• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problematik med nuvarande good/bad guy systemet?

Behöver det nuvarande good/bad guy-systemet förändras?

  • Ja

    Röster: 21 36.2%
  • Nej

    Röster: 29 50.0%
  • Ingen åsikt

    Röster: 8 13.8%

  • Totala väljare
    58

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tycker att frågan om good/badguy systemet behöver lyftas. Det nuvarande systemet används i princip bara när en affär gått bra eller när någon blivit helt blåst. Det saknas omdömen i det mellanrummet i min mening. Det är möjligt att frågan behandlats innan men den är viktig och tåls att lyfta till diskussion!

Systemet är i dagsläget relativt tandlöst, detta eftersom affärer som gått supersmidigt och båda sidor är nöjda får samma good guy-stämpel som en affär där mycket problem uppstått men löst sig till slut.

Ett tänkbart alternativ är att man utgår från ett visst antal kriterier, något som vi medlemmar ska komma överens om. Men några aspekter som skulle kunna vara med är exempelvis: hur bemötandet var, tid innan pengar var överförda, åsikt på frakten, hur väl klockan/prylen stämde överens med hur den framställdes i annonsen.

Kom med förslag så löser vi ytterligare en poll efter detta! Säg att fem kategorier är lagom.

Ett exempel på ett omdöme:
Jag köpte en Rolex DateJust 1603 av Aquaracer2 som svarade inom 30 minuter på varje pm vi skickade och var trevlig och tillmötesgående! Klockan stämde väl överens med vad säljaren beskrivit. Det var en schysst affär!


Ett exempel på ett annat omdöme:
Jag köpte en Rolex DateJust 1603 av Aquaracer2

Det tog ca två dagar för honom att svara på varje pm och ville först inte skicka fler bilder på klockan även fast det bara fanns en rätt så dålig bild i annonsen. Säljare tog ca 700 kronor i frakt när det var skickat i postens gröna, ej rek. På bilderna som jag till slut fick så utelämnades att det var flera chip i glaset.


Det exemplet ovan är givetvis ett extremfall, men sådana fall förekommer det att köparen till slut får pengarna tillbaka och sätter good guy-status på säljare även fast så inte alls är fallet.

Detta utesluter absolut inte att fortsätta använda good guy i den mening att man kan berätta att jag känner personen utanför KS och han finns på riktigt, är en reko snubbe osv.

Det är dock viktigt att det ev. kommande systemet kan användas utan att admin är inblandade. Administratörerna ska inte behöva lägga extra tid på detta utan det är upp till oss medlemmar.

Vad tycker ni?
/ Jakob
 

par

Patek
2-Faktor
Jag är både för och mot. Svarar man inte på 2 dagar så är man inte jätte hungrig att sälja och får skylla sig själv om det skiter sig. Köper köparen ändå kan han idag bara skippa lämna ett omdömme eftersom han kanske är mer neutral.
 

luddviig

Panerai
Tycker det låter som en riktigt bra idé, men som du sa borde det finnas en "mall" man går efter :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tycker att man kan utnyttja utrymmet i respektive tråd att harkla fram något om det nu är så att man har synpunkter på hur det hela gått till. "Affären fortlöpte korrekt men säljaren är riktigt seg på att svara på mail"
 

calzone

Vacheron
Tycker de e bra som de e. Är det så att ngt var dåligt så kan man ju faktiskt skriva det i säljarens/köparens tråd!
 

Sond

Patek
Jag tycker du är inne på något intressant. Om det går att ordna i praktiken vet jag inte. Kanske kan man köra som eBay? Vissa kriterier där man sätter 1-5?

Själv kontaktade jag en aktiv forummedlem om en klocka på K&S. Tyckte jag såg något och frågade om jag kunde få en bild som bättre visade just den saken. Förklarade också att att om allt var som det skulle vore det kanske bra för honom att ta en bättre bild. Fick svar där han ville att jag skulle utveckla vad jag såg. Så gjorde jag och sedan blev helt tyst. Klockan såldes sedan till någon annan. Nu har inte detta med TS tanke att göra. Men att få fram ett mer nyanserat ratingsystem skulle vara bra.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tycker du är inne på något intressant. Om det går att ordna i praktiken vet jag inte. Kanske kan man köra som eBay? Vissa kriterier där man sätter 1-5?

