• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RÅNAD PÅ PAM312

Otäck utveckling att så många verkar råka ut för detta. Hoppas verkligen polisen kan sätta dit dem (känns som att det är läge att spana lite vid Cafét kanske?).
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Otäck utveckling att så många verkar råka ut för detta. Hoppas verkligen polisen kan sätta dit dem (känns som att det är läge att spana lite vid Cafét kanske?).

Detta är lågprioriterat hos polisen misstänker jag.. Tveksamt om de gör nåt åt det.
Man har hört att de, sorgligt nog, tycker att det är effektivare och billigare (spara på resurser) att dela ut varningar till folk, gäller alla form av stöld. Typ så här:

- Undvik att bära en dyr armbandsur på stan, lämna den hemma, dvs med dolt budskap: Annars får du skylla dig själv....

/Magnus
 
Detta är lågprioriterat hos polisen misstänker jag.. Tveksamt om de gör nåt åt det.
Man har hört att de, sorgligt nog, tycker att det är effektivare och billigare (spara på resurser) att dela ut varningar till folk, gäller alla form av stöld. Typ så här:

- Undvik att bära en dyr armbandsur på stan, lämna den hemma, dvs med dolt budskap: Annars får du skylla dig själv....

/Magnus


Jo, visst är det så att det är lågprioriterat, trist nog...:grumpy:
 

Frosse

Cartier
Detta är lågprioriterat hos polisen misstänker jag.. Tveksamt om de gör nåt åt det.
Man har hört att de, sorgligt nog, tycker att det är effektivare och billigare (spara på resurser) att dela ut varningar till folk, gäller alla form av stöld. Typ så här:

- Undvik att bära en dyr armbandsur på stan, lämna den hemma, dvs med dolt budskap: Annars får du skylla dig själv....

/Magnus

En ökad polisnärvaro på våra gator är nog avskräckande i just dessa fall. Tycker det är allt för få poliser på våra gator, undantaget helger efter kl. 11 på kvällen. Nej, fler poliser på våra gator säger jag!
 

Strauss

Omega
2-Faktor
En ökad polisnärvaro på våra gator är nog avskräckande i just dessa fall. Tycker det är allt för få poliser på våra gator, undantaget helger efter kl. 11 på kvällen. Nej, fler poliser på våra gator säger jag!

Eller att bara sätta upp kameror i var enda jävla gathörn och ha övervakning 24/7 som dom har i England. Då skulle mycket av den här skiten försvinna.

Och kom inte med argument som att det är kränkande, bla bla bla. Bara de som har något att dölja är negativa till detta..

Förövrigt så håller dom på med mitt försäkringsärende just nu. Dom är inte direkt snabba.. Senast igår hörde dom av sig och ville ha lådan samt alla tillbehör. Polisen lade ner ärendet direkt..

Är det konstigt att jag inte vill köpa en ny Panna då jag bara får dåliga minnen till den händelsen?
 

Akerhage

Cartier
Man kanske borde uppfinna något antistöldlås för klockor. Något som låser den från att öppnas. Utan att påverka utseende på den. Sen sälja in uppfinningen till alla klockmakare :)
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Riktigt trist, beklagar Strauss både på ett känslomässigt plan och ev ekonomiskt! Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget.

Summa Summarum: kicka inte luftfotboll med "syderopeer"....
 

Frosse

Cartier
Eller att bara sätta upp kameror i var enda jävla gathörn och ha övervakning 24/7 som dom har i England. Då skulle mycket av den här skiten försvinna.

Och kom inte med argument som att det är kränkande, bla bla bla. Bara de som har något att dölja är negativa till detta..

Förövrigt så håller dom på med mitt försäkringsärende just nu. Dom är inte direkt snabba.. Senast igår hörde dom av sig och ville ha lådan samt alla tillbehör. Polisen lade ner ärendet direkt..

Är det konstigt att jag inte vill köpa en ny Panna då jag bara får dåliga minnen till den händelsen?

Jag tror inte att Orwell-vägen är rätt väg att gå, nej. Men å andra sidan så kanske jag ändrar uppfattning när det händer mig. Tråkigt hur som!
 

Calfen

Panerai
Skulle vara chill om det blev övervakning överallt 24/7 och sedan vinner SD valet lol lr nästan lika dåligt V! Dock skulle jag nog också bli mera inställsam mot kameraövervakning om det hände mig och jag bar en pam! Hoppas att försäkringen täcker det mesta.

Nej tycker inte det är konstigt men upp på sadeln igen bara ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Eller att bara sätta upp kameror i var enda jävla gathörn och ha övervakning 24/7 som dom har i England. Då skulle mycket av den här skiten försvinna.

Och kom inte med argument som att det är kränkande, bla bla bla. Bara de som har något att dölja är negativa till detta..

Förövrigt så håller dom på med mitt försäkringsärende just nu. Dom är inte direkt snabba.. Senast igår hörde dom av sig och ville ha lådan samt alla tillbehör. Polisen lade ner ärendet direkt..

