• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz quick fix?

Minuteman

Rolex
Har ett gäng gamla quartzare i varierande skick, som jag fixar lite med för att få i ordning.
Flera har jag inte lyckats få igång när jag bytt batterier, så därför till frågan.

Finns det någon quick fix för att få igång en gammal quartzare som kanske suttit på avbytarbänken 20+ år?
Läste i någon tråd att de kan behöva lite "starthjälp". Hur görs det?
Eller är det endast en riktig service som gäller?
 

Camo00

Patek
Är inte så bra på det, men vet att vissa(/alla?) quartzverk behöver nollställas efter batteribyte. Har för mig att vissa verk ska kortsluta mellan batteripol och verk, medan andra har snabbknapp. Finns säkert fler varianter... Leta efter små ställen där det står typ "Clear" eller "Reset"...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har ett gäng gamla quartzare i varierande skick, som jag fixar lite med för att få i ordning.
Flera har jag inte lyckats få igång när jag bytt batterier, så därför till frågan.

Finns det någon quick fix för att få igång en gammal quartzare som kanske suttit på avbytarbänken 20+ år?
Läste i någon tråd att de kan behöva lite "starthjälp". Hur görs det?
Eller är det endast en riktig service som gäller?


Beror ju på vad det är för fel men... Du kan ju borsta metallbläcken ifall det är smuts/korridering på dem. Jag har fått något verk att fungera igen efter att ha rengjort spolen (den med koppartråd) med rodico... I några fall, så har jag köpt begagnade verk från ebay. Oftast sitter det ju någon form av ETA i klockan, köp ett likadant ETA och byt ut spolskyddet mot ditt signerade original. Vet inte om det räknas som franken eller bara utbytesverk vid en eventuell försäljning, själv bryr jag mig inte...

edit. Själv bryr jag mig inte... (men skulle självklart påtala detta vid en eventuell försäljning) :)
 

Minuteman

Rolex
Beror ju på vad det är för fel men... Du kan ju borsta metallbläcken ifall det är smuts/korridering på dem. Jag har fått något verk att fungera igen efter att ha rengjort spolen (den med koppartråd) med rodico... I några fall, så har jag köpt begagnade verk från ebay. Oftast sitter det ju någon form av ETA i klockan, köp ett likadant ETA och byt ut spolskyddet mot ditt signerade original. Vet inte om det räknas som franken eller bara utbytesverk vid en eventuell försäljning, själv bryr jag mig inte...

edit. Själv bryr jag mig inte... (men skulle självklart påtala detta vid en eventuell försäljning) :)
Tack för förslagen.
Kan vara idé att prova att rengöra spolen.
Kanske en korkad fråga, men vad är spolskyddet?
 

Minuteman

Rolex
Är inte så bra på det, men vet att vissa(/alla?) quartzverk behöver nollställas efter batteribyte. Har för mig att vissa verk ska kortsluta mellan batteripol och verk, medan andra har snabbknapp. Finns säkert fler varianter... Leta efter små ställen där det står typ "Clear" eller "Reset"...
Tycker inte jag kan hitta någon knapp.
Kanske i första hand gäller digitalur, inte analoga quartz?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för förslagen.
Kan vara idé att prova att rengöra spolen.
Kanske en korkad fråga, men vad är spolskyddet?


oftast det enda som är "signat" på quartzklockor, det metallbläck som sitter med 2 eller 3 skruvar och skyddar spolen. Om du rengör spolen, se till att inte ha något batteri insatt då du kan kortsluta den.

Edit. kanske inte heter spolskydd :) jag kom bara inte på att jag hört något namn.
 

rogart-63

Patek
Har lyckats med nån Timex b.l.a .Att skaka igång den efter batteribyte . Quartzare har ju oxå drev som en mekanisk klocka .Så rengörning om det går är väl aldrig fel .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har lyckats med nån Timex b.l.a .Att skaka igång den efter batteribyte . Quartzare har ju oxå drev som en mekanisk klocka .Så rengörning om det går är väl aldrig fel .

Jag har också skakat igång en timex, men då var det en electro-mekanisk en batteri driven mekanisk klocka... gå lös med rodico överallt du kan komma åt, det kan ju vara någon smuts som stoppar upp kuggarna som rogart säger...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En liten dos 5-56 eller WD40 gör susen (och ja, jag har provat).


Det låter inte som någon bra lösning i längden... Fast det gör det väl inte att quickfixa över huvud taget. Om det nu ska dit olja så ska det väl ändå vara riktig klockolja på rätt ställen?! Känns som 5-56´an kommer kladda ner verket efter ett tag.
 

fredrikb

Cartier
Intressant!
Var/Hur applicerade du 5-56:an?