Själv kontaktade jag en aktiv forummedlem om en klocka på K&S. Tyckte jag såg något och frågade om jag kunde få en bild som bättre visade just den saken. Förklarade också att att om allt var som det skulle vore det kanske bra för honom att ta en bättre bild. Fick svar där han ville att jag skulle utveckla vad jag såg. Så gjorde jag och sedan blev helt tyst. Klockan såldes sedan till någon annan. Nu har inte detta med TS tanke att göra. Men att få fram ett mer nyanserat ratingsystem skulle vara bra.

Det är också en aspekt. Likt eBay låter vettigt.

Men det jag verkligen vill poängtera är att det har gjorts flera affärer där en part blivit missnöjd med något förutom klockan där detta INTE avspeglas i good/bad guy-systemet. Och till slut, efter MYCKET om och men i de fallen som jag hört om så slutar det med ett kort utlåtande som lyder typ: gjort affär med bla bla och han är good guy.

Personligen skulle jag inte vilja göra en affär men någon som krånglar mycket och jag tycker dessutom det är fegt och dålig stil av de som inte skrivit ett omdöme som avspeglar deras upplevelse av affären.
 

Sond

Patek
Det är också en aspekt. Likt eBay låter vettigt.

Men det jag verkligen vill poängtera är att det har gjorts flera affärer där en part blivit missnöjd med något förutom klockan där detta INTE avspeglas i good/bad guy-systemet. Och till slut, efter MYCKET om och men i de fallen som jag hört om så slutar det med ett kort utlåtande som lyder typ: gjort affär med bla bla och han är good guy.

Personligen skulle jag inte vilja göra en affär men någon som krånglar mycket och jag tycker dessutom det är fegt och dålig stil av de som inte skrivit ett omdöme som avspeglar deras upplevelse av affären.

Jag förstår din poäng fullt ut och håller med dig. Om det går att få till vet jag inte.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ besvarar ju i praktiken frågan själv. Om någon har eventuella synpunkter på den andra parten i en affär är det ju bara att skriva det i den aktuella tråden. Om man inte gör det nu så kommer man knappast göra det i någon annan form. Om det inte sker anonymt, vilket känns föga fräscht.

Fördelen med dagens system, även om det bara haglar lovord, är ju att man åtminstone kan se om någon har varit aktiv säljare/köpare och skött det hyfsat.

En annan aspekt kan ju också vara att affärerna på forumet sköts i stort sett bra av samtliga inblandade. Och det måste väl ändå vara huvudsaken?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag håller delvis med JakobZ och delvis med Denke. Det ska väl inte vara så svårt att beskriva hur affären gick till om man känner att man har ett behov av att göra det, med ett tillägg typ: semi-good guy. Kronografer som inte nollställer ordentligt eller chipat glas borde ju givetvis redovisas i annonsen. Fast, å andra sidan är det väl inte heller så svårt att kräva fler bilder och helt enkelt ställa frågan om det är något mer man borde veta om klockan. Får man inte fler bilder när det bara ligger en sunkig bild uppe då kanske man ska låta den klockan gå... I stort kan jag väl bara säja att man får applicera samma tänk här som på blocket eller tratten.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag tror tyvärr medlemmar undviker att lämna negativt omdöme även om det skulle vara befogat. Helt enkelt för att inte sabba för sig själv vid framtida affärer och för att undvika konflikter. Har inga bevis, det är bara ett antagande från min sida, så jag kan ha fel.

Men ponera att jag har rätt - då är ju goodguys/badguys tämligen meningslöst.

Imho.
 
