• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problematik med nuvarande good/bad guy systemet?

Behöver det nuvarande good/bad guy-systemet förändras?

  • Ja

    Röster: 21 36.2%
  • Nej

    Röster: 29 50.0%
  • Ingen åsikt

    Röster: 8 13.8%

  • Totala väljare
    58
C

China

Guest
Känns som att du drar det till det extrema.

Har inte sagt att man skall skicka pm till förbannelse, eller behöva sätta press på folk. Om de inte tar sitt ansvar, så är det grund till en negativ referens.
Däremot ska man alltid ge säljaren (eller köparen) chans att göra rätt för sig, och man måste ha förståelse för den andra partens situation. Det finns alltid gråzoner, och där tycker jag att admins kan göra nytta.
Affärerna och eventuella konflikter sker ändå på deras plattform, och det känns som att det skulle kunna lösas (i vissa fall) med en objektiv tredje part. Slänger man istället ut det på forumet, så tror jag att risken är stor att det blir vinklat och att folk gapar efter blod.

Min poäng är att dagens system blir svartvita omdömen, oavsett om det rört sig om någon mindre fnurra på tråden eller allvarligare problem. Jag ser ingen anledning till varför forumledningen skall göra bedömningar av medlemmarnas affärer. Vi medlemmar får möjlighet till att göra affärer på K&S, forumet har inget ansvar för medlemmarnas agerande. Låt gå för att man kan bromsa olämpliga annonser eller stänga av folk som missköter sig. Då är det bättre att ta diskussioner öppet på forumet om man inte är nöjd, och jag tror faktiskt inte att det blir något gapande efter blod.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Min poäng är att dagens system blir svartvita omdömen, oavsett om det rört sig om någon mindre fnurra på tråden eller allvarligare problem. Jag ser ingen anledning till varför forumledningen skall göra bedömningar av medlemmarnas affärer. Vi medlemmar får möjlighet till att göra affärer på K&S, forumet har inget ansvar för medlemmarnas agerande. Låt gå för att man kan bromsa olämpliga annonser eller stänga av folk som missköter sig. Då är det bättre att ta diskussioner öppet på forumet om man inte är nöjd, och jag tror faktiskt inte att det blir något gapande efter blod.

Vill påstå att det blir gapande efter blod varenda gång. Folk kan inte hjälpa det.
Lägger någon ut en tråd om att de är missnöjda över något, så finns det alltid de som väljer att köpa den storyn till 100% och vill att den andra parten hängs ut. Det är vanligt.

Och du missförstår mig. Jag menar inte att admins har något ansvar, jag menar bara att de är i en lämplig sits att agera objektiv tredje part vid problem och konflikter.
Det är ingen bra idé att sköta allt öppet på forumet, bara för att affären sker på forumet.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Satt och ögnade igenom chrono24-tråden. Kan bara konstatera att om vi skrev likadana recensioner till/om varandra som vi gör om chrono24-säljarna så hade detta varit en icke-tråd
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Svenskar och KS:are är för fega för att lämna omdömen under eget namn om de är negativa. På samma sätt som att de är ja-sägare på forumet. Systemet i sig är det inget fel på.
 

Thorn

Friends of KS
Kan hålla med om att man borde skriva vad man köpt och inte bara "good guy". Skillnad på ett Nato och en klocka för 40k.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag tror att problemet skulle vara ett o-problrm om folk var lite mer orädda. I min referenstråd har masterkiller skrivit att vi delat och att det gick bra, men att det gällde en budgetklocka. Inget jag surar över, och det gör det tydligt att man kan lita på mig då det gäller en budgetklocka, men säger inget om huruvida man ska skicka 60k till mig utan att ha sett någon klocka.

Har även fått en kommentar om att jag beskrev skicket på ett ur bra, tydligt och klargörande. Som tidigare sagts, bara man är tydlig vad "Goodguysandet" gäller så är det inget problem.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Finns väl inget som hindrar köpare och säljare att skriva det du efterfrågar. Men tror som Aurum i detta fall.

