• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prutning på andra märkesvaror?

RosaCasio

Cartier
Finns många trådar om prutning på klockor och ad vs gråhandel. Men hur är det ställt med prutning på andra märkesvaror?

Tänkte köpa en fin handväska till min sambo och funderar nu på hur prutning är om den ens existerar på varor som Mullberry?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Prutade på ett par RL jeans inne på köpcentrat, från 1600kr till 1300kr. Prutar ner elektronik (siba osv) och ser till att få med extra prylar till mobil. Framför allt prutar jag sjukt hårt på bilar

Salesman u Know ;-)
 

Marquise

Omega
Du må göra det på rätt sätt, att bara gå in och verka snål tar dig ingenstans. Själv så kör jag alltid på "jag som hängiven kund" och "jag handlar ju av er på automatik oavsett konkurrenternas pris" har alltid fungerat.
Finns inget värre ur affärers ögon än att tappa en kund, kan ta dig långt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Elektronik brukar det vara dålig marginaler på men att få bra pris på tillbehör eller till och med få det gratis är inte så svårt (tillbehör brukar vara riktigt bra marginaler på)
Kläder är väl sådär med men i de butiker där jag brukar handla och där de känner igen mig så brukar jag få "stammis-rabatt" eller liknade utan att behöva säga något.
Vet inte vad Mullberry har för polisy angående prutning, men ska du köpa enbart en produkt och det är någon dag innan julafton tror jag det är svårare än en vanlig dag och du ska handla flera prylar. Men alltid värt ett försök.
 

carlanton

Audemars
När jag jobbade i mindre butik gav jag alltid 10% om kunden frågade. Ibland brukade jag gå till datorn och knappra lite på en miniräknare bara för att göra det lite mer dramatiskt.

Men problemet är att folk är så jävla dåliga på att pruta. Ingen har koll på ungefär vilka marginaler butikerna måste hålla, och inte heller vad som är lätt- eller svårsålt. Pruta gör man inför rea eller när butikerna har lågsäsong. Dessutom är det såklart korkat att försöka pruta efter att man tydligt visat att man ändå har tänkt köpa. Bättre att förbereda sitt case lite och börja med att förklara varför du inte kommer köpa till butikens pris.
 
Egentligen vill jag inte komma in hit och testa din vara för att sedan köpa den på nätet men ditt pris tvingar mig till det. Vad kan du göra?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en vintage Chanel åt frugan och prutade givetvis! Gick galant! Tipset är även handväskor håller i värde så kika på vintage!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förväntar mig inte att jag ska betala det som står på prislappen, men jag vill att de som hjälpt mig ska få betalt. Dessutom vill jag bidra till att det finns affärer där vi kan få klämma på klockorna i framtiden. Jag är medveten och vill betala för trivsam personal, lagerhållning och fin butik. Jag vet att det kostar mer än en nätbutik som kan hålla till i en container. Det finns naturligtvis en smärtgräns. Jag vill inte betala hur mycket mer som helst. Det tror jag vi båda är medvetna om. All min heder skulle gå fetbort om jag först går till klockbutiken och sen beställer på nätet, men jag skulle göra det om jag inte fick rabatt. Jag pratar aldrig om priset förrän jag verkligen bestämt mig och är beredd att göra affär. Bra trevliga säljare ska få en fair chans till affär, men jag vill inte att de ska jubla när affären är klar, bara vara nöjda för de har tjänat pengar åt företaget för att de skapat förtroende och en god relation. Det ska löna sig.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Köpte en cykel av bättre kvalité igår som jag fick 40% på. Butiken har ett antal kvar i lager och oavsett om det är cykelbart före eller inte, så är det vinter nu och -15 modellerna står och knackar på dörren. Visar man att man är en seriös spekulant så kan man komma långt om man bara frågar om de kan göra något på priset.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Prutar aldrig i butik om inte en vän eller bekant betalat en lägre summa för samma vara. Står det en prislapp så är det den som gäller. Ska man köpa t.ex en klocka eller väska för 50tkr + och snåla med någon tusenlapp hit och dit så kan man gärna få kalla sig affärsman. Jag kallar det girigt, oartigt och snålt. Däremot en helt annan sak med begagnade varor.
 

carlanton

Audemars
Prutar aldrig i butik om inte en vän eller bekant betalat en lägre summa för samma vara. Står det en prislapp så är det den som gäller. Ska man köpa t.ex en klocka eller väska för 50tkr + och snåla med någon tusenlapp hit och dit så kan man gärna få kalla sig affärsman. Jag kallar det girigt, oartigt och snålt. Däremot en helt annan sak med begagnade varor.

Grejen är ju att en del varor (lyxvaror) har rekommenderade cirkapriser som sätts av tillverkaren, och dessa är ofta mycket högre än butiken behöver ta ut för att få ett tillräckligt stort täckningsbidrag för att gå runt. Jag tror också att de ofta har inköpskvoter som gör att de måste köpa in svårsålda varor för att få köpa in lättsålda varor. Dessutom är det ju åtminstone ur ett samhällsekonomiskt perspektiv inte dåligt med prutande (varierande betalningsvilja - prisdiskriminering).

Ingen butik kommer låta dig pruta under deras lägstamarginal (kanske 20% ex moms) om inte varan är defekt (då kan man räkna med inpris + moms).

Kan dock lägga till att jag aldrig heller prutar för att jag tycker det är lite pinsamt...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Mullberry har fortfarande outlets, nu är det nog begränsat i Sverige, men har su vägarna förbi några större städer, mulberrys kolletioner är ofta väldigt likartade. Kolla roermond outlet och deras bolag, finns i Milano, Eindhoven bl a.
 

_jonte

Patek
Be dig dra åt helvete? Det där är bara riktigt otrevligt och alla som jobbar med försäljning hatar sådana.
Varför skulle det vara otrevligare än någon annan form av prutning? Det är väl bättre att man är ärlig och ger lokal butik möjlighet att sälja, om än till ett lite lägre pris? Skulle vilja säga att det beror mer på hur man lägger fram det. Jag har gjort så flera gånger och helt ärligt sagt att jag gärna handlar där på plats, och frågat om de kan tänka sig matcha ett pris. Ibland har det gått, ibland möts vi halvvägs, ibland inte.. men brukar köpa där (lokalt) oavsett. Har alltid uppfattat det som uppskattat.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Lika mycket fel, då det gäller olika parter
Jag tänker på enkel marknadsekonomi, om utbud och efterfrågan som styr prissättningen i världen (om det inte är reglerat av staten med lagar och regler). Teorin bygger på att vi är två parter med diametralt olika mål. Säljaren vill ha ett så högt pris som möjligt och köparen vill betala så lite som möjligt. Tanken är att båda ska efter förhandling nå sina respektive mål. Det är något riktigt sjukt i systemet om det här styrkeförhållandet åsidosätts. Då blir vi bara aptiska konsumenter som rättar in oss i ett system där vi passivt konsumerar utan värdighet. Konsumenten betalar sin förlorade värdighet med ännu mer pengar dessutom. Det skulle kunna fungera i en värld där vinstmarginalen är reglerad av lagar, men nu är det inte så och då blir köparen enbart en apa som lär sig konsumera. Det räcker inte för den som vill leva ett liv med rak rygg. Så ser jag på bristen på att tillsammans sätta "rätt" pris.
 
Topp