• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Problem med få på bakboett

Akke

Breitling
Tjenare KS, amatöraktig klockentusiast här, har en gammal certina som jag äntligen skulle bytt batteri på. Bakboetten kom av utan större problem, men nu när ja ska sätta på den igen så känns det som en omöjlighet.. sökt både här och letat på yt men många refererar till en klockpress. Hur brukar ni gå till väga, ni som inte har en sådan till hands? Den skruvas ej utan pressas endast. Lite orolig att jag ska krossa locket

Tack på förhand!

Exxet

Rolex
Tjenare KS, amatöraktig klockentusiast här, har en gammal certina som jag äntligen skulle bytt batteri på. Bakboetten kom av utan större problem, men nu när ja ska sätta på den igen så känns det som en omöjlighet.. sökt både här och letat på yt men många refererar till en klockpress. Hur brukar ni gå till väga, ni som inte har en sådan till hands? Den skruvas ej utan pressas endast. Lite orolig att jag ska krossa locket

Tack på förhand!
Nu har ju jag en sådan, men det brukar gå bra med tummarna, i a f i normala fall, ett par saker att tänka på: är urgröpningen på baklocket mitt i mot bommen (uppdragsaxeln) annars kan det vara svårt och man pajar bommen, ligger packningen rätt, om det finns någon.
fm3vhour.jpg

så kämpa på :)

Akke

Breitling
Bra bild! Det stämmer med ”urgröpningen” där, och den har ja koll på så den inte ligger fel. När ja nästan fått dit den några gånger ”hoppar” den upp i sista stund på motsatt sida... snart blir jag flintskallig

Martin Lovasz

Audemars
Hitta något som täcker (mycket viktigt!!!) hela locket och använd något som är tunnare på denna och tryck ner så borde det fungera. Får man minsta inbuktning i locket kan det vara omöjligt att få på den igen.,

Är det ett lock med en hård plastring som tätning eller gummiring? De med en hård ring brukar inte vara svåra att få ihop men är det gummi så kan den vara för tjock och därför svår att få igen.

Exxet

Rolex
Bra bild! Det stämmer med ”urgröpningen” där, och den har ja koll på så den inte ligger fel. När ja nästan fått dit den några gånger ”hoppar” den upp i sista stund på motsatt sida... snart blir jag flintskallig
Det ligger inte någon verkring i som inte ligger riktigt rätt, dom i plast kan vara lite knöliga att få på plats, en bild kanske kan hjälpa till, annars blir det nog till att välja mellan dessa:
uris.jpg

eller
press.jpg

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Bytte själv batteri på en Certina för någon vecka sen. Fast allt var rätt gick det inte utan att ta fram glaspressen. Vissa klockor verkar ha tight passning. Precis @Martin Lovasz säger är det viktigt att fördela trycket längs ytterkanten av bakboetten om det behövs mycket kraft.

Topp