• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med visare, tips?

Piero

Breitling
Halloj!
Börjat pilla lite klockor senaste månaderna och lovade kika på en polares Exacta som han tyckte gick alldeles för långsamt.
Det visar sig att urverket ser ut och tickar på kanonfint, går enbart +2spd (!) men av någon anledning rör sig inte minutvisaren. Sekundvisaren tickar på fint.
Både minut och timvisaren rör sig bra när jag ska ställa in klockan.
Tankar och tips mottages varmt
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Halloj!
Börjat pilla lite klockor senaste månaderna och lovade kika på en polares Exacta som han tyckte gick alldeles för långsamt.
Det visar sig att urverket ser ut och tickar på kanonfint, går enbart +2spd (!) men av någon anledning rör sig inte minutvisaren. Sekundvisaren tickar på fint.
Både minut och timvisaren rör sig bra när jag ska ställa in klockan.
Tankar och tips mottages varmt
Minutröret(cannon pinion) behöver klämmas åt. Man får vara försiktig dock så det inte krossas o går sönder. Finns mängder med olika varianter men har du dåligt med verktyg kan en nagelsax funka har jag hört.
 

Piero

Breitling
Minutröret(cannon pinion) behöver klämmas åt. Man får vara försiktig dock så det inte krossas o går sönder. Finns mängder med olika varianter men har du dåligt med verktyg kan en nagelsax funka har jag hört.
Tusen tack för rådet, klockdoktorn! 😘 Skall prova, återkommer!
 

Piero

Breitling
Provade att klämma åt cannon pinion med en mycket smal tång. Innan jag gjorde detta så kände jag försiktigt med pincetten och då rörde sig cannon pinion en aning upp/ner, när jag sedan klämde till den så gjorde den inte det. Minutvisaren rör sig ett par minuter sen stannar den, sekundvisaren tickar fortsatt på.
Har jag bara varit för klen tro? Eller ska jag köra med nagelsax för att verkligen punktklämma den?
 
Jag hade samma problem med en sekundvisare för ett tag sen. Jag dök ned i reservdelslådan och tog en pinion som var lite mindre än hålet och hade som mothåll inuti röret som er ”stopp” för att inte klämma för mycket. Klämde med en tång, borde gå med en stark pincett eller liknande. Med minutvisaren borde du kunna hitta en nål eller liknande hemma pga hålet är större än sekundvisaren.

Men som du skriver så kanske det är något annat problem, det är inte så att minuthjulet kuggar ur? Är det plant och fint?

Edit: Jag är nybörjare så tolka inte min text som någon expert. @JoakimS har mer kunskap och erfarenhet.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Provade att klämma åt cannon pinion med en mycket smal tång. Innan jag gjorde detta så kände jag försiktigt med pincetten och då rörde sig cannon pinion en aning upp/ner, när jag sedan klämde till den så gjorde den inte det. Minutvisaren rör sig ett par minuter sen stannar den, sekundvisaren tickar fortsatt på.
Har jag bara varit för klen tro? Eller ska jag köra med nagelsax för att verkligen punktklämma den?
Hur är känslan när du ställer tid? Det ska finnas ett motstånd, är det för enkelt att ställa tiden och det känns som det är lite för lite friktion behövs troligen Canon pinion nypas åt ytterligare.
Stannar klockan på samma ställe varje gång kan det vara skadade kuggar på hjulen. Det kan också vara bra att kolla så visarna inte går i varandra. När klockan går av sig själv krävs inte så mycket friktion för att dom ska stanna, när man ställer tiden har man mycket mer kraft och kan komma förbi även om dom går i varandra. (I ditt fall är det i så fall minutvisare och timvisare som går i varandra då du säger att sekundvisaren flyter på).

Canon pinion bör nog monteras av när du nyper åt, tipsen ovan är nog inte dumt för att undvika att gå för långt. Jag har inte gjort detta så många gånger. Finns bra verktyg för att göra detta på ett kontrollerat sätt. T.ex speciella tillbehör till juvelpressar, detta är det jag själv komma använda framöver, dessa monteras i juvelpressen:
IMG_7933.jpeg
 
Topp