• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med GMT

Johe

Omega
Sorry om det redan finns en tråd för detta, jag försökte söka men hittade inget klockrent...

Jag har en GMT Master II 16710 från 90-talet som jag köpte nyrenoverad för snart 5 år sedan. Jag har använt den under tiden utan problem och det är nog den klocka som håller tiden bäst i min samling. Men imorse så tog jag på mig den efter att den legat oanvänd några månader, och jag märker att något är tokigt. Grejen är den att något verkar ha skett med mekanismen för timvisaren. Tidigare när jag ställde timvisaren så hoppade den en timme i taget när jag vred, men nu flyter den liksom fritt när jag ställer den. Dessutom verkar förhållandet mellan timvisaren och minutvisaren blivit skevt, så t ex när klockan står på 16:15 så är minutvisaren 15 minuter över, men timvisaren visar som om klockan vore 15:45. Vid t ex 16:00 är timvisaren ca 2 minuter i. I övrigt håller klockan tiden lika bra som alltid.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Har jag varit oförsiktig när jag ställt klockan eller kan det bero på något annat? Jag tänkte ta den till Rob i närtiden så får de kolla på den, det borde ju ändå vara dags för service snart, men skulle ändå vara intressant att veta om någon varit med om något liknande och vad det isf kan bero på och vad det kan gå lös på att fixa...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Har tyvärr ingen aning om vad som kan ha hänt. Vill inte spekulera heller. Det bästa är nog att gå till Rob och be dom kolla.
Lycka till
 

willbur

Rolex
2-Faktor
" 16:15så är minutvisaren 15 minuter över, mentimvisaren visar som om klockan vore15:45." Menar du att timvisaren är påväg att gå från kl 16 till 17 men den är liksom "bakom" 16? Ta gärna bilder och släng upp.. Låter ju märkligt
 

Johe

Omega
Exakt, ser ut som att timvisaren är ca 30 min efter minutvisaren. Inte hemma nu men kan fota senare i helgen, ser skumt ut men den håller tiden.
 

tictac62

Cartier
Kan vara så att det är låsbricka som kan lossnat och då fungerar inte dom båda timhjulen som dom ska, dom blir inte synkade längre, i så fall är det ingenting alvarligt! Men du kan ju bero på annat också, låt AD som servade den senast kolla på det.
 

Johe

Omega
image.jpg

Ställde klockan till 12 och tog den här bilden som visar hur det ser ut.

Men precis efter att jag tog bilden hände nåt, jag skruvade minutvisaren och helt plötsligt sa det klick och datumet skiftade och timvisaren hoppade till 12 den med, så helt plötsligt var tim-och minutvisaren båda centrerade på 12. Ska låta den gå några timmar nu och se vad som händer. Mycket märkligt.
 

Johe

Omega
Fick tillbaks den från Rob Engström igår, det var något med GMT-funktionen som gått sönder så de bytte någon del relaterad till den. Ingen service behövdes, den höll tiden bra, klarade trycktestet och oljorna såg fina ut, trots att den inte servats sedan 2010-2011 någon gång. Bra betyg till Rolex och tack till Rob Engström för snabb och prisvärd åtgärd!
 
Topp