• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med Seagull 1963

Klocknoob

Breitling
Hej jag köpte denna klocka ifrån amazon https://www.amazon.se/Florwesr-kron...ocphy=9040279&hvtargid=pla-951987676210&psc=1

Det är något problem med att vrida upp urverket. Jag har reklamerat klockan och fått pengarna tillbaka men säljaren vill inte betala frakten för att få tillbaka klockan så ser ut som jag får behålla den också.

När man vrider upp urverket så är det ingen "feedback" det är trögt och inte det här lilla ljudet som det är på mina andra klockor (seiko 5 och vostok scuba dude).

När jag har vridit upp den ca 15 varv så går det inte mer utan kronan snurrar tillbaka. Efter det så går klockan i ca 15h vilket känns väldigt lite. Någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand.
 

Exxet

Rolex

PerS

Omega
Låter som samma problem som jag svarade på i ovanstående länk, kan vara ganska enkelt, och dom W U S verkar vara inne på samma spår, men lite konstigt att klockan går efter att kronan roterat tillbaka.
Kanske är tillräckligt mycket friktion i kronan för att fjädern inte ska kunna släppa all energi?
 

Exxet

Rolex
Kanske är tillräckligt mycket friktion i kronan för att fjädern inte ska kunna släppa all energi?
I en gammal klocka skulle det nog kunna vara något sånt, kletig packning i kronan, torkat fett/olja i fjädertrumman o dyl.
men i en ny klocka så ska ju fjädern släppa all energi när man lossar på spärrhaken, fjädern snurrar tillbaka med en väldig fart
om man inte bromsar med kronan, eller med en mejsel i skruven till spärrhjulet. Därför tycker jag det är lite konstigt att den går,
om det inte är ett fjäderbrott men det brukar man känna när den dras upp.
 
Topp