C

China

Guest
Problemet är att locket ofta läggs på i skeva affärer. Har man som missnöjd dessutom inte så många poster på forumet, så avstår en del att inte ventilera affären av den orsaken. Nu så är det heller inte forumledningens (som generöst upplåter annonsplats) ansvar, det är upp till medlemmarna att sköta sina affärer snyggt och lämna feedback. Men nog kan jag tycka att good/bad guy systemet är tandlöst då ingen verkar våga att ge negativ feedback.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
För egen del som har annons ute nu så är det ju inte så lätt att få några omdömen eftersom jag bara köpt en liten sak här o inte sålt något. Så referens systemet gynnar ju inga första gångs säljare direkt. Å andra sidan vet jag inte hur stor betydelse det har om man inte bli klassas som badguy då iof ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är ett intressant ämne.

I min värld måste man dock ha ordentligt med kött på benen för att lämna ett dåligt omdöme. Det är inte okej att lämna ett dåligt omdöme om man inte har tagit upp det med säljaren innan. Det kan bli väldigt jobbigt om missförstånd eller utebliven kommunikation gör att en säljares referenser blir fuckade.
Och ja, en dålig referens gör sannolikt väldigt mycket skada.

Jag hade en överenskommelse med en nollpostare för någon vecka sedan, där vi hade ett muntligt avtal som han bröt. Han hörde inte av sig heller, utan det var jag som fick fråga vart pengarna hade tagit vägen.
Hade personen haft en referenstråd så hade jag nog lagt in min åsikt. Han valde dessutom att ignorera mitt sista PM där jag sa att det inte var okej att göra så.

Men som sagt, det gäller att det verkligen är befogat att lägga in en negativ referens.

Det är viktigare att man är kristallklar i överenskommelser och detaljer. På så sätt kan man undvika missförstånd och eventuella missnöjen, och om de uppstår ändå så får man försöka lösa det mellan varandra.
Det är först när ena parten (läs hamnefors) inte är villig att lösa problemet, som man kan gå ut med sitt missnöje.
 

Marckus

Panerai
Tycker det är bra som det är. Alla som man bör hålla sig undan för hängs ut och de som gör ok affärer får referenser.

Trots att ebay har fler parametrar att gå efter är det ju likadant där. Lämnar man lite halvdassig feedback riskerar man att få lika dassig tillbaka, "in spite of". Men är det åt helvette är det ingen tvekan
 

Sond

Patek
Det är ett intressant ämne.

I min värld måste man dock ha ordentligt med kött på benen för att lämna ett dåligt omdöme. Det är inte okej att lämna ett dåligt omdöme om man inte har tagit upp det med säljaren innan. Det kan bli väldigt jobbigt om missförstånd eller utebliven kommunikation gör att en säljares referenser blir fuckade.
Och ja, en dålig referens gör sannolikt väldigt mycket skada.

Jag hade en överenskommelse med en nollpostare för någon vecka sedan, där vi hade ett muntligt avtal som han bröt. Han hörde inte av sig heller, utan det var jag som fick fråga vart pengarna hade tagit vägen.
Hade personen haft en referenstråd så hade jag nog lagt in min åsikt. Han valde dessutom att ignorera mitt sista PM där jag sa att det inte var okej att göra så.

Men som sagt, det gäller att det verkligen är befogat att lägga in en negativ referens.

Det är viktigare att man är kristallklar i överenskommelser och detaljer. På så sätt kan man undvika missförstånd och eventuella missnöjen, och om de uppstår ändå så får man försöka lösa det mellan varandra.
Det är först när ena parten (läs hamnefors) inte är villig att lösa problemet, som man kan gå ut med sitt missnöje.

Kanske säger just det här inlägget varför man inte kan lite på Good - Bad - Guy - Systemet. Det krävs så mycket att det blir nästan omöjligt att publicera negativ kritik. Då får man gå på poster från folk man känner, eller kontakta folk man känner för att få en bild av säljare/köpare. Inget ont i vaniljglass inlägg, det visar snarare på hur knepigt det här är. Och hur svårt det är att får en marknad med korrekt information. Känner man lite folk så får man möjlighet att skapa sig egna omdömen om säljare/köpare men om man är beroende av officiell information blir det halvt. Som i livet utanför KS...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kanske säger just det här inlägget varför man inte kan lite på Good - Bad - Guy - Systemet. Det krävs så mycket att det blir nästan omöjligt att publicera negativ kritik. Då får man gå på poster från folk man känner, eller kontakta folk man känner för att få en bild av säljare/köpare. Inget ont i vaniljglass inlägg, det visar snarare på hur knepigt det här är. Och hur svårt det är att får en marknad med korrekt information. Känner man lite folk så får man möjlighet att skapa sig egna omdömen om säljare/köpare men om man är beroende av officiell information blir det halvt. Som i livet utanför KS...

