• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med storleken

Urkund

Breitling
Halloj, är en oskuld som våndas inför första köpet. Jag vet att det är rekommenderat att testa med olika för att se vad som passar bäst, men nu är det så att jag redan har förälskat mig. Ur-bota dumt, jag vet.

Min omkrets ligger på 153mm och bredd är på 50mm. Man vill ju både att det ska vara skönt och se bra ut både uppklädd och bar.

Förälskelsen heter Certina DS 1 Automatic Day-Date C006.430.11.051.00 med en diameter på 39mm och för mig okänd storlek lug till lug. Den lokala handlaren har ej klockan i lager, tror ni den kommer passa? Om inte, vad har jag för alternativ med min begränsade grovhet? Budget är max 6k sek.
 

Urkund

Breitling
Jo, två stycken för certina m.fl. Men dålig sortering och ingen vilja att ta hem om jag inte ska köpa den direkt. I så fall känns det mer aktuellt att kolla på alternativ på nätet då listpriset i butikerna ligger 1300 kr över erbjudande online.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Storleken är en sak, men sen ska den ju bära bra också. Min bror har klenare handleder än jag, men jag tycker fortfarande han bär upp större klockor bättre än jag. Jag vet inte om det är så, men jag tycker att stora klockor känns större på mig.
Med det sagt har jag 162mm handleder och mina favoriter är alla runt 40mm. Sitter just nu med 42 på handleden, men den önskar jag vore något mindre. Har en annan 42:a som bär mycket nättare (lägre, kortare bandhorn).
Jag vet inte om det hjälper, men jag skulle gissa att 39mm blir bra på dig, och certinan bör inte vara stor för sin storlek, så att säga. Men för att vara säker, bör du såklart testa...
 

xevz

Omega
Storleken är en sak, men sen ska den ju bära bra också. Min bror har klenare handleder än jag, men jag tycker fortfarande han bär upp större klockor bättre än jag. Jag vet inte om det är så, men jag tycker att stora klockor känns större på mig.
Med det sagt har jag 162mm handleder och mina favoriter är alla runt 40mm. Sitter just nu med 42 på handleden, men den önskar jag vore något mindre. Har en annan 42:a som bär mycket nättare (lägre, kortare bandhorn).
Jag vet inte om det hjälper, men jag skulle gissa att 39mm blir bra på dig, och certinan bör inte vara stor för sin storlek, så att säga. Men för att vara säker, bör du såklart testa...
Mm, man får ju se till helheten också. Jag är ändå 176 cm lång och har hyfsat stora händer, så "wrist shots" ser lite skumma ut, men tittar man i en hellängdsspegel så ser det helt okej ut. :)
 

tissoter

Audemars
Halloj, är en oskuld som våndas inför första köpet. Jag vet att det är rekommenderat att testa med olika för att se vad som passar bäst, men nu är det så att jag redan har förälskat mig. Ur-bota dumt, jag vet.

Min omkrets ligger på 153mm och bredd är på 50mm. Man vill ju både att det ska vara skönt och se bra ut både uppklädd och bar.

Förälskelsen heter Certina DS 1 Automatic Day-Date C006.430.11.051.00 med en diameter på 39mm och för mig okänd storlek lug till lug. Den lokala handlaren har ej klockan i lager, tror ni den kommer passa? Om inte, vad har jag för alternativ med min begränsade grovhet? Budget är max 6k sek.

Jag har smala handleder och kör 39 mm, funkar kalas bra. Har även haft 41 och inte tyckt att det varit för stort.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bra val av klocka.:)
Det verkar som att du helt enkelt får chansa och ta en eventuell kostnad för retur om det inte funkar.
 

Lithium

Cartier
Certinan är 48mm lugg till lugg.

20150202_062624.jpg
 

Vicnic

Omega
Halloj, är en oskuld som våndas inför första köpet. Jag vet att det är rekommenderat att testa med olika för att se vad som passar bäst, men nu är det så att jag redan har förälskat mig. Ur-bota dumt, jag vet.

Min omkrets ligger på 153mm och bredd är på 50mm. Man vill ju både att det ska vara skönt och se bra ut både uppklädd och bar.

Förälskelsen heter Certina DS 1 Automatic Day-Date C006.430.11.051.00 med en diameter på 39mm och för mig okänd storlek lug till lug. Den lokala handlaren har ej klockan i lager, tror ni den kommer passa? Om inte, vad har jag för alternativ med min begränsade grovhet? Budget är max 6k sek.

Har någon av butikerna inte den med vit urtavla inne då? Det brukar vara just den modellen som de flesta butiker har inne.
 

Urkund

Breitling
Storleken är en sak, men sen ska den ju bära bra också. Min bror har klenare handleder än jag, men jag tycker fortfarande han bär upp större klockor bättre än jag. Jag vet inte om det är så, men jag tycker att stora klockor känns större på mig.
Med det sagt har jag 162mm handleder och mina favoriter är alla runt 40mm. Sitter just nu med 42 på handleden, men den önskar jag vore något mindre. Har en annan 42:a som bär mycket nättare (lägre, kortare bandhorn).
Jag vet inte om det hjälper, men jag skulle gissa att 39mm blir bra på dig, och certinan bör inte vara stor för sin storlek, så att säga. Men för att vara säker, bör du såklart testa...

Kan det ha att göra med att du ser klockan från ett annat perspektiv när han har klockan på sig? Hur ser den ut på dig om du kollar i en spegel på håll?
 

fplteknikern

Omega
2-Faktor
Jag tror den kommer att passa dina handleder. Min sambo kan bära upp en 39mm Hydro Conquest och hennes handleder är mindre än dina. Tycker inte det ser för stort ut på henne. Gå på magkänslan och slå till ;)
 

Vicnic

Omega
Jag har en day date med grå tavla och länk som passar perfekt till mina en aning smala handleder på 16 mm. Du ska nog inte oroa dig särskilt mycket, det blir nog bra ska du se.
 

MrJon

Cartier
Som nykomling till klockvärlden kan jag verkligen rekommendera rådet att faktiskt gå och prova klockan eller en liknande. Kanske finns den i någon stad i närheten? Var själv i valet och kvalet men när jag väl fick prova en klocka va saken avgjord direkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Redan konstaterat, men prova något i liknande storlek och med liknande boett. Vristskott är mindre viktigt än hur klockan känns på handen. vristskott är även ofta missvisande, vilket också nämnts.

40mm på 18,5cm handled, 183cm, 104kg
Tycker 39-40mm sitter optimalt.

image.jpg
image.jpg
 
Topp