• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Räcker 10 bar vattentäthet?

Hur lång räcker egentligen 10 bar? Funderar på att köpa en klocka som man utan att oroa sig kan ha i vatten. Vill kunna bada i saltvatten, sötvatten och klorvatten, även kunna dyka och hoppa i vattnet, om jag känner för det. Med dyka menar jag alltså inte dyka som i att dyka med tuber, utan från exempelvis en brygga. Lite snorkling med för den delen, men inte djupare än några meter.

Räcker 10 bar för detta? Eller bör man, för att vara på den säkra sidan, satsa på 20 bar?

Kan tillägga att jag inte avser skaffa en superpremiumklockan utan i prisklassen 2 000 till 10 000 eller så. Dvs. tråkigt om den går sönder, men inte så tråkigt att mitt liv upphör.

Tar förresten gärna emot tips. Vill ha ett klassiskt märke (Certina, Seiko, Citizen, Tissot..), och gärna enkel i utförandet.

10ATM är fullt tillräckligt så bada på du. :) Jag förstår inte varför folk är så nojiga när det kommer till vattenresistens, är den specad till 100M/10ATM är det inga som helst problem.

Under det (3/5ATM) skulle jag nog dock vara lite försiktig då det så vitt jag vet inte finns någon standard för hur det testas men med 10ATM finns det marginaler oavsett.

100m/10ATM funkar utmärkt. Men kan innebära att du får täthetsserva lite oftare än om du hade 2-300m WR för att vara på den säkra sidan.

10bar räcker utmärkt för att bada med. Men vill du känna dig som en riktig dykare så kör på 20atm istället. För tio loppor får du 10+ Amphibior t.ex. som är specade 20atm så du har lite att variera med :D Mer klassiskt än Vostok Amphibia är svårt att hitta också ;)

Mikrotråden rekommenderas varmt också, säkert 75% där handlar om dykarklockor i din prisklass ;)
https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/

6C186686-2192-4DD1-B6FC-0545FA283BF9.jpeg
665E3555-1001-4F19-B5EB-7C130BA735D3.jpeg
683C7D53-72AB-4601-AED4-787B11C18592.jpeg

Senast ändrad:
Är den inte tät så spelar det väl ingen roll vad den är specad till? o_O
Menar att packningar försämras med tiden. Inte PANG BOM BANG så har du ingen WR, utan de blir sämre och sämre med tiden genom slitage och uttorkning. Med 2-300m så kan man känna sig säker längre, i och med att du har större marginaler. Det är vad jag fått förklarat för mig. Oavsett vad är det bra att be urmakaren ta en titt då och då.

Menar att packningar försämras med tiden. Inte PANG BOM BANG så har du ingen WR, utan de blir sämre och sämre med tiden genom slitage och uttorkning. Med 2-300m så kan man känna sig säker längre. Det är vad jag fått förklarat för mig. Oavsett vad är det bra att be urmakaren ta en titt då och då.
Jag kanske missar något här men...om packningen torkar eller spelar det väl ingen roll vad den är specad till? Skulle 20-30ATM ha kraftigare packningar?

Jag kanske missar något här men...om packningen torkar eller spelar det väl ingen roll vad den är specad till? Skulle 20-30ATM ha kraftigare packningar?
Jag vet den bakomliggande vetenskapen. Det är bara vad jag fått förklarat för mig. Men den personen kan ju ha haft fel...
Men det känns lite som att 20-30ATM klockor borde ha kraftigare packningar. Det ser man exempelvis när man öppnar olika klockor. Öppna en 30m speccad klocka så har den jättetunna packningar. En dykare har fetare. Men som sagt, jag säger inte detta med säkerhet.

Edit: sen handlar det ju mycket om konstruktionen av klockan i sig också har jag fått förklarat för mig. Så det kanske inte har något med packningarna å göra överhuvudtaget. Någon som vet med säkerhet får gärna förklara :)

Eftersom det finns dykare som "endast" har 10atm så är svaret att det är inga som helst problem med det du tänkt göra med klockan.
oris-Sixty-five-40mm-Stainless-Steel-And-Rubber-Watch-Ref-No-01-733-7707-4064ts.jpg

100m räcker med god marginal. Då har du också mycket fler modeller att välja på. Från 200 är det nästan bara dykare som gäller.

Min Suunto är specad till 30 m och har en inbyggd djupmätare som går ned till 10 m - har testat utan problem.

Det avgörande är inte hur många meter som tillverkaren märker sin klocka med utan vilka komponenter klockan består av och hur väl ihopsatt den är. Vågar påstå att somliga klockor märkta 30 m kan vara tätare än somliga som är märkta 200 m. Personligen skulle jag t.ex. inte lita på diverse micromärken, oavsett hur många meter tillverkaren påstår att den tål - material och kvalitetskontroll kan variera.