Jag menar mest att en negativ referens kan göra mycket skada, och det gäller att vara försiktig med det.

Om du skickar en klocka till mig som har ett nagg i glaset, så kan jag ju inte gå in och lägga en dålig referens direkt. Du kanske helt enkelt har missat det, och vill göra allt du kan får att jag ska bli nöjd.

Om du däremot vägrar ta tillbaka klockan, eller kompensera mig, så är det en annan sak. Då känns det självklart att gå in och skriva sin syn på saken. Men då gäller det att man har kött på benen, och att man verkligen har kontaktat säljaren, samt varit väldigt tydlig med problemet.
Kommer man inte överrens om kompensationen, så tycker jag att man låter admins ge sin syn på saken i första hand.
Ponera att köparen vill bli kompenserad 5000kr för att det var nagg i glaset på en 16610 som kostat 35k, och där ett nytt glas kostar en tusenlapp, så kanske det inte är självklart att säljaren går med på det.
 

Sond

Patek
Jag menar mest att en negativ referens kan göra mycket skada, och det gäller att vara försiktig med det.

Om du skickar en klocka till mig som har ett nagg i glaset, så kan jag ju inte gå in och lägga en dålig referens direkt. Du kanske helt enkelt har missat det, och vill göra allt du kan får att jag ska bli nöjd.

Om du däremot vägrar ta tillbaka klockan, eller kompensera mig, så är det en annan sak. Då känns det självklart att gå in och skriva sin syn på saken. Men då gäller det att man har kött på benen, och att man verkligen har kontaktat säljaren, samt varit väldigt tydlig med problemet.
Kommer man inte överrens om kompensationen, så tycker jag att man låter admins ge sin syn på saken i första hand.
Ponera att köparen vill bli kompenserad 5000kr för att det var nagg i glaset på en 16610 som kostat 35k, och där ett nytt glas kostar en tusenlapp, så kanske det inte är självklart att säljaren går med på det.

Frågan är om det här framförallt är ett problem för de som säljer mycket? Om jag har ett nagg i glaset på en av min klockor som jag äger och använder så vet jag om det. Om jag köper och säljer klockor i syfte just att köpa och sälja så kanske jag missar det? Det förtar dock inte att jag förstår din poäng. Och det är det som är min poäng. Det är som när man ska bryta ett affärsmässigt avtal. Alla kan vara på klara med att det är åt h.....e, men hur ska du bryta kontraktet på ett kontraktskorrekt sätt..? Det är just det som gör att jag vill tona ned betydelsen av good - bad - guy - systemet. Och det var det jag uppfattade att TS ville resonera om. Hur kan vi få ett bättre system? Går det?

I och med att du säljer en del vill jag understryka att jag är glad åt att folk säljer klockor. Annars skulle marknaden minska och för oss köpare så minskar då utbudet med allt vad det innebär.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Knepig frågeställning. Förmodligen finns inget rätt eller fel. Bara mer eller mindre dåligt. Tror jag.......
 
Tycker JakobZ har en poäng med sin analys. Varför inte köra med något liknade som eBay har det täcker in alla de aspekter som JakobZ efterlyser.
ebay.JPG
 
  • Like
Reactions: ZQT

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker nog det är bra som det är.
Tradera har ju ioförsig ett system med 5 olika kriterier för betyg.

Det enda som jag reflekterat över är att ibland kan folk skicka natoband
för 70 spänn mellan sig och för det bli en "super good guy".
Ska man sedan göra en affär i 30K klassen så kan känslan vara en annan.
/j
 
C

China

Guest
Jag menar mest att en negativ referens kan göra mycket skada, och det gäller att vara försiktig med det.

