• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Psykologi...

Airbus

Guld
Friends Of KS
Så sitter man här. Inga Fedexleveranser under helgen men har jag tur imorgon. En 2003 Rolex GMT-II Pepsi. Ser fram emot att ha en sådan på armen igen, den förra bytte jag in mot en GMT-IIC som jag aldrig trivdes med. Nytt försök...

Annars har jag ofta problem med klockor som slutat tillverkas. Inga issues med riktigt gamla klockor, men de som rätt nyligen slutat tillverkas tenderar jag att göra mig av med. Något gnager, det finns något nyare och bättre där ute,.. Likadan är jag med mina kameror som är ett annat intresse. Strunt samma om min Eos 5D mark II är fullt tillräcklig för mig - jag står inte ut med att trean finns och sen blir jag en av de första som äger en. Tillbaka till GMT'n, denna gång kanske det blir annorlunda. Jag vet att jag inte gillar den nya och jag har saknat den gamla, Kanske, kanske kan jag nu glädjas på riktigt åt en pjäs som gick ur tiden 2007 och inte känna det svaga känslan av att något är fel. Vi får väl se.

Mest nervös över skicket nu - skulle vara 8/10. Hoppas att den inte är för repig helt enkelt. Tänkte göra min första unboxingtråd imorgon om inte alla kräks över ännu en gmt.

Precis, ser dock inte så många på kollegornas armar men alla har ju sina prioriteringar...

Givet att klockan är från 03 och att ingen servicehistorik finns - ska man utgå från att den behöver servas pronto eller ska jag kolla hur den går först? Det tar tydligen minst 4 veckor att få den servad på Biblioteksgatan - finns det något annat ställe i Sto som gör det snabbt och bra? Tror att den behöver poleras något, tätheten vet man ju heller inte så mycket om... Ska jag lämna in den på en enkel polering och serva senare?

Hur hade ni gjort?

Har du råd att serva den och trycktesta den utan att leva på nudlar resten av månaden så tycker jag att det är ett givet val ;)

Jag skulle nog använda den ett tag först. Skulle bli galen annars... :D vad gäller polering så brukar ju de flesta avråda detta när ngn frågar. Men det kanske är på äldre klockor.. Om jag fattat tidigare trådar rätt så är summa summarum.. Kan du leva med att klockan ser använd ut? Polera inte. Kan du leva med att den tappar lite i samlarvärde och vill ha den skinande och fin? Polera.. :)

Airbus skrev:
Precis, ser dock inte så många på kollegornas armar men alla har ju sina prioriteringar...

Givet att klockan är från 03 och att ingen servicehistorik finns - ska man utgå från att den behöver servas pronto eller ska jag kolla hur den går först? Det tar tydligen minst 4 veckor att få den servad på Biblioteksgatan - finns det något annat ställe i Sto som gör det snabbt och bra? Tror att den behöver poleras något, tätheten vet man ju heller inte så mycket om... Ska jag lämna in den på en enkel polering och serva senare?

Hur hade ni gjort?
Frågar du Davvan som är servicefetishist och lämnar in allt inkommande på service så blir svaret JA. Annars är det inga problem att strunta i det på en Rolex, åtminstone de 30 första åren. Håller den tiden och gångreserven är hyfsad så är det inga problem.
Väljer du att serva så skulle jag dock rekommendera Drottninggatan isf Biblioteksgatan. Rob. Engström är ett kanonställe att ha att göra med, fantastiskt kunnig och trevlig personal, från butiksdisken hela vägen in i urmakeriet.

Trevlig söndag
JoberMan

Absolut, gillar dem. Dock verkar de ta ännu längre tid på sig, typ fem veckor... Tråkigt att vara utan klockan så länge. Är det bara dessa två ställen i Stockholm som kan göra detta? En klocka får gärna ha märken, helst vill jag att de ska vara mina märken dock...

En annan sak som jag funderade på - min klocka är en y-serie och som sagt från 03. Den har hålen i boetten för armbandet och förstod att dessa försvann i slutet på 03. Är hålen något som värderas i samlarkretsar eller inte?

Vissa försöker sätta ett premium på det (som allt annat), huruvida det ger något är en gåta (men jag tycker det är såväl trevligt som praktiskt).

Airbus skrev:
Absolut, gillar dem. Dock verkar de ta ännu längre tid på sig, typ fem veckor... Tråkigt att vara utan klockan så länge. Är det bara dessa två ställen i Stockholm som kan göra detta? En klocka får gärna ha märken, helst vill jag att de ska vara mina märken dock...

En annan sak som jag funderade på - min klocka är en y-serie och som sagt från 03. Den har hålen i boetten för armbandet och förstod att dessa försvann i slutet på 03. Är hålen något som värderas i samlarkretsar eller inte?

Grattis! har själv en 16700.
Vet inte om hålen påverkar värdet men för den som gilla att skifta band är de guld värda :D
Jag tycker du skall använda klockan ett tag innan du bestämmer dig för service, gör bara ett trycktest om du tänker blöta ner den. En polering är inte fel enligt mig, en slipning för att ta bort djupa skador skulle jag däremot avstå ifrån.

Det går så enormt sakta. Jobbade inte igår och idag, hade en fåfäng förhoppning att min Pepsi skulle komma fram igår. "På lokalt Fedexkontor på Arn" är nu status, fint om de kunde snabba sig på lite.

Jag ringde föresten till Rob E. Otroligt bra att ha att göra med, de lovade att skruva upp klockan för att kolla servicestatus, om den behövde servas skulle de skynda sig och jobba över för att få den klar på två veckor ca. Jättebra service helt enkelt.

Fram till nu har jag mest haft min Skyhawk när jag arbetar, får se om GMT'n växer fast på handleden. Jag gillar att man kan ha de "gamla" Rolexmodellerna utan att de så uppenbart skriker ut "Rolex" om ni förstår vad jag menar...

Well - meningslös post men behövde fördriva tiden lite. Tack för alla svar och tips förresten.

Tillbaka
Topp