• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz och dess förmåga att hålla tid

Johanw

Cartier
Gick händelserna i förväg och flyttade fram tiden på klockan som satt på armen efter dagens trädgårdsarbete och grillning. En CWC SBS quartz. På 31 dygn har den fortat 1,5 sekunder. Och då kan det vara lite felmarginal när jag tryckte in kronan när den ställdes initialt. Detta är den enda quartz jag ägt på 20 år så man är som vintage ägare inte bortskämd med att tiden hålls. Så till frågan. Håller alla quartz tiden bra eller krävs det ett ETA eller bättre? Är som sagt imponerad. Eller borde jag inte vara det?
 

Brogren

Cartier
Den stora skillnaden är nog att en quartz ger en elektronisk impuls varje gång en sekund har gått jämfört med en mekanisk där ett kugghjul tickar ett snäpp framåt för varje sekund. Sen ju mer slitet ett mekaniskt ur blir desto "värre" tickar kugghjulet. Däremot sänder quartsen samma impuls så länge batteriet lever.
Så har jag förstått det i alla fall. Någon som kan mer kan gärna fylla i.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den stora skillnaden är nog att en quartz ger en elektronisk impuls varje gång en sekund har gått jämfört med en mekanisk där ett kugghjul tickar ett snäpp framåt för varje sekund. Sen ju mer slitet ett mekaniskt ur blir desto "värre" tickar kugghjulet. Däremot sänder quartsen samma impuls så länge batteriet lever.
Så har jag förstått det i alla fall. Någon som kan mer kan gärna fylla i.


Jo fast quartzare har ju också kugghjul och kan tappa precision när de blir äldre och inte får service. skillnaden är nog mer batteri och elektronisk impuls vs fjäder och balans.

Ot: Jag har haft någon gammal ETA quartz som har missat med ca 10s +- per dygn.
 

Brogren

Cartier
Jo fast quartzare har ju också kugghjul och kan tappa precision när de blir äldre och inte får service. skillnaden är nog mer batteri och elektronisk impuls vs fjäder och balans.

Ot: Jag har haft någon gammal ETA quartz som har missat med ca 10s +- per dygn.


Du har rätt i det du säger men automatiska ur har fler kugghjul och därför brukar gå mer fel.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du har rätt i det du säger men automatiska ur har fler kugghjul och därför brukar gå mer fel.


Ja självklart har du rätt när du säger att det är fler länkar som påverkar varandra i ett mekaniskt ur, men nog är det väl den stora skillnaden som påverkar tidshållning fjäder, balans, ankare? Efter det är det ju?! en liknande uppsättning kuggar i quartzur (brygga med minuthjul etc) :)
 

Minuteman

Rolex
Du har rätt i det du säger men automatiska ur har fler kugghjul och därför brukar gå mer fel.
Jo fast quartzare har ju också kugghjul och kan tappa precision när de blir äldre och inte får service. skillnaden är nog mer batteri och elektronisk impuls vs fjäder och balans.

Ot: Jag har haft någon gammal ETA quartz som har missat med ca 10s +- per dygn.
Skillnaden är nog att en quartzare aldrig tappar takten(i någon större omfattning) i elektroniken, medans ett mekaniskt verk börjar gå mer fel om det minskar i amplitud etc. Däremot kan de ju "klicka" i mekaniken, och missa ett sekundhopp då och då, vilket kan ge gångavvikelse.
Själva "kugghjulen" är nog sällan problemen i något av fallen, förutom faktumet att de får en ökad friktion i sina lagringar med tiden, vilket kan bidra till båda fallen ovanstående.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ställer bara min 16 år gamla Breitling Aerospace vid bytena mellan sommar-/vintertid. Den brukar då gå ca 15 sek för fort, dvs ca 30 sek för fort per år. Aldrig servad, bara bytt batterier vart fjärde år och en packning vid ett tillfälle. Känns helt OK efter 16 år.
 

Johanw

Cartier
Men är alla quartzare så exakta eller är det dom "finare" verken? T.ex en 199:- homage från Ur&Penn, håller den tiden lika bra?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men är alla quartzare så exakta eller är det dom "finare" verken? T.ex en 199:- homage från Ur&Penn, håller den tiden lika bra?
Nej. Vanliga kvartsverk brukar hålla +-15 sekunder/månad vare sig de är från ETA eller någon annan tillverkare.

Allt under 25 sekunder/år räknas som HAQ (high accuracy quartz). Detta kan uppnås på flera sätt. Genom att använda speciellt utvalda kristaller, genom att köra extremt höga frekvenser, genom att köra med två kristaller, eller genom thermokompensering vilket är det vanligaste.

Jag har haft två olika GS HAQ-klockor. Sbgx061 och sbgx083. De har det thermokompenserade urverket 9F och är specade till +-10 sekunder/år. Min 083a diffade en sekund på 6 månader.
Det finns massa info om detta i min recension och paketöppningstråd, så kolla dem om du är nyfiken.

Det finns även soecialversioner av dessa urverk som är specade till +-5 spy.

Men som sagt: +-15 spm är standard.
 

Bosse

Friends of KS
Övergång till normaltid:

Seiko dykare med 8F verk - 1 sek (hela vintertiden) min frus dagliga beater
King Seiko från 1978 +1 sek på ca. 8 veckor
Grand Seiko från 1990 + 0.5 sek (ca) på 6 veckor

Helt OK speciellt Kingen som fyller 36 senare i år och håller < 10 sek/år.

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den stora skillnaden är nog att en quartz ger en elektronisk impuls varje gång en sekund har gått jämfört med en mekanisk där ett kugghjul tickar ett snäpp framåt för varje sekund. Sen ju mer slitet ett mekaniskt ur blir desto "värre" tickar kugghjulet. Däremot sänder quartsen samma impuls så länge batteriet lever.
Så har jag förstått det i alla fall. Någon som kan mer kan gärna fylla i.
Fyller i lite:
Det går att få en kvartskristall att oscillera med en exaktare förutsägbarhet än motsvarande mekaniska svängningar i ett vanligt mekaniskt urverk. Kopplar man därefter en ECU med respektive kvartskrisaller och regulerar ECUn utifrån just den kristallen så kan man få ett ännu mer exakt samarbete. Lägg till thermokompensering för att motverka skillnaden som uppstår vid temperaturskillnaderna, så blir det väldigt exakt. En annan sak som alla tar för givet är att en kvartsklockas exakthet är oberoende av klockans position.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ställer bara min 16 år gamla Breitling Aerospace vid bytena mellan sommar-/vintertid. Den brukar då gå ca 15 sek för fort, dvs ca 30 sek för fort per år. Aldrig servad, bara bytt batterier vart fjärde år och en packning vid ett tillfälle. Känns helt OK efter 16 år.
+1 på den. Min är 17 år.
 
Topp