Om du skickar en klocka till mig som har ett nagg i glaset, så kan jag ju inte gå in och lägga en dålig referens direkt. Du kanske helt enkelt har missat det, och vill göra allt du kan får att jag ska bli nöjd.

Om du däremot vägrar ta tillbaka klockan, eller kompensera mig, så är det en annan sak. Då känns det självklart att gå in och skriva sin syn på saken. Men då gäller det att man har kött på benen, och att man verkligen har kontaktat säljaren, samt varit väldigt tydlig med problemet.
Kommer man inte överrens om kompensationen, så tycker jag att man låter admins ge sin syn på saken i första hand.
Ponera att köparen vill bli kompenserad 5000kr för att det var nagg i glaset på en 16610 som kostat 35k, och där ett nytt glas kostar en tusenlapp, så kanske det inte är självklart att säljaren går med på det.

Fast i mitt tycke så finns det en svaghet i att lämna svartvita omdömen. T.e.x så framkommer det inte om en säljare krånglat med kompensation eller returer, eller haft en felaktig beskrivning. Jag tycker inte att det skall behövas skickas PM till förbannelse, eller startas trådar om defekta klockor (där säljaren oftast inte anges) för att sätta press på folk som inte vill ta ansvar, även om det brukar lösa sig någorlunda i slutändan. Då är inte säljaren en Good guy i min bok. Även om man når en överenskommelse, så har det krånglats i onödan. Sedan är det här dubbelbottnat, det finns säkert både köpare och säljare som kan behöva skärpa sig.

Forumledningen har faktiskt noll och ingenting att göra med medlemmarnas affärer, så jag har svårt att se varför dem skulle agera "domstol", det är knappast så enkelt som att den som har flest poster eller varit medlem längst har rätt. Att blanda in Admins tycker jag är en riktigt dålig idé.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fast i mitt tycke så finns det en svaghet i att lämna svartvita omdömen. T.e.x så framkommer det inte om en säljare krånglat med kompensation eller returer, eller haft en felaktig beskrivning. Jag tycker inte att det skall behövas skickas PM till förbannelse, eller startas trådar om defekta klockor (där säljaren oftast inte anges) för att sätta press på folk som inte vill ta ansvar, även om det brukar lösa sig någorlunda i slutändan. Då är inte säljaren en Good guy i min bok. Även om man når en överenskommelse, så har det krånglats i onödan. Sedan är det här dubbelbottnat, det finns säkert både köpare och säljare som kan behöva skärpa sig.

Forumledningen har faktiskt noll och ingenting att göra med medlemmarnas affärer, så jag har svårt att se varför dem skulle agera "domstol", det är knappast så enkelt som att den som har flest poster eller varit medlem längst har rätt. Att blanda in Admins tycker jag är en riktigt dålig idé.

Känns som att du drar det till det extrema.

Har inte sagt att man skall skicka pm till förbannelse, eller behöva sätta press på folk. Om de inte tar sitt ansvar, så är det grund till en negativ referens.
Däremot ska man alltid ge säljaren (eller köparen) chans att göra rätt för sig, och man måste ha förståelse för den andra partens situation. Det finns alltid gråzoner, och där tycker jag att admins kan göra nytta.
Affärerna och eventuella konflikter sker ändå på deras plattform, och det känns som att det skulle kunna lösas (i vissa fall) med en objektiv tredje part. Slänger man istället ut det på forumet, så tror jag att risken är stor att det blir vinklat och att folk gapar efter blod.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tycker nog det är bra som det är.
Tradera har ju ioförsig ett system med 5 olika kriterier för betyg.

Det enda som jag reflekterat över är att ibland kan folk skicka natoband
för 70 spänn mellan sig och för det bli en "super good guy".
Ska man sedan göra en affär i 30K klassen så kan känslan vara en annan.
/j

Helt rätt. Ett steg på vägen kan vara att man beskriver vad man köpt eller prisklass.

China ingen har nämnt att admin ska in och styra?
 
Topp