• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Psykologhjälp

Finns det några klockpsykologer här som känner igen sig och kan hjälpa mig?
Har nu under en tid varit på jakt efter min första "riktiga" klocka av dyrare modell. Har på ett sjukligt sätt läst, kollat bilder och letat och till slut kom jag fram till att jag skulle ha en Omega SMP 2220.80
Under denna process höjdes budgeten stegvis och plötsligt insåg jag att en PO var inom räckhåll ekonomiskt, jag hittade en och slog till snabbt. Efter en olidlig väntan fick jag klockan men det stora crescendot uteblev. En tomhetskänsla infann sig och ett gnagande tvivel kom krypande...
j64Sfmt.jpg


Visst, det är en fantastisk klocka men varför får jag inte wow-känslan jag förväntade mig?
Borde jag hållit mig till ursprungsplanen och köpt en 2220.80? Hade jag varit lycklig då?
Jag ser två möjliga förklaringar:

1.
Jag vill egentligen ha 2220.80 och därför måste jag byta om jag vill bli nöjd.

2.
Jag har blivit skadad (som många här verkar vara :) och kommer aldrig bli nöjd och måste nu byta klocka varje månad resten av mitt liv.

Vad tror ni som har varit med ett tag? Blir jag nöjd om jag byter eller ska jag tagga ner, behålla klockan och se om kärleken växer?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hela ditt liv vet jag inte, till slut hittar du en klocka som stannar, dock köper du då en till och det fortsätter så istället ;)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Intressant tvist, oftast tror jag det är vanligare att man först vill ha en viss klocka men kompromissar i tron om att man ska bli nöjd alltså omvänt din situation. Tycker PO är ett bättre val jämnfört med 2220.80.

Och ja.... Du har blivit skadad!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nej Nej Nej, du måste inte byta klocka varje månad, du måste köpa en klocka varje månad.

Ne skämt å sido, personligen så tycker jag den där klockan är grym, gillar den mer än vad jag gillar 2220.80 .. Jag tror inte du skulle bli lyckligare med din ursprungsplan, men för att ta reda på det finns det bara ett sätt, flippa den, köp ursprunget, får du inte mys-limpa när den kommer så vet du att klockdjäveln har hittat dig :)
 

hollow123

Rolex
Jag säger behåll klockan se om kärleken växer. Under tiden sparar du pengar till en 2220.80, visar det sig att du inte är nöjd med dem båda kanske du kan flippa dem mot mot något annat roligt och dyrare? :happyhappy:
 

babanker

Panerai
Trist vännen. Bara att sälja eller lämna tillbaka om du köpt från butik, inte den bästa starten på ett förhållande? :) Är du säker på att det är en Omega du vill ha? Kanske hittar du din kärlek hos någon lite mindre tillverkare av högklassiga klockor? Kanske bara en annan stil på klockan? Tjock, smal, rund, fyrkantig? :)

God Lucia
 
Jag säger behåll klockan se om kärleken växer. Under tiden sparar du pengar till en 2220.80, visar det sig att du inte är nöjd med dem båda kanske du kan flippa dem mot mot något annat roligt och dyrare? :happyhappy:

Tanken att ha båda har slagit mig... Jag har dock en plan för den blivande samlingen. Denna klocka skulle vara dykaren, nästa steg är en dress, förmodligen Sarb017, och sen en vintage. Jag vill komma vidare och inte stå och stampa på dykaren.
Om jag inledningsvis ska ha en dykare i samlingen känns SMP:n som en mer klassisk klocka som ska ingå i en samling.
 

calzone

Vacheron
PO2500 42mm går ju inte annat än att älska :), om du inte är nöjd så är den inte svårsåld iaf. Och köp nu en Rolex Submariner!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tror PO var ett bättre köp än 2220.80. Jag känner samma sak, köpte en klocka jag verkligen tyckte om och letade efter länge. Jag älskar klockan men det finns för mycket där ute som jag vill testa på nu. Som att förlora oskulden. . .
 

plattfot

Rolex
Grattis till den (enligt mig) snyggaste "moderna" seamastern. Trist att inte wowkänslan infunnit sig, dock inte ovanligt att det blir så när man äntligen landat det man suktat länge.

JAG hade som många sagt behållit klockan ett tag, för att sedan sälja/byta om den inte växer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andas lite skallagrimson ! Det blir lätt så när man väntat på första "riktiga" klockan länge. Det är ju ändå bara en klocka när den anländer och inga klockor är perfekta. Den du valt är ju dock väldigt speciell och stor, så visst kan det ha med valet att göra, men mitt råd är att du vilar lite och vänjer dig med klockan innan du gör något förhastat.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Föredrar PO:n alla dagar i veckan, men självklart är det din egen känsla och önskan du ska följa. Det är dock lätt att förvilla känslan om att inte vara nöjd med det som kommit in med suget att vilja ha ytterligare klockor.
Är supernöjd med min PO Chrono och kommer säkerligen behålla den, men suget efter ytterligare ankomster in blev för mig ännu starkare efter PO:ns ankomst. Precis som du vill jag bredda spektrat.. Nästa dinka in blir en Rolle, och vem vad som tittar in efter det :)
 

hollow123

Rolex
Tanken att ha båda har slagit mig... Jag har dock en plan för den blivande samlingen. Denna klocka skulle vara dykaren, nästa steg är en dress, förmodligen Sarb017, och sen en vintage. Jag vill komma vidare och inte stå och stampa på dykaren.
Om jag inledningsvis ska ha en dykare i samlingen känns SMP:n som en mer klassisk klocka som ska ingå i en samling.

