• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med Sjöö Sandström Skydiver...

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har för mig att jag läst en liknande artikel fast för kanske ett år sedan? Någon som känner igen den med?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
JakobZ skrev:
Har för mig att jag läst en liknande artikel fast för kanske ett år sedan? Någon som känner igen den med?

Ja, det var något nyhetsmedium som rapporterade in om att Försvaret hade köpt en massa SS dinkor och att dem inte fungerade bra.

Typ samma som nu.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
JakobZ skrev:
Har för mig att jag läst en liknande artikel fast för kanske ett år sedan? Någon som känner igen den med?

Ja, det var något nyhetsmedium som rapporterade in om att Försvaret hade köpt en massa SS dinkor och att dem inte fungerade bra.

Typ samma som nu.

Jag tror den första artikeln för nåt år sen rörde kritik rent generellt mot att försvaret hade köpt dyra klockor till sina piloter. Tror också att det redan då fanns påtalade kvalitetsbrister (fast på betydligt lägre nivå än 20%). Nu verkar ju de kritiska rösterna haft rätt hela tiden... :mrgreen:
 
V

Viggen

Guest
Visst är det konstigt. Speciellt när det finns en utmärkt klocka redan i Gripen-planet, som man följer och använder under flygning. När en flygövning har tidsplaner att följa, då använder man inte klockan på armen. :)

Glömde att tillägga att jag gillar UTC Skydiver till utseendet iaf. Hade gärna köpt en om man hade haft en riktig bra ekonomi. :p
 

mace

Cartier
2-Faktor
Visst är det konstigt. Speciellt när det finns en utmärkt klocka redan i Gripen-planet, som man följer och använder under flygning. När en flygövning har tidsplaner att följa, då använder man inte klockan på armen.

Minns en tidigare tråd på ett forum långt borta, under förra utc & behöver-piloterna-verkligen-ha-en-klocka på armen. Någon drivande spekulerade i om inte en g-shock eller dylikt i en låst ficka på dräkten vore det bästa och enda nödvändiga. Helt plötsligt dök en pilot upp och svarade: visst finns det klockor här och var i gripen, men det finns tillfällen då planet går ner på nödström, dvs stänger av allt som inte krävs för att landa - då behövs en synlig klocka på armen. Lite kul var det, eftersom det dödade hela diskussionen om de behöver en synlig, pålitlig & hållbar klocka på armen.

... Att utc skydiver skulle vara den är därmed inte sagt. :)
 
V

Viggen

Guest
mace skrev:
Visst är det konstigt. Speciellt när det finns en utmärkt klocka redan i Gripen-planet, som man följer och använder under flygning. När en flygövning har tidsplaner att följa, då använder man inte klockan på armen.

Minns en tidigare tråd på ett forum långt borta, under förra utc & behöver-piloterna-verkligen-ha-en-klocka på armen. Någon drivande spekulerade i om inte en g-shock eller dylikt i en låst ficka på dräkten vore det bästa och enda nödvändiga. Helt plötsligt dök en pilot upp och svarade: visst finns det klockor här och var i gripen, men det finns tillfällen då planet går ner på nödström, dvs stänger av allt som inte krävs för att landa - då behövs en synlig klocka på armen. Lite kul var det, eftersom det dödade hela diskussionen om de behöver en synlig, pålitlig & hållbar klocka på armen.

... Att utc skydiver skulle vara den är därmed inte sagt. :)

Så långt kan jag hålla med honom. Men en klocka för nästan 100 000kr på armen för en sådan nödsituation är väl att ta i. En no name-klocka kan göra det jobbet lika bra under en sådan situation. Vad behöver man klockan till om man flyger under nödstöm och skall landa, mer än att ungefärligt hålla reda på hur länge man har bränsle tidsmässigt innan motorn slocknar?

Nu är jag ingen pilot och jag vill heller inte vara en besserwisser. Dessutom är jag flygtokig och stödjer vårt Flygvapen. Så om våra piloter skall ha en så dyr klocka, då borde de kolla efter ett annat märke där kvaliteten är 100% utlovad. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Problem med Sjöö Sandström Skydiver...

Andrew skrev:
Jag gav <1000:- för min Nighthawk. Den håller tiden perfekt och jag vet alltid hur mycket bränsle jag har kvar och hur många sjömil vi kan flyga vid given hastighet X... Ska ringa och föreslå att de byter... :D
IMG_2041_zpsc1287226.jpg
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Problem med Sjöö Sandström Skydiver...

Camo00 skrev:
Andrew skrev:
Jag gav <1000:- för min Nighthawk. Den håller tiden perfekt och jag vet alltid hur mycket bränsle jag har kvar och hur många sjömil vi kan flyga vid given hastighet X... Ska ringa och föreslå att de byter... :D

Om jag inte minns helt fel så har Flygvapnet haft både Citizen och Seiko tidigare. De ersatte Lemanian som inte var tillräckligt pålitlig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De skulle ju självklart köpt in g-shocks istället. Både hållbarare, mer funktionella, billigare och coolare.

g-300-3av-a.jpg
 

bogw

Breitling
20% knas med klockorna är liiiiiiite för högt i sammanhanget IMO. :cool:

Man skall ha i åtanke att en förarplats i ett militärt flygplan inte riktigt är en snäll miljö för en klocka. Finns en hel del rå metall vid gashantag och landningsställ att slå klockan i på både Draken och Viggen, troligen även Gripen, lägg på det rejäl turbulens så kan klockan få rejäl metall massage. Så att dra slutsaten att kvaliten på Skydivern i allmäna uttryck är dålig för att man fått FOD, dvs lösa delar i flygplanet, i en extrem miljö är att ta i. Vad jag dock inte kan förstå är varför man har små skruvar i boetten på en klocka som tagits fram för Flygvapnets flygande personal när en FOD innebär flygstopp.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Medicinska och fysiska krav för flygförartjänst:

Synskärpa lägst 1,0 på vardera ögat utan korrektion

Refraktion får ej överstiga 3,0 dioptrier i någon meridian

Normalt färgseende

Försvarsmakten accepterar ej synförbättrande ögonoperationer av ögat när det gäller uttagning till vissa yrken, till exempel pilot.

Min-/maxlängd: 161–190 cm, vissa delmått är avgörande

Min-/maxvikt: 55–88 kg

Krav på kondition och styrka: Godkända krav enligt Försvarsmedicincentrum.

Källa.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Stridspilot/

Verkar som termen är vedertagen.
 
Topp