Hur lång räcker egentligen 10 bar? Funderar på att köpa en klocka som man utan att oroa sig kan ha i vatten. Vill kunna bada i saltvatten, sötvatten och klorvatten, även kunna dyka och hoppa i vattnet, om jag känner för det. Med dyka menar jag alltså inte dyka som i att dyka med tuber, utan från exempelvis en brygga. Lite snorkling med för den delen, men inte djupare än några meter.

Räcker 10 bar för detta? Eller bör man, för att vara på den säkra sidan, satsa på 20 bar?

Kan tillägga att jag inte avser skaffa en superpremiumklockan utan i prisklassen 2 000 till 10 000 eller så. Dvs. tråkigt om den går sönder, men inte så tråkigt att mitt liv upphör.

Tar förresten gärna emot tips. Vill ha ett klassiskt märke (Certina, Seiko, Citizen, Tissot..), och gärna enkel i utförandet.
10 bar ska normalt räcka till bad oh snorkling, så brukar de flesta tillverkare beskriva wr. För scuba säkrast med 20bar +.
Oavsett bör wr trucktestas varje år :)

Jag vet den bakomliggande vetenskapen. Det är bara vad jag fått förklarat för mig. Men den personen kan ju ha haft fel...
Men det känns lite som att 20-30ATM klockor borde ha kraftigare packningar. Det ser man exempelvis när man öppnar olika klockor. Öppna en 30m speccad klocka så har den jättetunna packningar. En dykare har fetare. Men som sagt, jag säger inte detta med säkerhet.

Edit: sen handlar det ju mycket om konstruktionen av klockan i sig också har jag fått förklarat för mig. Så det kanske inte har något med packningarna å göra överhuvudtaget. Någon som vet med säkerhet får gärna förklara :)
Kan vara så, men behöver verkligen inte vara så. Klockor blir ju tätare ju högre tryck de utsätts för rent allmänt. Sedan deformeras boettlock och glaset spricker. För oss vanliga dödliga är det viktigast att det är en pålitlig tillverkare och att den som servade eller öppnade boetten senast inte gjorde bort sig.

Kan vara så, men behöver verkligen inte vara så. Klockor blir ju tätare ju högre tryck de utsätts för rent allmänt. Sedan deformeras boettlock och glaset spricker. För oss vanliga dödliga är det viktigast att det är en pålitlig tillverkare och att den som servade eller öppnade boetten senast inte gjorde bort sig.
Ja så är det nog.

Så som jag har förstått det spelar skruvad krona ingen roll vad gäller vattentäthet. Utan den är skruvad för att undvika att man råkar skada den eller öppna den under vattnet. Tror det var @yonsson som sa det.
När klockan är ny och gummipackningarna innanför kronan är i bra skick så stämmer det säkert. Däremot så kommer en klocka med skruvad krona att klara sig bättre i längden eftersom gängorna är det som gör den delen av klockan vattentät.

Jag undrar: Borde det inte trycket öka rejält vid nedslaget vid dykning (simhopp) från en brygga, eller hopptorn? Länge sen jag läste fysik :)
Om inte annat så är stöt och slag knappast bra för klockan, åtminstone vad gäller automat, så ska man hoppa från tian kan det vara en bra ide att plocka av sig klockan oavsett. ;)

När klockan är ny och gummipackningarna innanför kronan är i bra skick så stämmer det säkert. Däremot så kommer en klocka med skruvad krona att klara sig bättre i längden eftersom gängorna är det som gör den delen av klockan vattentät.
Nej, gängorna tätar inte. Gängorna låser bara kronan. Men ju mindre påfrestningar på packningen, ju bättre, såklart.

94D6F1C7-491B-40BD-A3C9-EEF4B0FF5E2C.jpeg

ISO6425 säger väl allt, även med denna utan skruvad krona klarar 100m.

Så som jag har förstått det spelar skruvad krona ingen roll vad gäller vattentäthet. Utan den är skruvad för att undvika att man råkar skada den eller öppna den under vattnet. Tror det var @yonsson som sa det.

1: Det heter inte vattentäthet, det heter vattenresistens.
2: Ja, det räcker.
3: https://open.spotify.com/episode/1z1skTR5iNuKl3nKjO7FnV?si=ubStwMUfSUqUNMCpd4glFA

Finns ju en tråd för den diskussionen också :hilarious:
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-men-intressanta-tråden-om-skruvade-kronor.104286/

OnT: Visst kan man ha klockor med bra WR utan skruvad krona :)
7FD6524B-E9F6-4A17-8A0C-D3FFC29952C2.jpeg

E7F11AAF-0255-4A6C-9319-40D93F5B23D4.jpeg
352E32F9-3831-48F0-BA85-A8FC37B6D90F.jpeg
F538AA5D-4F81-45C9-86D3-4264287AA325.jpeg

Givetvis räcker det. Dessutom har skruvad krona inget med vattenresistens att göra utan mer en säkerhetdetalj.

Min fridykningsdator har ett maxdjup på 150 meter, och då är det modern utrustning för proffs. Jag har tom varit nere på 45 meter med en Swatch(3atm) utan problem.
20191219_154846.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp