• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Quartz klockor med balance wheel?

Hej! Jag visste inte att de tidiga batteriklockorna använde balanshjul, så blev tvungen att läsa på.
Här hade man ett batteri som knuffade på balanshjulet som i sin tur drev kugghjulen och visarna.
Det är alltså inte Quartz, där en kvartskristall vibrerar för att hålla tiden, kopplad till transistorer som aktiverar en motor som driver kugghjulen.

Vet inte hur många såna här klockor som finns på andrahandsmarknaden idag, men många tillverkare använde den här typen av urverk på 50- och 60-talet, kanske ända in på det tidiga 70-talet t o m?
Här kan du läsa mer om dem: http://electric-watches.co.uk

Kul djupdykning i ämnet! Jag har alltid haft uppfattningen att quartz klockor inte riktigt har någon själ (kan vara en påtvingad uppfattning) men efter att ha kollat på de här urverken så tycker jag de är svincoola :) Jag skulle lätt kunna tänka mig att bära runt på en Electro-Chron med ett Landeron 4750 som tickar på inuti!.

Kul djupdykning i ämnet! Jag har alltid haft uppfattningen att quartz klockor inte riktigt har någon själ (kan vara en påtvingad uppfattning) men efter att ha kollat på de här urverken så tycker jag de är svincoola :) Jag skulle lätt kunna tänka mig att bära runt på en Electro-Chron med ett Landeron 4750 som tickar på inuti!.
Fast dessa var ju just inte quartzkontrollerade ;)

Tillbaka
Topp