• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Quartzuari! Vi firar Årets första månad med batteriklocka!

Sådär!

Då börjar vi närma oss slutet av året och allt som kommer med december är nästan klart.

Glöggmingel, skolavslutningar, Julbord med jobbet, Julbord med familjen, paketinköp, Luciatåg, inför nyårs-deadlines.. nyår.. ja ni vet allt det där!

För oss klocknördar självklart också ett stort socialt tryck på att sporta en fräsig mekanisk klocka passande för tillställningen.

Jag är i alla fall trött!.. tänker göra något annat, ladda om lite.

Så, vet inte hur ni tänker, men jag tänker fira Quartzuari. En månad med batteriklocka!

Quartz_Brésil.jpg

Varför Quartz?

Först och främst, det är coolt. Och tåligt, håller tiden, och behöver inte dras upp eller snos om. Det tickar på i ur och skur helt enkelt.

Så i januari blir det batteriklocka. Häng med! Släng på er fulQuartz, er finquartz, HQ, SuperQuartz, G-Shock! Solcellsquartz.. Bara det finns en kristall i!

Finns det regler?
-Nja, under Januari firar vi Quartzuari. Har klockan quartzverk är man hemma!
Får man använda olika klockor?
-Såklart, men se ovan.
Kan man vinna något?
-Nä, mer än kanske lite sinnesfrid! Och en gåva till BCF kan vara klädsamt för de som lyckas.
Om man misslyckas?
-Då kanske det inte behövdes mer sinnesfrid.. och en gåva till BCF kanske är klädsamt!
Hur gör man?
-Posta en bilder i tråden bara!
IMG-20241231-WA0007.jpg

Så, med några få timmar kvar till nya året.
Välkomna att hänga med alla som vill!

Tick Tock

//
Essence

Sådär! Då är vi igång!

Dag ett på året, tillika dag ett för det här lilla projektet.

Tänker att det egentligen bara finns en väg att gå.

Breitling Aerospace!

Breitling är, eller har i alla fall varit lite av Quartzens förkämpe bland finklockemärkna.

Inte bara alla delar av den professionella serien. Även Colt gjordes länge Quartz, både 3-Handarna och chronograferna. Kanske några fler modeller.

I alla fall, Aerospace lanserades 1985. Första åren under Navitimerserien. Den hade då 30meters vattenskydd och ett litet enklare verk, cal 56, bland annat utan belysning.

Under åren har den förbättrats. Cal 75 kom tidigt 2000. Nu med temperaturkompenserad COSC-certifierad SuperQuartz, bakgrundsbelysning, minut-repeater och en del andra fräsiga funktioner.

Quartz-COSC garanterar några sekunder /år.
Jag brukar passa på att nolla sekunderna vid skiftet sommar/vintertid. Sällan har den avvikit mer än någon sekund då.

Med hundra meters vattenskydd, superlätt titan, tunn design, dykring, tidtagningsfunktioner, bra lume och en kalender som håller reda på korta och långa månader är Aerospace ett bra exempel på vad Quartzuari kan vara.

Praktiskt, lättburet, hållbart men också snyggt!

Breitling Aerospace Evo:

IMG_4370.jpeg

Starkt initiativ! Denna klocka inveg året 2025 för mig, hängde med på bakisdagen och jobbade sig idag in i första mjukstarts-tillbaka-till-vardagen-dagen. På urtavlan står det stolt "QUARTZ" för att verkligen fira quartsuari.

Kör på månaden (eller året) ut
IMG_20241231_151310.jpg

CWC SBS RN Diver.

IMG_4379.jpeg

Batteridykare med historia!

För er som inte varit där än är CWC-tråden här på forumet är verkligen värt ett besök.

men vad är det där egentligen? Jo, hållbara klockor som länge, vissa hävdar fortfarand, levererat(r) till Brittiska försvarsmakten.

Cabot Watch Company bildades runt 1972 av Ray Mellor. Ray arbetade för Hamilton, bland annat med deras avtal med Brittish MoD. Hamilton la ner sin verksamhet 1970 och Ray stod utan jobb. Han hade dock kunskap och förmåga att driva ett klockmärke. CWC föddes. Namnet Cabot, härstammar från upptäckaren John Cabot som 1497 (av misstag enligt vissa) tog sig sjövägen från Europa till Kanada.

IMG_4385.jpeg

Ray, eller kanske CWC, tillverkade inledningsvis mekaniska klockor. Sedan 1983 är det nästan bara Quartz som gäller.

En superkänd modell är deras dykare, RN (Royal Navy) Diver.

