• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Produktionsår/säljår Rolex?

Asplund

Patek
2-Faktor
Fråga 1:

Om man ska införskaffa sig en årsklocka ska det vara prod året eller året stämplat i cert (om ett sådant existerar) ?

Fråga 2:

Hur kan man på bästa sett kolla upp detta på en Rolex Sub? Tycker mig se de flesta skriver ca 1987 vadå ca? Går det inte att svart på vitt få ut ett datum?

Tack på förhand!

/Asplund
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Asplund skrev:
Fråga 1:

Om man ska införskaffa sig en årsklocka ska det vara prod året eller året stämplat i cert (om ett sådant existerar) ?

Valfritt?

Fråga 2:

Hur kan man på bästa sett kolla upp detta på en Rolex Sub? Tycker mig se de flesta skriver ca 1987 vadå ca? Går det inte att svart på vitt få ut ett datum?

Tack på förhand!

/Asplund

Nja. Det finns två eller tre (eller fyra...) datum; på äldre klockor finns kvartal stämplat i locket, du har ett försäljningsdatum och serienummer. Det sistnämnda är ju en ren uppskattning och i praktiken kan de tre (plus datering i länken) visa olika saker på samma klocka.
 

Pleximannen

Cartier
Asplund skrev:
Hur kan man på bästa sett kolla upp detta på en Rolex Sub? Tycker mig se de flesta skriver ca 1987 vadå ca? Går det inte att svart på vitt få ut ett datum?

Tack på förhand!

/Asplund

Nej det går inte att få svart på vitt. Det finns inga officiella uppgifter från Rolex, som jag har förstått saken. Alla tabeller på nätet är sammanställda utan officiella uppgifter. Kan även tilläggas att äldre vintagesubbar (fram till början 70-talet) hade år och kvartal stämplat inne i boettlocket men locket kan ju vara producerat vid en annan tidpunkt än boetten och montaget av alla delar - så stämpeln i boettlocket ger en indikation +/- nåt år eller så.
 
Topp