• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz som går för fort

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I min värld ska quartz inte gå fel. Elvian går 4.5 min fort på ett par dagar vilket inte är ok. Ska man serva? Byta verk? Var?

IMAG2091-1.jpg
 
LongCon skrev:
I min värld ska quartz inte gå fel. Elvian går 4.5 min fort på ett par dagar vilket inte är ok. Ska man serva? Byta verk? Var?

IMAG2091-1.jpg
Ajdå känns inte bra detta då jag har haft den innan dig, jag har dock aldrig mätt tiden på den men det känns väl som att den borde gå bättre än så.
Givetvis tar jag tillbaka den om du vill.

MVH
Anders P
 
C

China

Guest
LongCon skrev:
I min värld ska quartz inte gå fel. Elvian går 4.5 min fort på ett par dagar vilket inte är ok. Ska man serva? Byta verk? Var?

Nu så har jag faktiskt ingen aning om vilket verk som sitter i klockan, en del quartz går att serva och andra inte. Sedan handlar det om du vill ha orignalverket, eller en drop in vid ett ev byte av verk. Annars så bör de flesta urmakare klara ingreppet utan några problem.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Desmond_Malone skrev:
LongCon skrev:
I min värld ska quartz inte gå fel. Elvian går 4.5 min fort på ett par dagar vilket inte är ok. Ska man serva? Byta verk? Var?

IMAG2091-1.jpg
Ajdå känns inte bra detta då jag har haft den innan dig, jag har dock aldrig mätt tiden på den men det känns väl som att den borde gå bättre än så.
Givetvis tar jag tillbaka den om du vill.

MVH
Anders P

Ingen skugga faller på dig :)


Vi får se om det är någon som har en bra lösning på problemet och hur dyrt det kan tänkas bli. Har kärat ner mig i Elvian men återkommer om hur vi gör.

Mvh

/LongCon
 
Har skckat Pm till förra ägaren med fråga om vilket verk som sitter i den blev lite osäker nu, återkommer med info om det dyker upp!

MVH
Anders P
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Öppnade och kollade lite snabbt. Här är en bild iallafall. Det ser väl fräscht ut tycker jag. Har ingen som helst koll på quartz...
IMAG2093-1-1.jpg


ESA 536 121
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Quartz som går för fort

Seriöst så ser det ju med blotta ögat lika fint ut som nåt annat quartz-verk. Mycket intressant att veta varför den krånglar!
 
C

China

Guest
LongCon skrev:
Öppnade och kollade lite snabbt. Här är en bild iallafall. Det ser väl fräscht ut tycker jag. Har ingen som helst koll på quartz...
IMAG2093-1-1.jpg


ESA 536 121

Det verket går att serva, även att det förmodligen är billigare att byta ut. Många av de mekaniska delarna är samma som till ETA 2824, och ska inte vara några problem att få tag på. Däremot så är verket och kretsarna utgångna hos grossisterna, då verket tillverkades på 80talet. Jag såg att det fanns ersättningsverk på Ebay. Säljaren är helt ok, jag har handlat mycket av honom.

http://www.ebay.com/itm/ETA-11-536-121- ... 0879369201
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kan det inte på riktigt vara batteriet som spökar? Borde ju iofs stanna om det är batteriet. Men att köpa ett nytt och byta för några kronor kanske är en billig felsökning?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack för alla tips och synpunkter. Får väl fixa ett batteri och kolla om det hjälper innan jag tar något större steg. Fler tips mottages tacksamt!
 

jabla

Sarlacc
Jag har för mig att man kan justera gången med skruven under texten Swiss, en urmakare bör ha instrument för att mäta gången även hos quartzur.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
jabla skrev:
Jag har för mig att man kan justera gången med skruven under texten Swiss, en urmakare bör ha instrument för att mäta gången även hos quartzur.

Har aldrig testat att rucka. Man kanske skulle prova... Några tips om ruckning?
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
LongCon skrev:
Har aldrig testat att rucka. Man kanske skulle prova... Några tips om ruckning?
Googla lite. Det borde gå fort att hitta OM och i så fall hur urverket går att rucka.

