• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Problem med väggur

Tony85

Basic
Hej!
Har köpt mig ett väggur.
Håller tiden bra och uppdragningen fungerar.
Hade i början problem med att den slog fel antal slag, men det lyckades jag lösa.
Däremot har jag märkt att när den ska slå 6 slag och uppåt så krånglar det lite. Tar längre tid mellan slag 5 och 6 än de första 5, och sen är det inte säkert att den slår klart sina slag utan att jag går och hjälper den lilla "propellern" igång med fingret. Behöver den smörjas? Är det något jag kan göra själv? Känns dumt att kosta på en service för 10.000 kr när detta är det enda som krånglar och klockan köptes för 600.

Hej,
Ja den behöver tyvärr en service. Enbart smörjning hjälper inte. Torkad olja behöver rengöras, slitna lager behöver bussas om, axlar poleras och därefter smörjas.
Förstår att det inte är försvarbart om man köpt klockan, men dessvärre är det ofta så med loppisklockor.
10 tusen är ett högt pris, på min verkstad tar jag ca 5000-6000kr.

Okej, så synd! Tror jag behåller den som den är och låter den gå utan slag.

Vart ligger din verkstad? Ifall jag någon gång skulle ångra mig.

Tillbaka
Topp