• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Räcker hemförsäkring i detta fall?

johanweden

Breitling
Hej alla kunniga klockälskare!

Jag ska till Italien under en weekend och har som tanke att ta med min klocka, en tudor BBB med cert stämplat i Spanien. Klockan är inköpt här på klocksnack för ca ett halvt år sedan. Klockan är vad jag förstår fullsett, då det finns box, cert, kartong osv (dock inget ursprungligt kvitto). Ponera att jag råkar ut för ett rån av de skickliga ficktjuvarna i Italien och jag endast innehar hemförsäkring på LF, kommer det jag innehar (cert,box etc) räcka för att få en acceptabel ersättning eller kommer det bli strul för att klockan är stämplad i Spanien?

Dessa frågor har säkert uppkommit tidigare och jag ber om ursäkt om det finns en liknande tråd, hittade dock ingen som gällde just klockor som ursprungligen är köpta utomlands. Jag ber även om ursäkt för den usla titeln, hoppas folk hittar hit ändå.

Tack på förhand!

Mvh,

JW
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
De flesta försäkringsbolag vill även ha bilder på när du bär klockan. Sen kan ju ett köp spåras om du betalade via banköverföring eller swish.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Om du får klockan snodd av ficktjuv är det, i de allra flesta lägen, inte tal om rån. Däremot stöld.

Kika i villkoren till din försäkring vad de täcker för situationer!
 

johanweden

Breitling
Tack för svaren! Precis som du säger @Hallis så gäller det ju nästan alla gånger en stöld, vilket jag egentligen menade. Har kollat villkoren men inte hittat något som riktar sig specifikt för lösören inköpta utomlands, går ju inte få tag på LF idag på grund av kristi. Får luska lite mer i villkoren, tack åter igen.

och @Kiddy , får ta ett par bilder med klockan på handleden, något jag inte tänkt på tidigare.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Var du har köpt klockan ska inte spela någon roll. Har du kvitto/cert och bilder med klockan på bör du vara safe.

Se till att hemförsäkringen/reseförsäkringen täcker stöld och vilket värde som täcks samt om du ska iaktta några speciella saker i övrigt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Om detta är något du går och funderar på så kanske du ska lämna klockan i ett bankfack;)
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Så här svarade LF på min fråga ang klockor utan kvitto:
I din hemförsäkring ingår det smycken och armbandsklockor till max 100 000 kr, har du även allrisk täcker den upp till max 50 000 kr mot plötslig och oförutsedd händelse. Man kan om du önskar lägga till separata försäkringar som täcker just dina klockor, för varje enskild klocka som överstiger 10 000 kr i värde ska du ha ett värderingsintyg. För att kunna lämna dig premie behöver jag veta typ av klocka, samt belopp och när värdering är gjord.
 

johanweden

Breitling
Så här svarade LF på min fråga ang klockor utan kvitto:
I din hemförsäkring ingår det smycken och armbandsklockor till max 100 000 kr, har du även allrisk täcker den upp till max 50 000 kr mot plötslig och oförutsedd händelse. Man kan om du önskar lägga till separata försäkringar som täcker just dina klockor, för varje enskild klocka som överstiger 10 000 kr i värde ska du ha ett värderingsintyg. För att kunna lämna dig premie behöver jag veta typ av klocka, samt belopp och när värdering är gjord.

Tack så mycket! Värderingsintyg är alltså något som bör fixas, jag som hade förhoppningar om att cert räckte..
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Mitt försäkringsbolag vill ha kvitto, värderingsintyg och skulle det inte finnas vill de ha en massa bilder som styrker att det faktist är min klocka.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tycker verkligen du ska ringa och prata med dem och be om att få allt de säger på mailen också så du har det svart på vitt. Försäkringsbolag kan jiddra.
 

Point Blank

Cartier
Ring ditt försäkringsbolag och hör, om det är någon som kan svara för detta så är det dem. Be om att få det skriftligt.
 

Hugii

Audemars
Italien?
Och hur resonerar du om en äcklig tjuv här i Sverige tar din klocka? Bevisningen är den samma. :)
Ring LF och kolla vad de vill ha. Skit i vad folk tror eller vad de har hört. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ring försäkringsbolaget eller???
Här får Du mer eller mindre kvalitativa gissningar som du ändå inte kommer känna dig nöjd med
 

johanweden

Breitling
Förstår att folk blir konfunderade över varför jag inte ringde men anledningen till detta var att det var röd dag och att jag helt enkelt hade dålig framförhållning. Självfallet ska jag ringa försäkringsbolaget för att få denna fråga klargjord. Hur som haver så tackar jag för alla svar!
 

kalufsen

Panerai
Tror många bolag jobbar olika i frågan och som nämnts redan, pratat med just ditt bolag.

Jag har objektförsäkring på min klocka, då krävdes värderingsintyg, bilder på klockan samt cert osv. Mitt lösöre täcker upp till 100k, men detta gäller inte för klockor och smycken som är stöldbegärliga tyvärr, glöm inte att kolla just det så du inte lever i tron om att du får ut klockans värde.
 

Biffbert

Cartier
Om du blir bestulen utan att märka det (ex ficktjuveri) så brukar det varken gå under stöld eller rån då du inte har en tid, gärningsman och plats för när det inträffade. Se till att ha en allrisk/drulle-försäkring så ska det vara lugna puckar då det även täcker för att slarva bort egendom/bli ficktjuvad. Dubbelkolla dock såklart med ditt bolag då det kan vara gråzon och gälla olika i olika bolag.
Trevlig resa :)
 

Ninen79

Audemars
Enligt mitt försäkringsbolag Folksam hemförsäkring Stor Allrisk så räcker det med antingen cert/kvitto/bilder/swishöverföring/banköverföring/värderingsintyg etc. Med andra ord så länge du kan bevisa på att du faktiskt ägt klockan så ska försäkringen gälla.
 

N.Bathes

Cartier
När det är dyra klockor skall man nog kunna bevisa också att man verkligen ägt klockan
Cert mm kan många få tag på mm
Dom vill nog se kvitto och kunna verifiera det om det behövs
Sen vill dom ofta se foto också på den och personen.
Endel bolag är väldigt noggranna
Kollar upp serienummer mm så den inte varit anmäld stulen innan mm.
Så fråga FBolaget om alla detaljer.
 
Topp