• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz eller Automatic

Christer

Breitling
Jag är inne på att köpa en Tissot PRC 200 och tänkte närmast på en Automatic. Dock har jag fått höra att Automatic-verken kan gå ganska ojämnt och att quartz är mycket mer exakta. Är det fler som är av samma uppfattning?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inne på att köpa en Tissot PRC 200 och tänkte närmast på en Automatic. Dock har jag fått höra att Automatic-verken kan gå ganska ojämnt och att quartz är mycket mer exakta. Är det fler som är av samma uppfattning?

Oj. Hej och välkommen. Lite fel ställe att ställa den frågan. Mekaniska urverk är alltid mindre exakta än quartz. Med det sagt är det så att de flesta här på forumet är helt insnöade på mekaniska verk. Har nog att göra med att de uppfattas som mera "genuina" eller vad man ska kalla det.

Och därmed blir svaret på frågan: Automatic, naturligtvis!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Om det man är ute efter bara är en klocka som håller tiden bra är det quartz som gäller. Dock är det supertråkigt och själlösa klockor oftast gentemot riktiga urverk.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Quartz är mer exakt men automatiskt verk är mycket roligare! Det är klart att du ska köpa dig en mekanisk klocka :)
 

Peddjy

Cartier
Nu vet jag inte vilken av PRC 200 modellerna du är ute efter för det finns ju ett gäng olika. Men jag köpte den här modellen för några år sedan på impuls. Ångrar idag att jag inte tog den automatiska versionen! Visst den går bra och så men saknar det lilla extra! Kör på auto!

9a8u3ypy.jpg

9y2y4y2e.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Beror väl lite på... Kvarts förbises lätt på forum som dessa, men jag tycker man ej ska göra det. En kvarts är ju väldigt lättsam att äga, oftast handlar det ju bara om batteribyte när det är dags. En Mekanisk eller Automatisk i det här fallet kommer ju förr eller senare behöva servas, och frågan är om det är värt på en billigare Tissot - (men det är ju givetvis upp till var och en att avgöra.) Sen kommer ju en automatisk att stanna om du inte använder den kontinuerligt(de har ofta runt 42 h kraftreserv), en kvarts håller igång så länge batteriet har energi. Enligt mig beror valet av kvarts och mekanisk på vilket förhållande man har till klockor.
 

Apansson

Torpare
Automat om du vill att klockan ska ha själ och är fascinerad av mekanik. Är det ren funktion du är ute efter så är ju ett kvartsverk bättre och billigare i längden.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har kvarts på min "finare" allroundklocka. Passar bra på en sådan klocka, bara att ta på sig, och trots att den blir liggande några dagar då och då så är den alltid ställd, har rätt tid och är bara att ta på när det är bråttom. De andra uten (förutom beatern) lärer man i stort sett alltid ställa och så innan man använder.

Men visst är det roligare med mekaniska klockor!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Automat:
+ Mysigt
+ Häftigt enligt vissa
- Stannar om den inte används
- Behöver service
- OFTAST mindre exakt tidhållning än kvartsklockor
- Stötkänslig

Kvart:
+ Bra tidhållning (om klockan har ett bra urverk)
+ Stannar inte förrän batteriet tar slut
+ Mycket mer stöttåligt
+ Oftast billigare
+ Billigare att äga
- Mindre mysigt enligt vissa

Personligen köper jag bara en kvartsklocka om det är en slit och slängklocka eller om den håller max +-10 sekunder/år.
 

JayJay

Rolex
På KS gäller regeln: "Kvarts är själlöst och skittråkigt så länge det inte är Rolex OQ, för då är det ballt och själfullt".

OnT, vill du ha kvarts för exakthetens skull ska du köpa det!
Absolut inte för mig. Förr eller senare SKA jag ha en GS med kvartsverk. Har idag dessutom två analoga kvartsare varav den ena bärs frekvent. Dock är klockan för mig en accessoar och ett bruksföremål. För rent bruks föredrar jag kvarts medan jag ur accessoarhänseende föredrar mekanik.
Med det sagt så tycker jag att alla män borde äga åtminstone en mekaniskklocka. Löjligt kanske men så känner jag.
 

David

Bödeln
Mekanisk klocka med kvartsverk är för mig fullständigt meningslöst. Ska man ha kvarts och funktion är det all-in som gäller.

G-Shock-x-Burton.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Oj. Hej och välkommen. Lite fel ställe att ställa den frågan. Mekaniska urverk är alltid mindre exakta än quartz. Med det sagt är det så att de flesta här på forumet är helt insnöade på mekaniska verk. Har nog att göra med att de uppfattas som mera "genuina" eller vad man ska kalla det.

Och därmed blir svaret på frågan: Automatic, naturligtvis!
Fast... Var inte det helt rätt ställe att ställa frågan på ;)
 

Mr Chance

Kalmar
För den som inte begrep var mitt förra inlägg en aningens ironiskt.
Men håll med om att vissa av oss spyr på kvarts i allmänhet men sportar gärna en OQ!
Personligen har jag flera kvartsklockor, både mekaniska och digitala, som jag växlar med mina mekaniska/automatiska.
 

Christer

Breitling
Tack för alla svar. Kanske skulle varit lite mer specifik i min fråga och presenterat mig kort.

Jag tycker att det är kul med klockor men det är absolut ingen hobby och därmed är budgeten begränsad. Jag har en låda med lite gamla klockor, enklare Seiko, Certina m.fl men de jag använder idag är en Citizen och en Hanowa:
citizen.jpg

Hanowa.gif

har tittat efter något nytt som ska vara lite sportigt men ändå elegant vilket, i min smak, PRC 200 uppfyller. Kanske skulle jag tycka att det skulle vara lite känsla med en mekanisk klocka men jag vill inte hålla på och ställa den var och varannan dag. Därmed lutar det mot quartz modellen och för mellanskillnaden kan man ju köpa en klocka till. :)

Min Citizen är förövrigt en Eco-Drive vilket fungerar utmärkt och även där slipper man ju batteribytena..... :)

//Christer
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag som precis tänkte tipsa om Eco-drive efter att ha läst igenom tråden.
Har själv en ny Eco-drive som är lite mer "elegant" men som inte får någon tid på armen alls. Det finns hur som helst en hel del trevligare kvartsare där ute om det är vad man letar efter :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Mekanisk klocka med kvartsverk är för mig fullständigt meningslöst. Ska man ha kvarts och funktion är det all-in som gäller.

G-Shock-x-Burton.jpg

Hatar att casio "sålt sig". De kunde ju kört ett bra samarbete. Typ som Bratte och Bentley. Eller som Volkswagen och SS. Men casio och Burton... Fy fan!

OnT tycker att kvarts har sina fördelar, speciellt om man bara skall ha en klocka. och det inte skall vara en rolex explorer eller sub.
 
Topp