Är det konstigt att jag inte vill köpa en ny Panna då jag bara får dåliga minnen till den händelsen?
Klart du skall ha en ny panna!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om polisen bara utbildade några civilare på olika ficktjuverimetoder så tror jag nog de skulle ta fast några i avskräckande syfte dock skulle bara brotten flytta till annan folktät plats så det bästa är nog ändå att vara lite "streetsmart" när man är ensam ute i folksamlingar.
 

CLT

Rolex
Eller att bara sätta upp kameror i var enda jävla gathörn och ha övervakning 24/7 som dom har i England. Då skulle mycket av den här skiten försvinna.

Och kom inte med argument som att det är kränkande, bla bla bla. Bara de som har något att dölja är negativa till detta..

Förövrigt så håller dom på med mitt försäkringsärende just nu. Dom är inte direkt snabba.. Senast igår hörde dom av sig och ville ha lådan samt alla tillbehör. Polisen lade ner ärendet direkt..

Är det konstigt att jag inte vill köpa en ny Panna då jag bara får dåliga minnen till den händelsen?

Klart du ska ha en ny Panna! Värre om du mot förmodan skulle få tillbaka samma klocka, där kan vi snacka dåliga minnen. Med en ny får du skapa nya minnen.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En fråga till er som varit med om detta eller känner någon som varit det, är det bara band med spänne eller även länkar/viklås det handlar om? Inbillar mig att det skulle vara svårare att få av en klocka med länk men de är ju vansinnigt skickliga.
 

jhm

Panerai
Eller att bara sätta upp kameror i var enda jävla gathörn och ha övervakning 24/7 som dom har i England. Då skulle mycket av den här skiten försvinna.

Och kom inte med argument som att det är kränkande, bla bla bla. Bara de som har något att dölja är negativa till detta..

Förövrigt så håller dom på med mitt försäkringsärende just nu. Dom är inte direkt snabba.. Senast igår hörde dom av sig och ville ha lådan samt alla tillbehör. Polisen lade ner ärendet direkt..

Är det konstigt att jag inte vill köpa en ny Panna då jag bara får dåliga minnen till den händelsen?


Håller helt med dig! Bodde i Dublin ett år, och kan väl säga att jag funderade/reagerade på alla kamerorna den första veckan. Sen tänkte jag inte på det över huvud taget, och de är ju där för att skydda såna som mig/oss och inte drägget. Kommer väl tyvärr aldrig hända i meslandet Sverige, där "att bli kränkt" är nationalsport.
 

Strauss

Omega
2-Faktor
En fråga till er som varit med om detta eller känner någon som varit det, är det bara band med spänne eller även länkar/viklås det handlar om? Inbillar mig att det skulle vara svårare att få av en klocka med länk men de är ju vansinnigt skickliga.

Jag hade vanligt spänne. Alla min klockor i framtiden kommer ha viklås, det är säkert iaf.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är ju att det inte är lagligt att springa runt med batong. Om man däremot har ett bälte med ett tungt spänne eller nyckelknippa eller liknande som man utan att använda uppenbarligen oförsvarligt våld använder sig av för att värja sig mot det brottsliga angreppet så tror jag nog man slipper åka dit själv också.
 

jhm

Panerai
Problemet är ju att det inte är lagligt att springa runt med batong. Om man däremot har ett bälte med ett tungt spänne eller nyckelknippa eller liknande som man utan att använda uppenbarligen oförsvarligt våld använder sig av för att värja sig mot det brottsliga angreppet så tror jag nog man slipper åka dit själv också.


Jag vet att det förhåller sig så, men kan inte förstå det. Om någon rånar mig och jag ger dem på truten, och det blir jag som blir fälld för något i tinget, så borde det tekniskt sett inte spela någon roll om det var en fjäderbatong, eller om jag råkade hitta en bit stålrör eller en kraftig pinne på stan, som jag sedan försvarade mig med. Skulle det bli lagligt (kommer ju aldrig att hända) så skall jag köpa två. :D
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om du blir rånad så får du slå tillbaka och försvara dig, även med en batong... Men att springa runt med en batong som privatperson är olagligt.
 

Edin

Panerai
Sjukt tråkigt med den utveckling som pågår just nu.
Något som slår mig dock är vart tusan alla dessa klockor nu tar vägen? Likaså kan jag inte riktigt greppa hur de fick upp spännet på Pannan då jag själv alltid får pilla lite då bandet till min 312a är så satans tjockt..
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om personen i fråga avlägsnar klockan från din handled utan att använda fysiskt våld så har du inte någon laglig rätt att klappa till honom med batongen.

Om jag inte märker det så uppstår ju inte situationen men om någon försöker ta, i det här fallet en klocka av dig så får du, enligt mig:), använda det våld som krävs för att försvara dig mot det brottsliga angreppet. Det blir ju betydligt knepigare om du kommer på det strax efteråt men att det är uppenbart vem som har gjort det och vem som har klockan. Jag vet inte hur stark rätten är att återta något som är stulet, minns att den ändrades för en massa år sedan, du kanske kan det på rak arm.
 
Topp