Lätt att fastna på dykare ja! Sarb017 är en snygg dressare (framförallt på läder) även om jag har lite svårt för formen på timvisaren :)
 

Isodor

Audemars
Känslan är nog liknande för alla.

Man brukar ju säga att jakten är det spännande. När väl bytet är i hand så tappar man känslan man burit på.

Tyvärr blir det vara värre.

Man jag erbjuder dig en kurs hos mig!

En kurs om hur man lägger band på sig själv och att man ska vara nöjd och uppskatta det man har och inte hetsa efter nya prylar.

Kursen kostar 65 800:- (ink. moms) och pågår i 2 dagar!

Hör av dig!

;- )
 

Sputniq

Panerai
Jakten är det roliga, när man väl får bytet är ju det roliga över liksom. Sen, om du likt jag, brände hela klockbudgeten för ett bra tag framöver så vet man att det intr blir någon mer jakt inom en viss framtid vilket inget en viss känsla av besvikelse. Men trösta ej, du kommer snart att börja uppskatta din klocka precis så mycket som du hoppades på :)
 

David

Bödeln
Har hänt mig en gång, då gällde det en Yacht-Master. Vi klickade aldrig riktigt. Det är bara att sälja och gå vidare, "love the one you're with" gäller absolut inte klockor.
 

Sond

Patek
Jag tror ganska många kan känna igen sig i det där. Jakten driver upp spänningen och när väl bytet är nedlagt eller klockan är hemma så kommer en form av tomhet. För egen del brukar det gå över efter en dag eller så. Flera av mina klockor har skapat den känslan under något dygn. Ett sätt att kompensera detta är att visa bilder här, då får man likes och en bekräftelse på att fler tycker den är fin. Helt plötsligt börjar ens undermedvetna ändra perspektiv. Genom bekräftelsen påverkas ens egen syn på klockan/objektet och sedan är man supernöjd.

Jag skulle vilja påstå att en del ivrigt flippande kommer av att efter ett tag kan denna euforiska känsla lägga sig. Tummen upp räcker liksom inte riktigt längre. Och då hamnar man i ett vägval. Gillar man klockan så mycket av sig själv så man behåller den eller krävs det extern uppskattning för att hålla igång ruset? Om det krävs extern uppskattning, och det inte riktigt kommer på samma sätt längre, närmar man sig flippandet.

Mvh
Amatörpsykologen som är gratis första gången men sedan tar 2500 kr/inlägg..:cool:;)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Så här är det ju med allt man köper, samma dag man får hem en ny klocka/bil osv samma dag sitter jag och kollar något nytt/annat.

Sen kanske det känns rätt men man letar alltid bättre. Varför komma till en punkt där man är nöjd? Gräset kan vara grönare på andra sidan... :)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Samma sak hände mig, alltid drömt om en bond smp, köpte en, var glad i några dagar sen insåg jag att det är inte detta jag vill ha.
 
Jag tror nog att det är som många sagt här... Tomheten kommer av att jakten är slut, inte att klockan är fel. Det känns redan lite bättre faktiskt :)
Tack för stunden i terapisoffan, nu ska jag vårda förhållandet med min PO och börja spara till fortsättningen på samlingen...
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag tror nog att det är som många sagt här... Tomheten kommer av att jakten är slut, inte att klockan är fel. Det känns redan lite bättre faktiskt :)
Tack för stunden i terapisoffan, nu ska jag vårda förhållandet med min PO och börja spara till fortsättningen på samlingen...

Låter bra, låt stridens hetta lägga sig lite. Känner igen mig mycket väl. Satt i precis samma sits för ett par månader sen, mina känslor väcktes mer och mer med tiden. Och skulle de inte väckas är det inte värre än en flip, eller att ha lite kul och jaga några billiga klockor under tiden. Att jaga behöver inte vara dyrt. :)
2QneEWi.jpg
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Njut nu av ditt fina klockköp ett tag och känn efter, om din tomhetskänsla fortsätter att gnaga på dig så fyller du upp den när du har ekonomisk möjlighet, inte lönt att fundera....Rolex?:)
 

Cyklisten

Cartier
Kände lite som du efter att jag köpte min första "riktiga" klocka, kände nog att det var rätt mycket pengar att bränna som student. Men det tog någon timme, sen blev jag kär, och är det fortfarande.

Så låt det gå lite tid så får du se hur det känns. Tycker för övrigt att PO:n är mycket finare personligen.
 
Topp