• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Quick release spring bars

johpe

Silver
2-Faktor
Tjenare
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av när det gäller straps och spring bars med quick release?
Har sett att bl.a. Kaufmann, Camille Fournet, Barton erbjuder dessa på de klockarmband som de säljer.
Jag tycker det verkar jättesmidigt, men någon som vet om det fungerar bra även i verkligheten?

Så här ser det ut för de som inte orkar googla:
Content_Collection_UA_Change_it.jpg

Och några länkar till beskrivning av det:
https://www.bartonwatchbands.com/pages/design-features-leather-quick-release
http://www.lederband24.com/en/change-it/

Jag köpte en MVMT *duckar* som reservklocka och de kör genomgående med sådana. Funkar finfint tycker jag. De säljer även lösa band av helt ok kvalitet.

Jag har en Christopher Ward med QRSB's på origanalbandet och tycker det är smidigt. Lite förvånande att det inte är vanligare.

Har tappat min SS två gånger i golvet pga att de går upp ofrivilligt. Men kan vara undermålig kvalitet på just de bars jag använde. Skedde när jag böjde handleden så själva bandet drog bakåt spärren.

Jag tycker att det är riktigt bra! Lätt att byta band utan att repa baksidan på bandhornen:)
Jag har en Christopher Ward med QRSB's på origanalbandet och tycker det är smidigt. Lite förvånande att det inte är vanligare.

Precis min tanke, tycker det ser riktigt smidigt ut och borde minska risken att repa boetten.
Hur är hållbarheten? Tänker att de slitsat upp lädret för att få ut "pinnen" vilket kanske gör själva strappen lite svagare?

Har tappat min SS två gånger i golvet pga att de går upp ofrivilligt. Men kan vara undermålig kvalitet på just de bars jag använde. Skedde när jag böjde handleden så själva bandet drog bakåt spärren.

Det låter ju inte så bra, vanligt problem eller begränsat till ngt specifikt märke?

Precis min tanke, tycker det ser riktigt smidigt ut och borde minska risken att repa boetten.
Hur är hållbarheten? Tänker att de slitsat upp lädret för att få ut "pinnen" vilket kanske gör själva strappen lite svagare?
Jag har inte haft några problem och har svårt att tro att slitsen skulle ha någon avgörande inverkan på hållfastheten. Rimligen borde bandstiften vara svagaste länken i kedjan rem-bandstift givet att allt är ok med sömmar osv.

Beställde ett band med sådana för ett tag sen. Det första jag gjorde var att plocka bort det. Litar inte på dom.

Har du ngn erfarenhet eller info som gör att du inte litar på dem? Eller är det själva konstruktionen?
Rent funktionellt tyckte jag att de kändes tveksamma, "billiga" och opålitliga. Jag har varken hört om eller har egen erfarenhet av att de släppt. Sedan finns säkert olika kvalitet även på dessa. De jag fick var skit.

image.jpg

Bartongummi, funkar hur smidigt som helst. Har även ett canvas från dem.
Fick mitt första quickrelease när jag köpte en Lum-Tec, och har sedan dess provat på band från både barton och clockwork synergy med quickrelease pinnar. Riktigt bekvämt och aldrig upplevt någon risk med att de skulle lossna!

image.jpg

Bartongummi, funkar hur smidigt som helst. Har även ett canvas från dem.
Fick mitt första quickrelease när jag köpte en Lum-Tec, och har sedan dess provat på band från både barton och clockwork synergy med quickrelease pinnar. Riktigt bekvämt och aldrig upplevt någon risk med att de skulle lossna!

Det där ser toppen ut, synd bara att de inte verkar finnas i 21mm.

Beställde nyligen ett band med quick release från cheapestnatostaraps och det har redan börjat slitas upp vid slitsen. Lägger inga pengar på hållfastheten i det bandet iaf. Men mycket beror nog på vilken kvalité lädret har.

Synd/tråkigt att inte hirsch verkar ha quick release systemet, de verkar ju annars hållas rätt högt när det gäller band här. Är det en hint om att de inte tycker det funkar?

Nu när jag börjar komma fram till att det antingen är Camille Fournet eller ABP som gäller för mitt kommande läderband köp så är nästa fråga om ngn har specifikt erfarenhet från deras quick release spring bars? Funkar de bra?

(verkar ju på den feedback hittills i tråden som att cheapestnatostraps quick release inte är att lita på)

Tillbaka
Topp