• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med dubbla tidszoner

laketwig

Patek
2-Faktor
Jobbar sen många år dagligen mot Sri Lanka och reser även dit ibland. Tidigare låg dom fyra timmar före oss vid normaltid (3 vid sommartid), men sedan ett antal år har dom anpassat sig till östra Indien som är en halvtimmeszon. Dom är därför nu 4,5 timmar före oss ... :banghead:

Brukar använda min Breitling Aerospace när jag reser dit, då den har dubbla tidszoner. Trots att den andra tidszonen är digital går den bara att ställa med hela timmar. Alla andra klockor med dubbla tidzoner jag tittat på verkar ha samma begränsning, oavsett digitalt eller mekaniskt.

Finns det verkligen ingen klocka som fixar detta problem? Hilfe!
 

carlanton

Audemars
Jobbar sen många år dagligen mot Sri Lanka och reser även dit ibland. Tidigare låg dom fyra timmar före oss vid normaltid (3 vid sommartid), men sedan ett antal år har dom anpassat sig till östra Indien som är en halvtimmeszon. Dom är därför nu 4,5 timmar före oss ... :banghead:

Brukar använda min Breitling Aerospace när jag reser dit, då den har dubbla tidszoner. Trots att den andra tidszonen är digital går den bara att ställa med hela timmar. Alla andra klockor med dubbla tidzoner jag tittat på verkar ha samma begränsning, oavsett digitalt eller mekaniskt.

Finns det verkligen ingen klocka som fixar detta problem? Hilfe!

GMT-visningen för hemtid och den vanliga visningen för lokaltid?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kollade just på en video om Rolex GMT, där den yttre vridringen verkade ha heltimmasklick ... :)

Ja. Du får ju helt enkelt ta en 1675 i fallet Rolex. Eller en nyare Airman. Då är detta inte ett problem. ;)

Se här. Indisk tid i yttre vridringen.

image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag är förmodligen bara trött och är inte så insatt i Aerospace, men jag förstår inte problematiken... Vadå bara ställa den digitala delen med hela timmar? Det är väl bara att ställa den digitala delen separat från den analoga? Då har man väl två tidszoner med minuter och sekunder?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag är förmodligen bara trött och är inte så insatt i Aerospace, men jag förstår inte problematiken... Vadå bara ställa den digitala delen med hela timmar? Det är väl bara att ställa den digitala delen separat från den analoga? Då har man väl två tidszoner med minuter och sekunder?

När man ställer T2 på den digitala delen på Aerospace går det bara att ändra timmarna. T1 är alltid synkad mellan analog och digital.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ja. Du får ju helt enkelt ta en 1675 i fallet Rolex. Eller en nyare Airman. Då är detta inte ett problem. ;)

Se här. Indisk tid i yttre vridringen.

Ser ju prima ut! Inga fasta lägen på vridringen?

Vill fan inte åka till Lanka med en Rolex, så jag får väl titta närmare på en Airman. ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Breitling med seperat UTC på länken? Den måste du kunna ställa helt fristående?

En kille på jobbet gick i många år runt med en Bangkok-version av den där (minus is ...). Den var inte bekväm att ha på sig. Hans må ha varit en fulkopia, men jag misstänker att originalet lider av samma problem.
 
Topp