Ska noteras att det var på en gammal batterikronograf med litet reellt värde. Urverket gick, men en av småvisarna hängde inte med när man körde kronografen. Jag gav det en liten mängd 5-56 på baksidan av verket (minns inte hur det såg ut) och när det väl hade runnit ner och satt sig gick allt som vanligt igen. Möjligt att det inte är bra i längden, men det är 6 månader sedan och den går fortfarande som den ska.
 

fredrikb

Cartier
Det låter inte som någon bra lösning i längden... Fast det gör det väl inte att quickfixa över huvud taget. Om det nu ska dit olja så ska det väl ändå vara riktig klockolja på rätt ställen?! Känns som 5-56´an kommer kladda ner verket efter ett tag.

Det är säkert sant. Syftet med 5-56an här var inte at smörja verket utan för att skapa kontakt. Gissar att det var någon kontaktyta som hade ärjat igen.
 

Minuteman

Rolex
En generisk Quick fix kanske inte existerar. Tror att alla idéer i denna tråd kan fungera i olika fall.
Hursomhelst fick jag igång ett dött quartzverk idag, men det var knappast någon Quick fix.

Började med att rengöra
batteripolerna, utan resultat.
Skruvade isär övre delen av verket, och fick loss elektroniken. Rengjorde fler
kontaktpunkter. Inget resultat.
Tog mig längre ner i verket, och kom så småningom in på de mekaniska delarna. Skruvade loss "plåten" (bryggan?) med juvelinfästningarna för kugghjulen. Pillade lite fel att rengöra. Skruvade tillbaka allt. Det var ett h-vete att få tillbaka "plåten" och samtidigt få alla (4) hjulen att matcha juvelerna, men det gick efter en hel del pill.
Provkörde - OCH DEN FUNGERADE! :):):)

Tyvärr tog jag inga bilder, men det kanske blir tillfälle senare. Har ett till verk jag vill få igång.;-)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En generisk Quick fix kanske inte existerar. Tror att alla idéer i denna tråd kan fungera i olika fall.
Hursomhelst fick jag igång ett dött quartzverk idag, men det var knappast någon Quick fix.

Började med att rengöra
batteripolerna, utan resultat.
Skruvade isär övre delen av verket, och fick loss elektroniken. Rengjorde fler
kontaktpunkter. Inget resultat.
Tog mig längre ner i verket, och kom så småningom in på de mekaniska delarna. Skruvade loss "plåten" (bryggan?) med juvelinfästningarna för kugghjulen. Pillade lite fel att rengöra. Skruvade tillbaka allt. Det var ett h-vete att få tillbaka "plåten" och samtidigt få alla (4) hjulen att matcha juvelerna, men det gick efter en hel del pill.
Provkörde - OCH DEN FUNGERADE! :):):)

Tyvärr tog jag inga bilder, men det kanske blir tillfälle senare. Har ett till verk jag vill få igång.;-)


Bryggor på quartz brukar vara förjä""iga! :D
 

Minuteman

Rolex
Ser fram emot bilder vid nästa "projekt". Men bra kämpat :)

Annars låter 5-56 lagom avancerat för en quick fix, kanske något att testa vid framtida problem!
Nästa projekt krävde inte något skruvande i mekaniken, men det kommer ett par bilder på det ändå senare.:)

När man sett hur detaljerad mekaniken på en quartzare är (hjulen är pyttesmå), så tvivlar jag på vad 5-56 kan göra för nytta där. Antagligen mer skada. :)
Dock kanske det kan hjälpa med någon form av rengöring för kontakten på batteripoler etc.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hehe, ja jag kommer nog inte att förlita mig på 5-56. Men jag har ett qvartsur som behöver en mindre genomgång och en ny krona. Så alla sådana här trådar är till stor hjälp och stor inspiration!

Vilket urverk var det du fick igång? :)
 

Minuteman

Rolex
Hehe, ja jag kommer nog inte att förlita mig på 5-56. Men jag har ett qvartsur som behöver en mindre genomgång och en ny krona. Så alla sådana här trådar är till stor hjälp och stor inspiration!

Vilket urverk var det du fick igång? :)
Det var ett Seiko 8222A.
uploadfromtaptalk1391193805857.jpg

Skulle gissa att något hjul kärvat fast, och att det lossnade när jag demonterade/monterade bryggan. :)
Det var för övrigt samma klocka som jag fick fixa ett löst index på:
https://klocksnack.se/index.php?threads/18022/
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Efter att läst igenom den tråden så måste jag säga att du har en väldigt fin klocka. Roligt att den nu också går lika fint igen :) Kommer hålla utkik efter flera av dina trådar framöver!
 

Minuteman

Rolex
Här är lite bilder på den andra quartzaren jag nämde tidigare att jag fixat.

Den krävde ingen fix med verket, då den snällt tickade igång med nytt batteri.

Dock var glaset i ganska bedrövligt skick:
P1020439.JPG

Började med att slipa med 400 papper:
P1020443.JPG

Sedan polywatch:
P1020444.JPG

Blev helt klart nöjd med resultatet:
P1020449.JPG

Och på handleden:
P1020458.JPG
 
Topp