• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartzklocka <2000 kr

Caveman

Breitling
Hej alla,

Jag är ny här på forumet, och jag har med intresse läst gamla inlägg tittat på era bilder osv, så nu är jag plötsligt kommet till att intressera mig för klockor:).

I den förbindelse behöver jag lite hjälp/inspiration. Efter att ha läst tidigare rekommendationer här på forumet köpte jag en Seiko SKX009, som min första "riktige" klocka. Gillar verkligen den robuste stil och kvaliteten. Vad jag har kommet fram till är, att en automat inte funkar för mig, då jag inte använder den varje dag och den därför hela tiden stannar.
Jag vill därför höra om någon kan rekommendera en liknande klocka (ingen begagnad) fast med Quartz urverk och i samma prisläge: Seiko, Orient, annat? (köpt utomlands på nätet förstås) med samma kvalitetskänsla? Får man evt. någon bra chronograf til det pris?

Tackar!
 

Sorubim

Audemars
Välkommen till forumet!

Var själv väldigt nära att slå till på en sån här solcellsdriven quartz för nåt år sedan... Har inte klämt på nån irl dock.

seiko-solar-pilot-s-chronograph-mens-ssc017p1-ssc017.jpg


http://www.watchhubs.net/pilot-s-wa...pilot-s-chronograph-mens-ssc017p1-ssc017.html

Finns även i andra utföranden/färger och med gummi ist för länk.
 

Havre

Omega
En riktigt snygg quartz-kronograf som går att hitta begagnad för dem pengarna är Tissot PRC200;
Vit:
1281521028.jpg


Svart:
3230868Tissotprc200pic21399546101_1400141784.jpg
 

Sorubim

Audemars
Jag har sett i den tråden att folk prövat en massa varianter, bla en watchadoo med moddade ändlänkar för att sluta snyggt mot boetten (om jag inte minns fel). Det är bara att avsätta några timmar till att bläddra igenom. :)

Hittade den här bilden i den tråden - Länk från Seiko Monster med moddade ändlänkar, flyter ju ihop ganska bra:

20120924_102233.jpg


Och här den watchadoo-modden jag nämnde:

p1224759062.jpg


(Bilderna lånade från Watchuseek förstås)
 

911flyer

Omega
Skön tråd!

Det finns massor att beta på. Av erfarenhet måste därför även jag be dig kolla vidare på seiko och utöka din samling. Seiko är mästare på budgetklockor. Deras byggkvalite är mycket bra som du också insett. Med det som gör seiko till ett självklart val är att deras klockor är genuint maskulina och om man väljer en annan slankare klocka förlorar man stuket lite. Seiko solar som SORUBIM postade högre upp i tråden är ju förbannat läcker och skulle ge dig två riktigt maskiluna och dominanta seikoklockor i din kollektion. SKX är ju en klassiker så den får du behålla. :)

Här är en jag tycker mixar upp lite jämfört med din nuvarande SKX och den erbjuder 6 månaders gångreserv.

0513dd69e0e14c8919dc0203b9a96144.jpg


2006.- inklusive frankt.

http://www.watchhubs.net/kinetic-watches/430-seiko-scuba-divers-kinetic-mens-ska427p1-ska427.html

Kör på och posta gärna klockorna du tittar på så vi också kan hjälpa dig göra rätt val. 2000.- är en bra budget och du kan få mycket för pengarna. Men skulle du tex köpa en invicta så kommer du istället förlora vartenda krona.

Lycka till i klockjungeln! :)
 

Caveman

Breitling
Tackar för alla tips. Är nu rätt sugen på en SSC017 som Sorubin länkar till. Gillar även klockan som 911flyver (samma som finns i ljus rostfri variant utgår jag från) länkar till är för stor/robust på något sätt till mina tunne armar :) Är det de två bästa Seiko alternativer i det prisläge?
 

Camo00

Patek
Seiko eller Citizen skulle jag säga ger mest för pengarna. Mellan de två hade jag kört på Citizens Eco-drive, dvs ljusladdade...
Kolla watchhubs.com eller creationwatches.com om Du vill beställa från utlandet...
 

Doncorleone

Cartier
Precis som Camo00 tipsar om så säger jag: Köp en Citizen Nighthawk Eco Drive. Du blir inte missnöjd. Drivs av solljus=inget batteribyte. Klockan är robust med 200 m WR. Urtavlan är fantastiskt välgjord om man jämför priset. Något skramlig länk men väldigt bekväm. Du bör få en en ny för typ 200 USD.

Bilder:
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Caveman

Breitling
Night
Precis som Camo00 tipsar om så säger jag: Köp en Citizen Nighthawk Eco Drive. Du blir inte missnöjd. Drivs av solljus=inget batteribyte. Klockan är robust med 200 m WR. Urtavlan är fantastiskt välgjord om man jämför priset. Något skramlig länk men väldigt bekväm. Du bör få en en ny för typ 200 USD.

Nighthawken är verkligen fin! Men är den inte stor eller? Jag är 178 hög, och har väl inte de tjockaste armar, så vill inte se löjlig ut med allt för stor klocka:)
 

Doncorleone

Cartier
Night

Nighthawken är verkligen fin! Men är den inte stor eller? Jag är 178 hög, och har väl inte de tjockaste armar, så vill inte se löjlig ut med allt för stor klocka:)

Såg att du har en SKX009, bild nedan på en SKX007 brevid Nighthawken.
Den har korta luggar så den sitter enligt mig som också har smala handleder bra! Den har ingen yttre vridring så den kan uppfattas som stor. Mekaniskt går den bra och tappar inte mycket tid, och lumen är bra men SKX är snäppet vassare.
image.jpg
image.jpg

image.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog ha slagit till på något vintage, gärna med integrerade länkar!

Omega constellation tex
 
Topp