• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Programmering mm.

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har precis börjat plugga lite.
Just nu sitter jag och ska lära mig linux för första gången. Detta vi NOOBS på min raspberry pi..

Så tänkte vi kan starta denna tråd där vi kan hjälpa varandra med detta :) allt ifrån korta frågor och svar till ja vad vet jag :)

Mvh
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
har lite problem med dessa två uppgifter.. detta är i NOOBS på min raspberry pi 3.. lyckas ej få textfilen att byta namn när den flyttas. säkert as lätt, samt uppgift två lyckas jag med förutom att få infon om hemkatalogen in i filen... suck.. hjälp gärna


Skapa en textfil i din hemmakatalog med valfri text i. Skapa en ny mapp i den hemmakatalog och kopiera textfilen till denna nya katalog.

Den nya filen ska ha ett annat namn än den ursprunliga texten.


samt:


Du ska skapa en korrekt scriptfil som åstadkommer ovanstående.

Dock ska den ursprunliga textfilen nu istället ha information om vilka filer som finns i din hemkatalog.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om det är en uppgift/läxa du ska lösa med syftet att lära dig, så rekommenderar jag dig att försöka att lösa det själv innan du frågar, för att få en uppfattning om det. Blir lätt så att man frågar andra och får svar. Men själv inte förstår varför det inte funkar.

Det var vad jag gjorde...

Läs igenom vad @Tomas Eriksson länkade, så får du en bättre förståelse.

Jag satt själv i 3 timmar för nån dag sen med min pi 2 och krånglade med att ansluta och köra en VNC server och SSH.. tillsammans med en Sense hat. :D

Kör du fast så fråga!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Om det är en uppgift/läxa du ska lösa med syftet att lära dig, så rekommenderar jag dig att försöka att lösa det själv innan du frågar, för att få en uppfattning om det. Blir lätt så att man frågar andra och får svar. Men själv inte förstår varför det inte funkar.

Det var vad jag gjorde...

Läs igenom vad @Tomas Eriksson länkade, så får du en bättre förståelse.

Jag satt själv i 3 timmar för nån dag sen med min pi 2 och krånglade med att ansluta och köra en VNC server och SSH.. tillsammans med en Sense hat. :D

Kör du fast så fråga!


har ju kört fast :p
kasnke inte framgick, jag har försökt och försökt :p


Uppgiften är även att förklara vad jag gjort och vrf :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
har ju kört fast :p
kasnke inte framgick, jag har försökt och försökt :p
Vill inte framstå som dryg men jag kan inte trycka nog på vikten att läsa lite grundläggande linux som jag länkade till ovan. Du kommer annars fastna på varje enskild uppgift. Jag och flera här kan ge dig lösningarna löpande men då kommer du inte lära dig.

Sätta sig och skriva en tenta utan att ha studerat ämnet alls innan är inte optimalt. Folk runt om mig har kallat mig som ett naturlig begåvning när det kommer till datorer/programmeringar/osv, kan det kanske ha något att göra med alla flyttlådor fulla med datavetenskapligaböcker jag läst som jag kastade vid senaste flytten?
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Vill inte framstå som dryg men jag kan inte trycka nog på vikten att läsa lite grundläggande linux som jag länkade till ovan. Du kommer annars fastna på varje enskild uppgift. Jag och flera här kan ge dig lösningarna löpande men då kommer du inte lära dig.

Sätta sig och skriva en tenta utan att ha studerat ämnet alls innan är inte optimalt. Folk runt om mig har kallat mig som ett naturlig begåvning när det kommer till datorer/programmeringar/osv, kan det kanske ha något att göra med alla flyttlådor fulla med datavetenskapligaböcker jag läst som jag kastade vid senaste flytten?


nejdå :) jag ska läsa.. jag har gjort uppgiften så gott jag kunde. men ska läsa mer :) första hade jag missat ett / :D vilket löste det :) tackar för tipsen
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
#!/bin/bash
#This is a simple script
#This script echoes a text and creates a file
echo "Welcome. Will create a file with content in this folder"
ls -l > files_in_folder


detta är exemplet vi fått bara.. search osv. har vi inte gått igenom alls..

