• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Quick-release för spänne och andra smarta funktioner

mårt

Pandion
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Christopher Wards nya Trident är precis släppta. CW använder ofta deras "Bader Buckle", där bandflärpen är innanför spännet och ger en mjuk skön känsla samt inga märken på handleden. CWs länkspänne har sedan länge en väldigt bra micro- adjustment som jag inte sett hos andra. Och nu släpper de den här:
upload_2019-5-10_19-5-35.jpeg

Är CW först med sådana här lysande uppfinningar? Jag gillar dem men tycker att de större märkena som dessutom funnits längre borde ha varit först, men varför i hela världen har inte de dessa strålande funktioner?

Beror på vad du menar men det är flera tillverkare som har motsvarande. VC är en av dem.

Det finns ett flertal tillverkare som har patenterade lösningar för det, till exempel VC och FPJ

Hur dom löser det är givetvis olika, men det är exakt samma princip/funktion
Topp.
Men okej, Vacheron har, FP Journe har. Coolt. Några andra? Jag är väl kanske mest förvånad över att jag inte sett det här på Rolex, Omega, och the usual suspects. Men om det är aktiva patent med i smeten, så...

Tack för info.

Jag tar gärna lite länkar till andra klockmärkens lösningar för motsvarande funktioner, om någon orkar/har koll. :)

ML Aikon har också denna lösning på länk/band
1598B94F-6EE6-408B-9AE3-EAE5DD5BC78C.jpeg

Och Omegas deployment har väl funnits i evigheter som lädret/gummit läggs på insidan av claspen:
2EBDD1B4-8C9D-44C6-B2A3-1A45CBF7E00F.jpeg

8CAAC08B-C532-4AF8-979E-B536A3AA0FAA.jpeg

Tillbaka
Topp