• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prutning död?

D..S..

Silver
Hej

Hur ser det ut med prutandet på svenska bilhallar egentligen? Frågar man på forum så får man höra om folk som fått 10-15%, vinterhjul på köpet eller gratis tilläggspaket mm.

När jag varit ute sista åren har det varit nästan omöjligt. Komma med bankkortet i högsta hugg, fråga om snabb affär mot prissänkning på 5-10.000 verkar de helt ointresserade av. Vinterhjul får man snällt köpa för 15-20.000...

Generellt verkar bilhandlarna sitta väldigt lugnt i båten, även på nybeg. elbilar som det kryllar av på marknaden just nu.

Bara som ett exmpel ringde jag Kia i Uppsala idag och påtalade att en likvärdig modell som den jag var intresserad av fanns billigare i Västerås. Fick bara "jaha..." till svar och samtalet dog ut..

Vad säger ni? Vad ska till för att man ska få prissänkning?

Många bilmärken har gått till en annan försäljningsmodell - återförsäljarna är idag agenter åt tillverkarna, dvs de kan inte fritt sätta priserna på nya bilar utan det priset sätter tillverkarna. Konsekvensen blir att marginalen sjunker och alla "vinterdäck på köpet"-kampanjer styrs på samma sätt. Kia är ett sådant exmpel, vad jag vet.

På begagnatmarknaden kan du dock ha annan framgång.

Priset sätts av försäljningschefen. Säljaren har ett visst förhandlingsutrymme som påverkar deras egna intjäning.
T ex en bil har pris 375, du bjuder 360 och får ett nej. Nästa vecka sänks den till 349.

Har också hört att säljarna, typ hos Riddermark, tjänar mer på att byta in en bil billigt än att sälja en bil.

Hej

Hur ser det ut med prutandet på svenska bilhallar egentligen? Frågar man på forum så får man höra om folk som fått 10-15%, vinterhjul på köpet eller gratis tilläggspaket mm.

När jag varit ute sista åren har det varit nästan omöjligt. Komma med bankkortet i högsta hugg, fråga om snabb affär mot prissänkning på 5-10.000 verkar de helt ointresserade av. Vinterhjul får man snällt köpa för 15-20.000...

Generellt verkar bilhandlarna sitta väldigt lugnt i båten, även på nybeg. elbilar som det kryllar av på marknaden just nu.

Bara som ett exmpel ringde jag Kia i Uppsala idag och påtalade att en likvärdig modell som den jag var intresserad av fanns billigare i Västerås. Fick bara "jaha..." till svar och samtalet dog ut..

Vad säger ni? Vad ska till för att man ska få prissänkning?
Den gamla gubbmyten att säljare vill ha snabb affär lever ännu... Hur är det möjligt!?
Säljaren vill ha dig på ett låååååååångt dyrt avbetalningskontrakt där han får kickback av banken. Att ha pengar här och nu i näven är det absolut sämsta du kan erbjuda honom.
Men med det sagt har wlk svaret, biltillverkarna har gått hårt åt prutandet senaste åren, ett slags dold prishöjning från deras sida.

Det beror väl på vad man köper också. Dieselbilar har ju skjutit i höjden senaste året. Jag prutade 10% +fick dragkrok monterad på köpet på min V90, den har nu ökat i värde jämfört med när jag köpte den vilket känns otroligt men med tanke på det föreställer jag mig att den förhandlingen inte hade lyckats idag. Tesla exempelvis borde det väl finnas bra förhandlingsutrymme på?

Låter med andra ord som att det är svårt att få till några prissänkningar. Jag känner igen exemplet från @Criss Cross även på begagnatmarknaden. Säljare vägrar gå med på prissänkning, sedan rätt vad det är sänker de med 15.000 istället.
Exakt det var mina föräldrar ute för nyligen när de skulle köpa. Bilen saknade dragkrok och ville då få en monterad (bilen såldes av märkets ÅF med verkstads och allt) vilket skulle kosta 12k för dem att montera själva. Säljaren sa nej så de kikade vidare och hittade en (där både vinterdäck, bagagerumsmatta och gummimattor ingick). En vecka senare ligger bilen ute prissänkt med 39 000 kr!?

Mycket märkligt så istället för att fixa dragkrok som ju inte skulle kostat företaget mer än kanske 7-10k sänker de istället med 39 🤔

Exakt det var mina föräldrar ute för nyligen när de skulle köpa. Bilen saknade dragkrok och ville då få en monterad (bilen såldes av märkets ÅF med verkstads och allt) vilket skulle kosta 12k för dem att montera själva. Säljaren sa nej så de kikade vidare och hittade en (där både vinterdäck, bagagerumsmatta och gummimattor ingick). En vecka senare ligger bilen ute prissänkt med 39 000 kr!?

Mycket märkligt så istället för att fixa dragkrok som ju inte skulle kostat företaget mer än kanske 7-10k sänker de istället med 39 🤔
Ja. Det här beteendet förstår jag inte alls. Kanske har det att göra med vad som förklaras ovan. Typ att bilhallen inte får (eller vill) dras med förlust. Men om det kommer riktlinjer "ovanifrån" om att det är ok att sänka priset så gör de så utan att tveka...

Bil ligger annonserad för 25.
Flip kommer och tittar. Konstaterar att verkligheten är långt ifrån annonsbeskrivningen. Modellen både ovanlig och populär så Flip bjuder 12.

Oförskämt säger säljaren.
Balla så lågt och spilla min dyra tid. Försvinn!

Jaja..budet står när du tröttnat.
Du kan behöva slantarna till löständer om du lurar dit fel filur ...

Sex månader senare kommer annonsen ut igen. Pris nu 7500.
Flip ringer upp och undrar om Herr Säljare är Dum i hela Huvudet?

Nej du var ju tyckte ju 25 var för dyrt.
Då får du inte köpa bilen för någon summa alls...

Tillbaka
Topp