• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

QR-kod som äkthetsbevis?

Chris76

Basic
Om jag köper en klocka (av märket Breitling t.ex.) och får med ett garantikort med QR-kod på och sen scannar kortet på min telefon och då får upp en länk till klockan på Breitlings hemsida, då måste väl detta vara en garanti för att klockan är äkta (förutsatt förstås att klockan och kortet har samma serienummer förtryckt)?

Om jag köper en klocka (av märket Breitling t.ex.) och får med ett garantikort med QR-kod på och sen scannar kortet på min telefon och då får upp en länk till klockan på Breitlings hemsida, då måste väl detta vara en garanti för att klockan är äkta (förutsatt förstås att klockan och kortet har samma serienummer förtryckt)?
Ja, om nu inte det är någon som stulit garantikortet och gjort en gedigen kopia på klockan och använder samma serienr. Detta är väl något som florerat på någon Panerai (rätta mig gärna om jag har fel), men att det är något vanligt förekommande är nog väldigt ovanligt.

Breitlings qr-kort är nya (2020?) och det finns dessutom blockchain ägarskap som breitlingägare kan göra på klockor som är relativt nya via breitlings hemsida, där du kan claima ownership och visa upp för en spekulerad köpare/säljare. Dessa fungerar även som proof of authenticity för klockan.

Mer info: https://www.breitling.com/us-en/service/blockchain/

Om jag fattar informationsvideon rätt så ska du registrera den på sidan du kommer till. ("Claim ownership"). Att det är en QR-kod gör i sig ingenting för att garantera någonting, det är bara ett sätt att koda en URL med (gissar jag) j-a massa siffror/bokstäver, för att du ska slippa knappa in den för hand.

Exakt, själva qr-koden är ingen trygghet i sig. Det går fint att skapa en qr-kod som leder till Breitling och skriva ut den på ett snygg kort om man är på det humöret. Tryggheten ligger i hur de identifierar vem som äger klockan från början.
1640628236381.png

Tillbaka
Topp