IMG_4388.jpeg

bild: CWC.com

Är lite ute på djupt vatten här, men jag tror caset kallas för, monnin, eller togs fram, av M.R.P.S.A. Det har iallafall använts av bland annat Heuer och några till.

Dagens bidrag:

CWC RN Diver SBS MK2

De senaste modellerna har safirglas, 120klicks vridning och tavla samt visare med Superluminova. Dag-datum och praktiskt den tunna boetten lättburen.

IMG_4383.jpeg

De enorma kronskydden är kännetecknande. Bandstiften är fasta, så enbart natoband kan användas. I stort sett oförstörbar, och en utmärkt följeslagare på gymet, i skogen och på kontoret om man vill vara lite egen.

För vem vill inte känna sig såhär ibland:
IMG_4390.jpeg

cwc.com

Innanför skalet tickar ett Ronda 517, det har säkert varierat lite mellan åren. Den håller tiden helt acceptabelt och batteriet håller 4-5år.

Ifall någon vill veta mer skulle jag vilja rekomendera denna gamla tråd från Watchusek. Bilderna har tyvärr ramlat bort med berättelsen är läsvärd.

annars förstås, CWC-tråden här på klocksnack.

Starkt initiativ! Denna klocka inveg året 2025 för mig, hängde med på bakisdagen och jobbade sig idag in i första mjukstarts-tillbaka-till-vardagen-dagen. På urtavlan står det stolt "QUARTZ" för att verkligen fira quartsuari.

Kör på månaden (eller året) ut
IMG_20241231_151310.jpg
varmt välkommen!

som du ser ovan har vi båda kört CWC idag. lite av samma anledning faktiskt! Snyggt med lädernato. Det funkar utmärkt!

Senast ändrad:
SAOL:

tro|tjän·are substantiv ~n; pl. ~, best. pl. ‑tjänarna
• trogen tjänare el. medarbetare sedan många år

inte så konstigt att det blivit så i det här fallet. Det är hela poängen med en G-Shock. Men för denna modell är det extra rimligt.

Skrev en recension på den här för några år sedan. Klockan har suttit på armen någon dag/ vecka sedan dess. Är fräck nog och klipper in länken nedan. Det mesta jag tyckte då tycker jag fortfarande.

GW 5000 en bokstav från OWG

Casio G-Shock GW-5000.
IMG_4410.jpeg

Det är något med Screwbacks! de sitter jäkligt bra. Som att bära en liten gummiklädd dykare. Bandet på GWmodellerna är extra följsamt, inte alls sådär plastigt som vissa G-Shocks kan vara. Nu är det kanske inte aktuellt att bara ha en klocka. Men om så var fallet hade denna nog varit en bra kandidat.

Vad tar man med sig på en krispig lördagsprommenad?

Protrek förstås!
IMG_4430.jpeg

Vet inte om det stämmer, men inbillar mig ibland att Casios Protek är lite bortglömd modellserie.

Modellen heter PRW 3100. Solcellsladdad och radiosynkad. Med barometer, kompass och höjdmätare (som man aldrig använder) och de vanliga G-Shock funktionerna (vilka används iallafall ibland) är den fulladdad.

Den ingår, eller kanske ingick i Casios Slimline och är förvånansvärt lättburen. Betydligt smidigare än den tidigare Rangeman med likande funktioner.

Med denna infördes STN-teknik. En typ av LCD som ska vara lite tydligare. Det gör den negativa displayen acceptabel, men fortfarande svårläst i många ljusförhållanden.

Jag insåg att den legat undanstoppad lite för länge, batteriet stod på L. Men med lite handledstid hoppade det igång igen!

Är kanske lite av bakåtsträvare, men är inte så sugen på blåtand i klockor. Varför jag å andra sidan tycker radiosynk är
ballt är lite av ett mysterium.

Söndag och kvartsmarathon.

Då är det Sjöö-Sandströms flygkrigsarklocka som gäller!

20250105_190229.jpg

Svårfotat och stor. Det tar två-tre dagar att vänja sig vid bulkigheten. Men väl där är det en bra kompis i vått och torrt.

Kunde kanske vara lite mer tryck i lumen. Men antar den är anpassad för att vara möjlig att läsa med bildförstärkare. I övrigt saknas inget. Bra vattenskydd, praktiska och lättanvända funktioner och viktigast av allt: Veckonummer! Superpraktist vid nästa exakt alla tillfällen något ska planeras.

En annan sak jag tänker på. De som bär Sjöö-Sandström, oavsett modell, upplever jag har gjort väldigt medvetna val. De vill bära en välbyggd prisvärd klocka. Kanske har de även fastnat för stockholmsankytningen, eller att den är svensk. Det är min upplevelse.

Tillbaka
Topp