• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PVD, när, var och hur?

Gavve

Greven
2-Faktor
Är lite sugen på att lattja PVD på en något billigare dinka (troligtvis en Certinakronograph) och har lite frågor kring detta... Gäller head-only, ingen länk!

- Pris?
- Tid?
- Vem fixar?
- Schönt eller schavigt?

Om någon har före och efter bilder av något eget projekt är det varmt välkommet
 

plattfot

Rolex
Jag har kört ett par PVD-projekt.
Det ena gjordes för ett antal år sedan av Ilobond i Lidköping/Linköping (?) och det andra av Micromy i Täby.
Då processen är en ganska tidsödande och kräver noggrann kontroll så ligger priset runt 2 000 sek för en klocka och något liknande för en länk. Då ingår blästring.

Räkna med att din klocka är från dig en vecka eller två. Detta förutsatt att det är mörkgrå/svart du tänkt dig.
Man kan få fram en rad andra kulörer men räkna då med att klockan är borta avsevärt länge.

Personligen har jag tyckt att PVD är lite fräsigt en tid, men har tröttnat ganska fort.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Tack för svar!
Den gröna Tag Heuern som Masterkiller visade bild på i tråden om klockor man sålt var ju rätt ball, men som du antyder tröttnar man nog på det rätt fort. Jag tänkte mig dock svart.

Kul med lite projekt ju, bara att köra =)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
"Physical vapor deposition" :D

masterkillers bild:

Heuer_1.jpg


Det är alltså en typ av coating. Mer än så kan jag inte.
 
Topp