• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz

Castor

Breitling
Hej
Jag är väl medveten om att quartz inte är så populärt bland samlare. Men jag skulle ändå vilja köpa en sådan. För att man ska slippa dra upp den efter att ha legat ett tag etc. Av bekvämlighetsskäl helt enkelt. De är dessutom mer exakta. Så nu undrar jag vad ni experter här på forumet kan rekommendera? Det ska vara en "fin" klocka även om det är en quartz. Jag såg att Tag Heuer har något som heter electro mechanical? Vad är det för något? Något mellanting? Omega har tydligen inga quartz längre alls? Hur som helst så mottages alla tips tacksamt. Jag var inne på en ny klocka först men måste kanske ta en begagnad ändå om det inte finns så mycket nytt.

Tack på förhand :)
 

maxmol

Panerai
Ska du ha använt så är det ju inga problem att omega inte gör några nya quartz.

Men kungen av quartz är ändå Rolex oysterquartz. Kul klocka som ÄR populär hos samlare. Ett annat tips är Omega Mega-quartz. Har ägt båda och skulle rekommendera oysterquartz. Du har ju till och med turen att det ligger en om inte flera ute på köp och sälj från pålitliga medlemmar här på forumet. :)
 

maxmol

Panerai
Mega-quartz


jupe7ugu.jpg



Oysterquartz

qy2ajajy.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej
Jag är väl medveten om att quartz inte är så populärt bland samlare. Men jag skulle ändå vilja köpa en sådan. För att man ska slippa dra upp den efter att ha legat ett tag etc. Av bekvämlighetsskäl helt enkelt. De är dessutom mer exakta. Så nu undrar jag vad ni experter här på forumet kan rekommendera? Det ska vara en "fin" klocka även om det är en quartz. Jag såg att Tag Heuer har något som heter electro mechanical? Vad är det för något? Något mellanting? Omega har tydligen inga quartz längre alls? Hur som helst så mottages alla tips tacksamt. Jag var inne på en ny klocka först men måste kanske ta en begagnad ändå om det inte finns så mycket nytt.

Tack på förhand :)

http://www.chrono24.se/search/index...earchexplain=1&resultview=list&goal_suggest=1

Edit och för att det är roligare med bilder!

Lätt!
image.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vad är du ute efter för typ av klocka? Sjöö Sandström och Breitling har kvartsmodeller.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ska du ha använt så är det ju inga problem att omega inte gör några nya quartz.

Men kungen av quartz är ändå Rolex oysterquartz. Kul klocka som ÄR populär hos samlare. Ett annat tips är Omega Mega-quartz. Har ägt båda och skulle rekommendera oysterquartz. Du har ju till och med turen att det ligger en om inte flera ute på köp och sälj från pålitliga medlemmar här på forumet. :)


Kungen av kvarts? Nja....;)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Finns ju massvis med fina quartzare :) Beror dock på vad du menar med "finare", här är några som kostar upp till 5K

Har själv fastnat för Bulova, här är min med "flytande" visade:



Här är en sjukt fin Accutron GMT:



Och här är en som jag kommer skaffa någon dag, Accutron II:



Seiko Solar har många fina modeller också, här är min gamla:

 

Castor

Breitling
Jäkligt fräcka dom där Accutron klockorna. Är de verkligen quartz? Ser dyra ut. vet du något om prislägen?
 

Castor

Breitling
Omega har ju också en del, äldre, snygga modeller.
Och fantastiskt fin artikel om Seiko!! Visste inte att de var så bra... Låter mju som om de skulle vara bättre än de schweiziska klockorna!?
 

Knight

Cartier
Omega har ju också en del, äldre, snygga modeller.
Och fantastiskt fin artikel om Seiko!! Visste inte att de var så bra... Låter mju som om de skulle vara bättre än de schweiziska klockorna!?

Ingen ovanlig uppfattning. Seikos billigare segment är det som säljer mest i väst, men de har även mer avancerade och fina ur i Grand Seiko som är desto vanligare på den japanska marknaden. Tänk Toyota och Lexus, samma ägare, olika prissegment. No offence Toyota-ägare :)
 

Castor

Breitling
Är det någon som känner till dessa Tag Heuer? Elektro mekaniska står det. Vad är det för något?
Och vad är det de 2 små visarna är till för?
 

Bilagor

  • Link-Calibre-S.jpg
    Link-Calibre-S.jpg
    114.3 KB · Visningar: 99

Tuktuk

Patek
2-Faktor
I avsaknad av min Aerospace, hittade jag den här idag, både analog och digital med lagom gött beater utseende.
ruvese6u.jpg



Skickas från min iPhone
 

rogart-63

Patek
Är väl rätt många här på forumet som har en Citizen Aqualand eller två . Jag gillari ochförsig quartzare .Och äger ett antal olika klockor .Billiga i drift och håller tiden mycket bra .Men känslan blir aldrig detsamma som en automatare som går perfekt och du ser sekundvisaren flytta fram över indexen .. Inte så kul om man nån gång skulle lätta på baklocket och det sitter ett litet sketverk i mitten av allt tomrum heller .
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Jäkligt fräcka dom där Accutron klockorna. Är de verkligen quartz? Ser dyra ut. vet du något om prislägen?


GMT´n går nog att hitta beggad för $350-500 med lite tur, Accutron II börjar på $400 och går uppåt och släpptes för någon månad sedan.
Och japp det är Quartz, skillnaden mot vanliga är dels att det är såpass hög frekvens (57600bph) så att visarna är i stort sett helt flytande (16 "ticks" per sekund) och Precisionistverken är väldigt precisa, Bulova själva anger en diff på plus minus 10sek/år eller 5-10/mån på det modifierade som sitter i Accutron II.

Finns lite mer info här:
http://www.ablogtowatch.com/bulova-...w-affordable-spaceview-precisionist-movement/
 

Mattan

Panerai
Är personligen inte så intresserad av Quartz som gör "samma" jobb som en mekanisk. Men som gadget klocka tycker jag dom kan vara roliga.
Min favorit för tillfället.
image.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Finns ju massvis med fina quartzare :) Beror dock på vad du menar med "finare", här är några som kostar upp till 5K

Har själv fastnat för Bulova, här är min med "flytande" visade:



Här är en sjukt fin Accutron GMT:



Och här är en som jag kommer skaffa någon dag, Accutron II:



Seiko Solar har många fina modeller också, här är min gamla:

Accutron GMT är ju ruskigt snygg. Var hittar man såna tro? Bulova verkar inte finnas mycket hos AD.


Skickas från min iPhone
 

morrism

Audemars
Är det någon som känner till dessa Tag Heuer? Elektro mekaniska står det. Vad är det för något?
Och vad är det de 2 små visarna är till för?


Det är quartz, de la in mekanisk för att de tyckte deras verk var så avancerat att det var för enkelt att kalla det för ett quartz. Men det är ett batteridrivet verk med fler motorer än ett vanligt quartz. De 2 små visarna är 100-delar och 10-delar för mer precis tidtagning.
 
Topp