• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt -visarbyte Citizen full lume

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har en tanke på att eventuellt byta visare på min nya Citizen.
Det är väl egentligen inte nödvändigt, men den klassiska färgen på visarna på klocka med full-lume-urtavla är ju svart.
I detta fallet har klockan gråa(?) visare med lume, vilket gör att det blir lite lurigt för mig att läsa av den i mörker, eftersom jag är färgblind. Personer med färgseende menar dock att inte detta är ett problem, eftersom visarna har starkare färg än urtavlan i mörker.

Min tanke är att gå från;
bild2_zpsc70d377c.jpg

12-10-12_2_wp_zpsa8fca7a2.jpg


Till svart, eller gråmålade visare:
handstest_zps5bcf84e0.jpg


Vad tror ni om detta? Kommer det bli snyggt? Och ska jag i så fall måla visarna svarta, eller mörkgrå?
Jag har tyvärr inte lyckats hitta originalvisare att måla svarta, utan det blir i så fall de på fotomontaget ovan.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det kan bli stenhårt! Glycine kör ju det upplägget på sin Airman MLV. Vad jag sett så ser det riktigt bra ut!

Kör Yonsson! KÖR!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Projekt -visarbyte Citizen full lume

Tror stenhårt på det. Håller med Dig om att de lumade visarna är rätt underligt. Eftersom jag ska köpa den av Dig snart har Du mitt godkännande... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha! Skönt att veta att andrahandsvärdet inte blir lidande :)
Jag tänkte dessutom spara originalen orörda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har förresten redan beställt visarna, så det är bra att ni inte säger att det troligtvis kommer bli fult :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag behöll original sekundvisaren eftersom den jag skulle byta till trilskades lite. Tycker dock att det var tur att den gjorde det, för detta blev nog 100 gånger bättre. Den runda delen på sekundvisaren passar bättre till de runda tim-markeringarna. Dessutom blir det snygg kontrast när den runda pluppen flyter över de helsvarta visarna.

DSC_0028_194DSC_0028_2.jpg


DSC_0029_195DSC_0029_2.jpg


Bättre kontrast, check.
DSC_0033_196DSC_0033_2.jpg
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Projekt -visarbyte Citizen full lume

Gillar't! :) Men nu med facit i hand, ska du inte måla orginalvisarna svarta? Tycker formen på dessa passar bättre in i klockans formspråk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är att eftersom originalvisarna inte är helt svarta, så måste jag måla två gånger över hela visarna i så fall och då kan de bli för tjocka så jag inte får dit de igen. Sekundvisaren är däremot helsvart original.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Projekt -visarbyte Citizen full lume

Det bliv riktigt, riktigt bra!! Det är självklart att den ska säljas med helsvarta visare från början...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Projekt -visarbyte Citizen full lume

Är sugen på att testa moddning. Blir Du sur om man härmas?
Du verkar ju inte vilja sälja Din..? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart du får "härmas"! Det verkar som att min blir kvar ett tag till. Gillar den skarpt nu. Kör på!
 

Mykeys

Cartier
Jag va lite skeptisk till din moddning efter din första Photoshop "mock up", men det blev ju riktigt bra! Mycket bättre än orginal! Well done!
 

_jonte

Patek
yonsson skrev:
Problemet är att eftersom originalvisarna inte är helt svarta, så måste jag måla två gånger över hela visarna i så fall och då kan de bli för tjocka så jag inte får dit de igen. Sekundvisaren är däremot helsvart original.

Aha, nej då är det ju inte lönt att ge sig på det. Men det blev skitsnyggt med nya visarna! :)
 
Topp