Verket går att regulera, däremot så krävs det att man har rätt utrustning och en gedigen utbildning. I det här fallet så handlar det nog om slitage, med tanke på verkets ålder.

Annars så kan man smälla i en automat eta 2836-2 för att piffa upp klockan. Verken har exakt samma dimensioner och position för kronaxel, datumvisning m.m. Vill man kosta på en slant så tycker jag det är ett bättre alternativ än en NOS ESA 536 121.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Quartz som går för fort

China skrev:
yonsson skrev:
LongCon skrev:
Har aldrig testat att rucka. Man kanske skulle prova... Några tips om ruckning?
Googla lite. Det borde gå fort att hitta OM och i så fall hur urverket går att rucka.

Verket går att regulera, däremot så krävs det att man har rätt utrustning och en gedigen utbildning. I det här fallet så handlar det nog om slitage, med tanke på verkets ålder.

Annars så kan man smälla i en automat eta 2836-2 för att piffa upp klockan. Verken har exakt samma dimensioner och position för kronaxel, datumvisning m.m. Vill man kosta på en slant så tycker jag det är ett bättre alternativ än en NOS ESA 536 121.
Shit vad mycket 'udda' kunskap du smäller ur dig här och i andra trådar. Urmakare månne? :)
 

Knät

Cartier
China skrev:
yonsson skrev:
LongCon skrev:
Har aldrig testat att rucka. Man kanske skulle prova... Några tips om ruckning?
Googla lite. Det borde gå fort att hitta OM och i så fall hur urverket går att rucka.

Verket går att regulera, däremot så krävs det att man har rätt utrustning och en gedigen utbildning. I det här fallet så handlar det nog om slitage, med tanke på verkets ålder.

Annars så kan man smälla i en automat eta 2836-2 för att piffa upp klockan. Verken har exakt samma dimensioner och position för kronaxel, datumvisning m.m. Vill man kosta på en slant så tycker jag det är ett bättre alternativ än en NOS ESA 536 121.

Jag har varit sugen på att göra den modden i det caset fast från Heuer.. Om inte annat så lär ju insatta fundera när dom ser sekundvisaren glida fram framför Quartz-texten..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack igen för alla tips!

Av någon jävla underlig anledning har den nu gått perfekt i 7h. Hoppas det håller i sig.

Mvh

/LongCon
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har nu lämnat in den för batteribyte medätning av det gamla batteriet samt trycktest. Urmakaren var rätt nedlåtande i tonen och så att man inte servar quartsur. "Man servar AUTOMATISKA ur" jag: jamen.. Hon: nej, man servar inte quartsur!

Jaja, hoppas det löser sig. I nuläget går den jättebra i ett halvt dygn men stannar hipp som happ.
 

Knät

Cartier
LongCon skrev:
Har nu lämnat in den för batteribyte medätning av det gamla batteriet samt trycktest. Urmakaren var rätt nedlåtande i tonen och så att man inte servar quartsur. "Man servar AUTOMATISKA ur" jag: jamen.. Hon: nej, man servar inte quartsur!

Jaja, hoppas det löser sig. I nuläget går den jättebra i ett halvt dygn men stannar hipp som happ.

Ehh.. Vilken butik var det?? Jag har fått Quartzverk servade..
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Quartz som går för fort

LongCon skrev:
Har nu lämnat in den för batteribyte medätning av det gamla batteriet samt trycktest. Urmakaren var rätt nedlåtande i tonen och så att man inte servar quartsur. "Man servar AUTOMATISKA ur" jag: jamen.. Hon: nej, man servar inte quartsur!

Jaja, hoppas det löser sig. I nuläget går den jättebra i ett halvt dygn men stannar hipp som happ.
Var det verkligen en urmakare du träffade? De flesta som jobbar i klockbutik är ju inte urmakare, men fixar ändå enklare jobb som batteribyte osv.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag tror hon är urmakare men är inte 100%.på det alls. Lämnade den till stjärnurmakarna i Kista galleria.
 
Topp