Sätt upp ett otal regler för styrning, det som jag tror kommer ske är att färre skriver något eller att innebörden blir oförändrad.

Och vem skall avgöra om en säljare eller köpare svarar tillräckligt snabbt?

Någon som är inne någon gång om dagen kanske svarar efter 5-10 timmar medan en frekvent medlem svarar på några minuter. Allt beror ju på vilka möjligheter man har i vardagen till att besöka sidan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Finns väl inget som hindrar köpare och säljare att skriva det du efterfrågar. Men tror som Aurum i detta fall.

Sätt upp ett otal regler för styrning, det som jag tror kommer ske är att färre skriver något eller att innebörden blir oförändrad.

Och vem skall avgöra om en säljare eller köpare svarar tillräckligt snabbt?

Någon som är inne någon gång om dagen kanske svarar efter 5-10 timmar medan en frekvent medlem svarar på några minuter. Allt beror ju på vilka möjligheter man har i vardagen till att besöka sidan.


Fast angående hur "snabbt" man svarar så är det bara att skriva hur lång tid det tog och sedan får man avgöra själv vad man tycker.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som sägs funkar väl systemet rent tekniskt, men om det haltar är det väl i så fall beroende på att man inte delar med sig av dåliga erfarenheter av rädsla för att stöta sig med någon på forumet...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tycker att det borde vara ett krav att vara lite utförlig i sin kommentar som flera nämnt. Dvs att man inte bara skriver good guy, utan specar vad man köpt. För som sagt det är ju skillnad på en 500kr affär och en 40000kr affär.

Sedan håller jag med tidigare talare att om man är oense över något skall det först försöka lösas via pm, mail, tel, f2f innan man lämnar omdöme. Men när man sedan lämnar sitt omdöme bör man ju skriva tex att det var ett problem men att det löstes.

Sedan är ju tråden bara ETT verktyg att använda vid affär. Har säljaren inga referenser får man styrka upp hans trovärdighet på annat sätt, har han många referenser måste man ju ändå göra ett aktivt val utifrån kommunikation, bilder mm om säljaren är ok. Jag litar inte blint på good guys bad guys tråden men den är ett av flera hjälpmedel.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
De flesta är nog lite obekväma med att skriva negativa omdömen och skriver man ett i affekt blir kanske inte heller det så bra.

Jag anser att det kan vara värt ett försök att ha prisnivå och något likt trattens betyg. Funkar det inte så kan man ju korrigera eller skrota.
 

Hugii

Audemars
Tar på mig min Beater, kavlar upp skjortärmen och ger mig på att försöka skaka dammen av denna gammal tråd :)

Det är inte lätt att lämna omdömen. Man har ingen ansvar för framtida problem som kan men en annan säljare/köpare.
Att bara skriva "goodguy 100%" säger inte mkt.

Bakom varje klockaffär händer det så mkt och det är nog det som vi alla är på något sätt intresserade av. Kan man inte ta och vara mer transparent med det? Beskrivning av klockan, dolda å synliga fel som förskönades, kommunikation osv.

Så här lämnade jag mitt omdöme och undrar om det skulle kunna vara början på en mall? Så svårt kan det inte vara att svara på 7 frågor?

- Har du känt säljaren sedan tidigare?:
- Vilken prisklass gäller affären (10tkr, 20tkr, 30tkr, 50tkr)?:
- Hur nöjd är DU med beskrivningen av klockan i annonsen?:
- Hur nöjd är du med säljarens bemötande/kommunikation?:
- Hur snabbt skickades klockan?:
- Hur motsvarar klockan dina förväntningar (nu efteråt)?:
- Helhetsbedömning 1-5 (där 1:a är SÄMST och 5:a är BÄST) av klockan och säljaren?:
 
Topp