• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Projekt med ask för urtavlor

HaVet71

Guld
2-Faktor
I takt med den ökade ”galenskapen” att få tag i så många urtavlor som möjligt till mina Sjöö Sandström klockor så stöter man på ”problemet” att få till en snygg förvaring som även skyddar tavlorna. Många askar så ligger tavlorna emot och kan då förstöras. Men vill ju självklart kunna se tavlorna och då dök ju tanken upp att fixa detta själv. Har nu min prototyp klar som senare skall färgsättas, troligen svart. Det sista jag nu behöver klura ut är hur jag nu skall kunna få till ett snyggt genomskinligt glas/plast. Någon som har några bra tips??
Här kommer lite bilder:

DC561C7E-6416-4514-86DA-9F157C3E8DCA.jpeg
E40C5609-AFE5-4F30-9996-1F0B5A672259.jpeg

@HaVet71
Jag gissar att tråden ska ligga i hemslöjdsdelen, men bortsett från det, så känns väl plexiglas som rätt väg att gå?
Med t ex en utsågad styrning i trä som du kan lägga på glaset och klämma fast med en tving medan du sågar, så kan du enkelt med en hålsåg såga ur de glas du behöver.
Eftersom du kommer vilja hålla damm ute behöver glaset sen limmas fast.
Jag skulle när jag ritade locket ha konstruerat ett litet dike för silikon att ligga i, sen tagit silikon i en fin sträng och applicerat det i diket så att det kan flyta ut där medan jag sen la i glaset och tryckte fast det. Då blir det tätt samtidigt som glaset kommer sitta fast.
Vill du kan du dessutom rita in små styrningar som styr glaset så att det verkligen centreras i ditt lock, och låter silikonet flyta ut mot kanten av glaset. Då får du glaset centrerat och det kommer att sitta bergfast.

@Clark Kent samlar väl också på urtavlor till SS? Jag minns inte vad han har för lösning men jag taggar in honom så kanske han kan dela med sig av lite tips. 😊

Tillbaka
Topp