• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

Picke79

Cartier
2-Faktor
Brukar ni pruta när ni handlar nytt?
Jag prutar på allt, inkl klockor. Minsta jag lyckats med är 14%, hur gör ni? Vad är rimligt?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilken klocka? 14% är hyfsad rabatt på en stålrolex men ganska kass rabatt på en Zenith… ;)
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Ok. Men är det allmänt accepterat att pruta. Ibland i klädbutiker kan säljarna nästan bli stumma när man försöker pruta. Aldrig hänt vid klock köp. Så min gissning är att "alla" är beredda att pruta lite.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ok. Men är det allmänt accepterat att pruta. Ibland i klädbutiker kan säljarna nästan bli stumma när man försöker pruta. Aldrig hänt vid klock köp. Så min gissning är att "alla" är beredda att pruta lite.

Skickat från min D5503 via Tapatalk


De är nog alla vana att få frågan men att få igenom prutningen är en annan femma.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Brukar ni pruta när ni handlar nytt?
Jag prutar på allt, inkl klockor. Minsta jag lyckats med är 14%, hur gör ni? Vad är rimligt?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Hur gör man? Hur öppnar du liksom?
Frågar man lite försynt om det går att göra något på priset?
Är seriös, brukar själv bara spara ihop, och dega.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det skadar ju aldrig att fråga, du får ju samma pris oavsett om du får ett "nej" eller om du inte frågar så varför inte chansa?

Själv prutar jag alltid, förutom på matvaror och billigare kläder.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Brukar ni pruta när ni handlar nytt?
Jag prutar på allt, inkl klockor. Minsta jag lyckats med är 14%, hur gör ni? Vad är rimligt?

Skickat från min D5503 via Tapatalk

"Pruta" på sällanköpsvaror visst, men bättre i sådana fall att kalla det förhandling

Att pruta på kläder känns dock i min värld väl pinsamt då alla bör känna till att det som inte säljs till fullt pris reas ut vid så kallade realisationer
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Ja pinsamt eller inte, faktum är att ställa frågan gör att jag oftast handlar 10% billigare kläder och skor. Jag började mitt prutande efter att en kund förhandlade priset på en 129kr dyr stekpanna, och jag gick med på att sänka till 119. Jag tjänade endå några kronor mer en om jag inte sålt den.. Så jag bestämde att jag under en vecka skulle pruta på allt utom mat. Och det gick i princip bra i alla butiker som inte var en kedja butik. Så jag har fortsatt med det vid större inköp. Jag prutar inte vid köp på mindre summor till vardags men oftast på större köp.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

SSL

Audemars
Prutar aldrig. Fått igenom en prutning på solglasögon i Egypten för några år sen, men han gick superplus och jag blev superblåst ändå.
Vet fan inte hur man prutar. Handlar nästan allt från internet idag så min "prutning" blir att kolla efter rabattkoder på nätet. Dock är jag inte så aktiv letare efter rabatt, så finner jag inget på första eller andra försöket så betalar jag oftast fullpris/överpris ändå.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Min farsa kan pruta på en liter mjölk på Coop. Själv tycker jag det är jobbigt att pruta ens på semestern i länder där man förväntas göra det, och har säkert torskat en del pengar på det genom åren. Den dag jag kliver in hos en AD för att köpa en klocka med prislapp på rätt många siffror hoppas jag att jag kan förmå mig att åtminstone fråga vad de kan göra på priset. Det handlar ju om så stora pengar att även en liten rabatt i procent blir rätt många kronor. Och som ovanstående talare sade, det kan ju inte bli värre än ett nej. 14 procent som sämst låter ju rätt hyfsat...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Prutade på ett par Levis i deras butik, fick istället ett klistermärke på köpet. Alltid nått :D

När jag köpt klocka hos AD berättade vad jag ville betala, funkade bra.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Jodokast

Breitling
Är värdelös på att pruta! Dock så fick jag 40 % rabatt på en Oris som jag köpte till min far i 60 års present, men det var butiken själva som sänkte priset på den eftersom en minimal hairline hittades på länken :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det beror nog på situationen hur mycket/lite det går att pruta. Hyllvärmare, hur du beter dig som kund, ADns för tillfället ekonomiska läge osv osv.
Som någon nämnde hur långt är ett snöre.
 
Jag och en kompis var inne i en butik i Sthlm som säljer Rolex och provade några olika modeller. Frågade vad vissa klockor kostade, då sade han listpriserna och sedan sänkte säljaren priserna mellan 20-25% själv utan att vi började diskutera priserna. Vi hade säkert kunnat fått ner priserna mer om vi var redo att göra affär.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag och en kompis var inne i en butik i Sthlm som säljer Rolex och provade några olika modeller. Frågade vad vissa klockor kostade, då sade han listpriserna och sedan sänkte säljaren priserna mellan 20-25% själv utan att vi började diskutera priserna. Vi hade säkert kunnat fått ner priserna mer om vi var redo att göra affär.
Om det var sportklockor i stål så kan jag nog lova att ni inte kunde fått ner priset mer, på TT eller helguld, kanske.
 

SJ Smythe

Cartier
Har alltid prutat på klockor och alltid fått ned priset i någon utsträckning. Prutar dock i princip aldrig annars i butik. Möjligen om jag skulle köpa ny bil/båt (vilket jag aldrig gjort). Klockorna lever i sin egen bubbla.

Blocketköp eller vid annat privatpersonköp är prutning ett måste.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har du någon koll på om det är lite som RobertD säger att dom kan sänker priserna lite mer nu innan räkenskapsåret är slut. Jag och kompisen kommer slå till typ jun-juli.
Det vet jag inte, personligen är jag inte så säker på att de anställda vet vilket räkenskapsår bolaget har, Nymans har ju uppenbarligen brutet, pratar du med en av ägarna kan du kanske få ett bättre pris när det närmar sig räkenskapsårets slut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brukar pruta vilket ibland blir lyckat. Har dock även handlat smycken till överpriser i Mexico för att det gjorde säljarens dag.

Frugan är helt överjävlig på att pruta. Prutade bland annat ner en redan kampanjad ny bil med typ 40'+extrautrustning för 15'. Vissa har det, andra inte.
 
Topp