Ditt exempel gör det som uppgiften efterfrågar.
Här har du en förklaring på varför "#!/bin/bash" behövs i början av ett shellscript:
http://stackoverflow.com/questions/...ut-bin-bash-at-the-beginning-of-a-script-file
# är en kommentar som inte exekveras.
echo printar ut din text i detta fallet
"ls" är list
-l är long format, displaying Unix file types, permissions, number of hard links, owner, group, size, last-modified date and filename
https://en.wikipedia.org/wiki/Ls
> betyder att outputen sparas i filen: files_in_folder

1) Klistra in din kod i test.sh och exekvera filen genom "source test.sh".
2) skriv ls och se att filen "files_in_folder" har skapats
3) använd valfri editor och se vad "files_in_folder" innehåller
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Ditt exempel gör det som uppgiften efterfrågar.
Här har du en förklaring på varför "#!/bin/bash" behövs i början av ett shellscript:
http://stackoverflow.com/questions/...ut-bin-bash-at-the-beginning-of-a-script-file
# är en kommentar som inte exekveras.
echo printar ut din text i detta fallet
"ls" är list
-l är long format, displaying Unix file types, permissions, number of hard links, owner, group, size, last-modified date and filename
https://en.wikipedia.org/wiki/Ls
> betyder att outputen sparas i filen: files_in_folder

1) Klistra in din kod i test.sh och exekvera filen genom "source test.sh".
2) skriv ls och se att filen "files_in_folder" har skapats
3) använd valfri editor och se vad "files_in_folder" innehåller

jo jag har gjort en egen variant på det där och fått den att exekveras :) men fattade inte om min fil lyckades visa innehållet.


tack iaf :D hjälper mkt.. då kurslitteraturen ärligt är under all kritik
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Vill förtydliga att jag inte är ute efter genvägen och enbart svar. Har setat sedan 08 imorse och pulat massor :) har gjort flera egna varianter men fick de ej att funka trodde jag :D tack för alla bra tips :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har precis börjat plugga lite.
Just nu sitter jag och ska lära mig linux för första gången. Detta vi NOOBS på min raspberry pi..

Så tänkte vi kan starta denna tråd där vi kan hjälpa varandra med detta :) allt ifrån korta frågor och svar till ja vad vet jag :)

Mvh

Om du inte redan gör det, så kan jag tipsa om att köra SSH + VNC server så kan du jobba med Pi:en från en laptop/stationär istället. Mycket smidigare.

https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/

Enda jag ska tillägga där är att när du ska spara en script-fil så är det ctrl + x som gäller i kommandotolken/terminal.

SSH funkar normalt utan något annat än att du skriver in SSH pi@<din ip-adress>, enter och sen ditt lösenord till PI:en.

Så ska det se ut ungefär såhär sen.

Skärmavbild 2016-07-23 kl. 18.57.33.png
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Om du inte redan gör det, så kan jag tipsa om att köra SSH + VNC server så kan du jobba med Pi:en från en laptop/stationär istället. Mycket smidigare.

https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/

Enda jag ska tillägga där är att när du ska spara en script-fil så är det ctrl + x som gäller i kommandotolken/terminal.

SSH funkar normalt utan något annat än att du skriver in SSH pi@<din ip-adress>, enter och sen ditt lösenord till PI:en.

Så ska det se ut ungefär såhär sen.

Skärmavbild 2016-07-23 kl. 18.57.33.png


Man tackar :D

Sittet just nu med dubbla tbord och skärmar :D
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
knåpade precis ihop detta och och blev rätt nöjd :) vad tycks?

#!/bin/bash
#skapar en mapp med 3 undermappar samt filen Desktops_innehåll som listar skrivbordets filer
#Skapar bildmapp med undermappar för 2014-15-16 samt filen skrivbordets innehåll
echo " Skapat Bildmappar för år 2014-15-16 och en fil med skrivbordets innehåll"

mkdir -p Desktop/Bilder/{2014,2015,2016}
touch Desktop/Desktopinnehåll
ls -l > Desktopinnehåll
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
har dock en fråga,, hur startar jag detta skript ifrån min Usr katalog? skriptet ligger ju i Desktop och måste befinna mig i den katalogen för att starta det
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
har dock en fråga,, hur startar jag detta skript ifrån min Usr katalog? skriptet ligger ju i Desktop och måste befinna mig i den katalogen för att starta det

Såhär.

Skapa ett script. När du är klar. Gör det körbart med
chmod 755 "dittscript"

755 ger dig tillgång att läsa, skriva och köra

sen kan du köra det genom

./"dittscript"
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Såhär.

