• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PVDad Submariner (Blocket)?

Mr Chance

Kalmar
Sprang på denna:

http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Submariner_by_Young_51883641.htm?ca=11&w=1

En 14060 som är fulbehandlad i Hong Kong, och sedan ska den vara värd mer än dubbelt så mycket? Måste vara rent vansinne, eller?

Vad menar du med "ful"behandlad, att den är ful eller "ej behandlad av rolex servicecenter"?

Men i sak håller jag med dig, det är vansinne att betala så mycket för den. Jag tycker generellt att pvd eller annan coating är ganska fult och tillför föga, men smaken är ju delad. Tack och lov!
 

fredrikb

Cartier
Vad menar du med "ful"behandlad, att den är ful eller "ej behandlad av rolex servicecenter"?

Men i sak håller jag med dig, det är vansinne att betala så mycket för den. Jag tycker generellt att pvd eller annan coating är ganska fult och tillför föga, men smaken är ju delad. Tack och lov!

Jag menade nog egentligen det sistnämnda (även om jag tycker att den är ful). Kostar det 30000 kr att få detta gjort eller vad? Klockan som så får man ju för ca 30k. Undrade mest om jag missat något.
 

finnirgens

Panerai
Ganska coolt tycker jag. Slänger man dessutom på ett zulu eller lämpligt gummi så blir det ännu coolare, men dyrt tycker jag oxå. Det är väl inte så vanligt vilket, kanske därför säljaren tycker sig kunna motivera priset. Jag hade aldrig betalat så mycket för en PVD:ad Rolex.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kan man inte PVDa en klocka. Isärmonterad för 5k i Täby på något ställe? Vad kan sedan en montering gå på 5-10? Så totalt 10-15 om man gör det i Sverige..
 

morrism

Audemars
Kan man inte PVDa en klocka. Isärmonterad för 5k i Täby på något ställe? Vad kan sedan en montering gå på 5-10? Så totalt 10-15 om man gör det i Sverige..

Jo det kanske stämmer, tror jag tänkte pvd:a en seiko men sket i det för att det blev mycket dyrare än klockan, men nu har man ju andra referensramar.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Om man nu envisas med att vilja ha en svart klocka, och inte nödvändigtvis måste vara unik, är det väl bättre att köpa en som är svart från början? Den här t ex:

Glycine - 6.jpg


Läcker kombination av svart, brunt och guld. Dock inte kvar i klocklådan längre pga andra saker som jag hakade upp mig på.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jo det kanske stämmer, tror jag tänkte pvd:a en seiko men sket i det för att det blev dubbelt så dyrt som klockan, nu har man ju andra referensramar.
Kan ha varit dig jag tänker på. Minns att detta diskuterades antingen här eller på TTT för typ att år sedan. Det var någon bild på en PVD explorerII också har jag för mig. Hela PVD grejen är mer cool än snygg.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Om man nu envisas med att vilja ha en svart klocka, och inte nödvändigtvis måste vara unik, är det väl bättre att köpa en som är svart från början? Den här t ex:

Glycine - 6.jpg


Läcker kombination av svart, brunt och guld. Dock inte kvar i klocklådan längre pga andra saker som jag hakade upp mig på.
En CWC SBS Diver. Funkar också.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Kan avslöja att beroende på vart man PVDar en dinka så kan det utan problem gå på runt 30k... har hört dubbelt också.... fast det beror helt på vilken finish som dinkan skall få... gillade inte detta exemplar....
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kan avslöja att beroende på vart man PVDar en dinka så kan det utan problem gå på runt 30k... har hört dubbelt också.... fast det beror helt på vilken finish som dinkan skall få... gillade inte detta exemplar....

Det jag läste om var en sådan grov men hållbar variant som används till verktyg har jag för mig. Passar på en beater. Men klart att man kan få det grymt dyrt om man vill.
 
Kolla upp Bamford Watch Department.
De är duktiga på det dem gör, men det som de gör är att förstöra klockor.

Började nästan gråta tårar av blod när jag såg att de PVD-behandlat en 5711 (Inte bara länk och boett, utan tavla också) till mattsvart.

Fy och usch för allt som har med eftermarkands PVD.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
OT: Bomier, jag tror din exp2a hade blivit jävligt ball med de svarta visarna som tillhör de vita exp2orna

Med bara visarna hade det sett ut som skit. Däremot hade jag länge en modd-tanke som innefattade både att 16550isera en 16570 och göra en riktigt stealth PVD-16570, genom att både knacka index och byta visare mellan "svart" och "vit" uppsättning.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Med bara visarna hade det sett ut som skit. Däremot hade jag länge en modd-tanke som innefattade både att 16550isera en 16570 och göra en riktigt stealth PVD-16570, genom att både knacka index och byta visare mellan "svart" och "vit" uppsättning.


Det har du nog rätt i, aldrig reflekterat över att index också är annorlunda. Index och visare från en vit 16570 hade suttit perfekt på Bomiers tror jag.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det har du nog rätt i, aldrig reflekterat över att index också är annorlunda. Index och visare från en vit 16570 hade suttit perfekt på Bomiers tror jag.

Det hade det. Helvete, så sugen jag var.

...och är.

I stort sett alla eftermarknads-PVDningar lider av att klockan från början är gjord just som en stålmodell, med tillhörande blanka visare och index (som ju är lite luriga att göra något åt annars).
 
Topp