuellt är bytet av den det enda som ska göras, men jag reserverar mig för att det skulle kunna vara något mer kvar att göra än byte av balansfjädern."
Vad har jag för rätt när man köper av en privat person
Tänker du dig att du skulle få tillbaka pengar av den här "privat personen", som jag förmodar att du köpt klockan av?
förra ägaren.jpg

Eller gäller frågan snarare vad den som eventuellt köper klockan av dig har för rättigheter?
Vad kan jag själv göra ?
Du skulle kunna bära den som en påminnelse om att reflektera över etik, moral, och vad det innebär att bli vuxen och behöva ta konsekvenserna av sina egna beslut? Att kronan inte går att skruva ner gör inte så mycket eftersom verket redan är rostigt. Dessutom ser den ju flash ut även om den bara visar rätt tid två gånger om dagen: "Jag har fått många kommentarer om att det är en tjusig klocka!"
_20210810_055033.JPG
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
@Maxxas98 jag tycker det hela känns lite diffust så jag tänkte försöka bena ut det lite. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten. Det är den här klockan det gäller? Den du frågar om i slutet av april?

Och det var med anledning av ett saftigt kostnadsförslag från en auktoriserad verkstad? Du visste i april att den var rostig i verket och att någon "hade suttit in delar felaktigt"?

Men sedan skriver du följande på Tradera i början av juli?
"Rengöring av mekanismen samt ny tysk kvalitetsolja"
"den är i behov av en ny balansfjäder, jag rekommenderar att göra klart den sista reparationen, balansfjädern behöver bytas, eventuellt är bytet av den det enda som ska göras, men jag reserverar mig för att det skulle kunna vara något mer kvar att göra än byte av balansfjädern."

Tänker du dig att du skulle få tillbaka pengar av den här "privat personen", som jag förmodar att du köpt klockan av?
förra ägaren.jpg

Eller gäller frågan snarare vad den som eventuellt köper klockan av dig har för rättigheter?

Du skulle kunna bära den som en påminnelse om att reflektera över etik, moral, och vad det innebär att bli vuxen och behöva ta konsekvenserna av sina egna beslut? Att kronan inte går att skruva ner gör inte så mycket eftersom verket redan är rostigt. Dessutom ser den ju flash ut även om den bara visar rätt tid två gånger om dagen: "Jag har fått många kommentarer om att det är en tjusig klocka!"
_20210810_055033.JPG

Fy fan vad lågt ifall detta visar sig vara sanningen kring denna historia…
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Ja, det verkar inte bättre. Nog har man varit med om mer eller mindre oärliga annonser där saker inte riktigt är vad dom verkar, men när det är såhär pass uttänkt också så blir man ju lite illamående faktiskt.. 😕

@Maxxas98 , jag antar att du inte ens tänker försöka dig på att slingra dig ur detta?
Ändå läskigt att han har 220 omdömen på Tradera. Enbart fyra av dessa är negativa.
704F1D68-1016-4889-B5F0-1239FC8E5D00.png
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Ändå läskigt att han har 220 omdömen på Tradera. Enbart fyra av dessa är negativa.
704F1D68-1016-4889-B5F0-1239FC8E5D00.png

Ja det gör ju faktiskt att det verkar ännu märkligare? 🤔 Visst var det en dyr klocka, men man vill ju inte tro att någon drar sitt namn i smutsen för den summan? Speciellt inte om man säljer en hel del på tex. Tradera 😕
 

Risto85

Cartier
2-Faktor

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Man kan ju alltid hoppas på att det är en riktig fighter som gärna vill fortsätta gräva när han redan står en bit ner i gropen :p
Om @Maxxas98 uteblir kan jag varmt rekommendera den här tråden:
Eller den här:
Där grävs det ordentligt.
 
Topp