Skapa ett script. När du är klar. Gör det körbart med
chmod 755 "dittscript"

755 ger dig tillgång att läsa, skriva och köra

sen kan du köra det genom

./"dittscript"


har gjort det :p men när jag befinner mig i den katalogen stå det att en sådan fil finns inte,
kör sedan: cd Desktop och hamnar i Desktop då kan jag starta den.

vill starta den ifrån /home/Pi inte ifrån /home/pi/Desktop :D
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
har gjort det :p men när jag befinner mig i den katalogen stå det att en sådan fil finns inte,
kör sedan: cd Desktop och hamnar i Desktop då kan jag starta den.

vill starta den ifrån /home/Pi inte ifrån /home/pi/Desktop :D

Då får du flytta den. ;)

Lite ölig, men ska vara ungefär såhär.

>mv home/pi/desktop/"dinfil" home/pi

kommandot består av 3 delar.

Själva kommandot: mv (mv står för move)
Hela sökvägen till källan: /pi/desktop
Hela sökvägen till destinationen: home/pi

Anpassa efter din fil-struktur
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Då får du flytta den. ;)

Lite ölig, men ska vara ungefär såhär.

>mv home/pi/desktop/"dinfil" home/pi

kommandot består av 3 delar.

Själva kommandot: mv (mv står för move)
Hela sökvägen till källan: /pi/desktop
Hela sökvägen till destinationen: home/pi

Anpassa efter din fil-struktur

aha, man kan inte köra någon sorts path? för vill att filerna mm, ska hamna på Desktop. samt jag gör ju själva textfilen på desktop? blir det inte fel om jag då flyttar det?
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
för nu vill jag göra ett skript som skapar en fil och en mapp och som sedan flyttar den först skapade filen in i mappen men byter namn..

jag har lyckats med scriptet. men detta sker på skrivbordet, vill detta ska ske i home/pi katalogen. haha förstår min tanke?

det ser ut såhär:
#!/bin/bash
#skapar en fil samt en mapp
#flyttar den skapade filen in i den nyskapta mappen och byter namn på filen
echo "Har skapat en fil samt en mapp och sedan flyttat filen till den nya mappen med ett nytt namn"

touch fil1.txt
mkdir test
mv fil1.txt test/fil1ny.txt


men detta sker ju "fysiskt" på skrivbordet. men vill detta bara ska synas och ske i home/pi katalogen i terminalen.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Kan man lägga en path lr liknande på detta så jag kan sk va ./scriptnamnet direkt ifrån home. Eller måste jag alltid skriva ./Desktop/scriptnamnet om den ligger där?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
för nu vill jag göra ett skript som skapar en fil och en mapp och som sedan flyttar den först skapade filen in i mappen men byter namn..

jag har lyckats med scriptet. men detta sker på skrivbordet, vill detta ska ske i home/pi katalogen. haha förstår min tanke?

det ser ut såhär:
#!/bin/bash
#skapar en fil samt en mapp
#flyttar den skapade filen in i den nyskapta mappen och byter namn på filen
echo "Har skapat en fil samt en mapp och sedan flyttat filen till den nya mappen med ett nytt namn"

touch fil1.txt
mkdir test
mv fil1.txt test/fil1ny.txt


men detta sker ju "fysiskt" på skrivbordet. men vill detta bara ska synas och ske i home/pi katalogen i terminalen.


Du behöver ändra scriptet så att den gör vad du vill att den ska göra. Kolla igenom ditt script igen och se om du kan ändra något ;)

Kan man lägga en path lr liknande på detta så jag kan sk va ./scriptnamnet direkt ifrån home. Eller måste jag alltid skriva ./Desktop/scriptnamnet om den ligger där?

Det går. CD & Mkdir & nano är bra för sånt! Sen se några poster upp till de länkarna @Tomas Eriksson postade samt den om chmod :)
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan man lägga en path lr liknande på detta så jag kan sk va ./scriptnamnet direkt ifrån home. Eller måste jag alltid skriva ./Desktop/scriptnamnet om den ligger där?
cd Desktop/
./scriptnamnet
Bash har även en historik, så du kan använda upp och nedåtpil för att köra tidigare kommando utan att behöva skriva kommandot igen
Sen grundläggande filsystemkunskap:
/ = rooten på filsystemet
~ = nuvarande användares hemkatalog

Friendly reminder, lägg en 5-6 timmar på att bara plöja lite material så kommer du bli mycket mer självgående
 
Topp