• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Problem med Certina ca 1950.

Kreacon

Guld
Hej!
Testar en post här.
Har en gammal Certina som jag gillar. Inget fancy men den har hängt med länge och skulle gärna använda den.
Problemet är ju då att den inte går. Känns inte riktigt värt att lämna in en klocka som inte är värd något och tänkte därför om jag eventuellt skulle kunna lösa det själv.
Kronan drar upp mjukt och fint, men den hoppar inte igång. Rotorn rör sig om jag rör den men den stannar snabbt.
Finns det något jag bör titta efter?
Ref 8704-1
Boettnr 1853467
D14ECAE9-3C7E-40E7-B9D9-381AA4FA4BBF.jpeg

086F34B5-31B3-45CA-8BE7-D0B8A0969B84.jpeg

Tja!

Det är ett kal 320 och det är ett stabilt och enkelt verk. Det är sannolikt skitigt helt enkelt och den behöver demonteras och rengöras för att det ska bli bra är jag rädd. Den är manuell och har ingen rotor men jag gissar på att du menar balanshjulet? Var försiktig med att pilla däromkring då en tillbuktad spiral kommer ge dig än mer huvudvärk! :)

Tja!

Det är ett kal 320 och det är ett stabilt och enkelt verk. Det är sannolikt skitigt helt enkelt och den behöver demonteras och rengöras för att det ska bli bra är jag rädd. Den är manuell och har ingen rotor men jag gissar på att du menar balanshjulet? Var försiktig med att pilla däromkring då en tillbuktad spiral kommer ge dig än mer huvudvärk! :)
Tack för svar! Nä det kändes lite off med rotor på en manuell.
Ok, plocka isär och göra rent är nog en för invecklad operation för mig är jag rädd. Finns inga quickfixes antar jag?

Det kanske det gör men helt omöjligt att svara på ju iom att jag inte kan undersöka den! :) Men om det har fastnat en bit smuts mellan kuggarna i ena hjulet och det ligger under bryggorna..hur ska man då få fort det utan demontering? :)

Så sant. Kanske kan demontera bryggorna då och se om det är något uppenbart. Tips på mejsel?
Lätt att demontera men svårare att sätta tbx ifall du inte meckat klockor tidigare. Kan vara så mkt annat. Det är en bra kaliber att lära sig på dock men kanske inte bara för att lösa detta problem då allt kan hända. Ditt val, din risk just saying :)

Tro mig... Om du inte har erfarenhet av att fixa med urverk så är det bättre att lämna in den innan du gör mer skada. Om du gillar klockan och vill fortsätta använda den är det väl värt kostnaden.
(Jag är van vid att fixa spelkonsoller och liknande, men när jag gav mig på klockor blev det pannkaka :bag:)

Nej den ligger bara i lådan, och tror jag betalade typ 50 kr för den på nån loppis. Men visst, vill inte sabba den men kommer inte kosta på den en service för mer en några hundra. Status quo I guess. =)

Förstår dig och har tänkt exakt samma med några av mina mindre fungerande vintagefynd. Inte värt att lämna in men tråkigt att det inte funkar.
Nån dag får man väl börja studera urmakeri på hobbynivå!

Nej den ligger bara i lådan, och tror jag betalade typ 50 kr för den på nån loppis. Men visst, vill inte sabba den men kommer inte kosta på den en service för mer en några hundra. Status quo I guess. =)

Förstår dig och har tänkt exakt samma med några av mina mindre fungerande vintagefynd. Inte värt att lämna in men tråkigt att det inte funkar.
Nån dag får man väl börja studera urmakeri på hobbynivå!

Det var så jag började mitt meck..!

Jo det är väl enda lösningen.
Eventuellt öppnar jag upp och kollar om det är nåt som syns med blotta ögat. Skulle nog inte våga mig på att demontera för mycket.

Ett annat husmorstips för oss som inte kan mecka själv är att lägga den på elementet eller något varmt en stund. Ibland kan det mjuka upp oljor t ex. Har väckt ett par ut på det sättet, men det ska ju inte förväxlas med en service.

Ingen dum idé! Skall provas!
Har lite snålt med tid så jag provar ugnen lite kort på 225. Återkommer!

Tillbaka
Topp