• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Quartz problem

Lappenking

Silver
2-Faktor
Har en Aqualand som jag precis köpt begagnad, inga stora pengar så klart men..
Alla funktioner fungerar perfekt och klockan har ett nytt batteri.
När klockan ligger still går den på sekunden rätt men bär jag den kan den tappa på den analoga klockan men inte den digitala.
Om jag är riktig aktiv med den står den nästan helt stilla, eller iallafall 45min på några timmar.

Finns det hopp eller är det kört?
Och vad kan problemet vara?

Senast ändrad:
Tänkte mer kanske om det var ett vanligt förekommande problem på äldre klockor.
Försökt googla fram något utan framgång.

Den har enligt mig ett ganska lustigt mönster då jag tänkte mig det var vanligare att den stannar när den är still och inte tvärt om.
Mvh
Jag har för mig att äldre C022 har lite problem med bland annat analoga delen. Jag har haft liknande problem med en från 90-talet men minns inte om det var en Citizen.

Jag har för mig att äldre C022 har lite problem med bland annat analoga delen. Jag har haft liknande problem med en från 90-talet men minns inte om det var en Citizen.

Den är från 1994 :banghead:
Kanske skrot då det knappast är värt att lägga pengar på nya urverk...
Eller bara använda som djupmätare för den är rätt på decimetern faktiskt :)

Tack för ett vettigt svar;)

Så lite! Vilken Aqualand är det?

Jp1010 c500 tror jag den ska heta.
IMG_20200104_205142.jpg
Lite fulsnygg med bling guld på en dykare.

Den är från 1994 :banghead:
Kanske skrot då det knappast är värt att lägga pengar på nya urverk...
Eller bara använda som djupmätare för den är rätt på decimetern faktiskt :)

Tack för ett vettigt svar;)
Mitt tips är att du beger dig till Aqualand-tråden: https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-123#post-3154765
och ställer frågan där. Skulle tro att urverket inte kan servas med nya delar här i Sverige utan endast demontering och rengöring om någon uris vill ta det på sig.
Mycket möjligt packningar finns tillgängliga dock. Verkar som att det finns en Citizen AD i Norge som däremot kan serva fullständigt vill jag minnas.
Om det är smutsigt i verket kan det kanske förklara det vanskliga beteendet.

Mitt tips är att du beger dig till Aqualand-tråden: https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-123#post-3154765
och ställer frågan där. Skulle tro att urverket inte kan servas med nya delar här i Sverige utan endast demontering och rengöring om någon uris vill ta det på sig.
Mycket möjligt packningar finns tillgängliga dock. Verkar som att det finns en Citizen AD i Norge som däremot kan serva fullständigt vill jag minnas.
Om det är smutsigt i verket kan det kanske förklara det vanskliga beteendet.

Ska googla fram ADn i Norge, man kan alltid testa att dra ett mail iallafall.
Hörde med min lokala uris (som nästan bara säljer gant och Daniel w) och han var inte så intresserad om jag läste honom rätt.

Ska ställa frågan i gruppen.
Annars får det bli att leka urmakare själv, kan bara bli bättre (nästan)
Tack för svar och tips. :)

Tillbaka
Topp