• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rädda Lemania?

rogart-63

Patek
Vilken av dessa två Lemania är värt att rädda? I första hand får det bli så? En saknar spiral den andra har trasig fjäder ev fler fel? Storleken är ungefär densamma. 33 mm för två zoners tavlan och den andra är 34 mm. Verken i båda fall 3000 verk. Upptäckte att det saknades spiral i den jag plockat sönder? Även balansaxlen var trasig. Gissar att en komplett balans kostar flis?
DSC07188.JPG
DSC07186.JPG
DSC07185.JPG
 
B

Banankontakt

Guest
Svårt att se på den ena men den andra har ju kronan över texten Lemania på tavlan vilket jag har för mig betyder att den tillhör den exklusivare kollektionen. Så jag röstar på den, den är dessutom snyggare också tycker jag :)
 

rogart-63

Patek
Svårt att se på den ena men den andra har ju kronan över texten Lemania på tavlan vilket jag har för mig betyder att den tillhör den exklusivare kollektionen. Så jag röstar på den, den är dessutom snyggare också tycker jag :)
Har kronan över texten bägge två. men den nedre lite sämre skick på tavlan. Ska ta en bättre bild på tavlorna. Har nu monterat ner bägge verken.
 

rogart-63

Patek
Glädjande att fjädrern var hel? Hade bara blivit lite stor i där fjäderhusbommen löper? Så den haka inte i haken. Tryckte lite försiktig så sitter den förhoppnigsvis fast igen?
Bilder på tavlorna. Och boetterna. Kanske kan man hitta en billigare balans? Saknar ju spiralen. annars hade man ju kunnat byta axel.
DSC07194.JPG
DSC07193.JPG
DSC07192.JPG
DSC07191.JPG
DSC07190.JPG
 

rogart-63

Patek
Har ni nåt tips på var man hittar en komplett balans? Ligger ett Lemania lik på Tradera men det lär vara i samma skick eller sämre?
 

rogart-63

Patek
Jag har räddat en:) tog den lilla först. I den stora var fjädern bytt så tog den och balansen till den lilla. Den stora kommer få ny fjäder och balans. Blev riktigt bra . Amplityd på 321 med visserligen en beaterror på 2,1. Men går helt okej.
Kanske en ny krona behövs då det hade läckt in vatten vid nåt tillfälle. Skadad setting lever. Hade tyvärr ingen krona som funka exakt?
DSC07204.JPG
 
321 amplitud är extremt högt, och kan vara skadligt. Haltning på 2.1 är även där för högt för att få en tillförlitlig gång. 0.6 eller mindre är bra!
 

rogart-63

Patek
321 amplitud är extremt högt, och kan vara skadligt. Haltning på 2.1 är även där för högt för att få en tillförlitlig gång. 0.6 eller mindre är bra!
Vad ska man göra åt det? Tror inte haltingen är så extremt farlig? Naturligtvis bör den ligga så nära noll som möjligt?
Har inte kollat vilken lyftvinkel ett lemania 3000 verk har så kanske går amplituden ner något?
 

rogart-63

Patek
Kan det vara så att fjädern är fel? tog ju den från den andra? Som vid nåt tillfälle var bytt? Ska ta hem ett par nya fjädrar. I rätt storlek. Dock stämde både längd och bredd och tjocklek med spec.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag tog hem liket från Tradera och jag bara la ut 400kr som högsta bud så jag blev förvånad att jag vann den. Sekundvisaren går enligt bilderna så balansen är nog som den skall och har man tur är skadorna begränsade till urtavlan.

http://gamla.tradera.com/lemania-armbandsur-auktion_1917_266111537

De flesta Lemania jag träffat på som sålts i Sverige har alla haft Breguet spiral så man sålde bara det bästa här verkar det som.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Jag tog hem liket från Tradera och jag bara la ut 400kr som högsta bud så jag blev förvånad att jag vann den. Sekundvisaren går enligt bilderna så balansen är nog som den skall och har man tur är skadorna begränsade till urtavlan.

http://gamla.tradera.com/lemania-armbandsur-auktion_1917_266111537

De flesta Lemania jag träffat på som sålts i Sverige har alla haft Breguet spiral så man sålde bara det bästa här verkar det som.
Hade den i minneslistan . Men glömde helt bort den . Köpte en balans till den andra för 300:- . Så du fick absolut ett bra pris . Vad blir det av den ? Ska du fixa till den?
 

Martin Lovasz

Audemars
Har för mig att jag har 5 stycken liggande någonstans och av dem så är 3 fina nog att fixas till så tanken var nog mest som reservdelsdonator och jag plockar hem det som andra inte tar för man vet aldrig vad som kan behövas.

Har en NOS tavla som jag skulle kunna sätta på men problemet är visarna som sällan överlever i gott skick och att blanda en nästan felfri tavla med rostiga visare är inget jag vill göra men dessa visare ser faktiskt inte så dumma ut på bilderna.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är vraket men inuti är den annat än ett vrak så ett fynd helt enkelt.

1000229.jpg

Lite rost på kron- och spärr-hjulen men inget som stör. Pinnen för att dämpa balansen vid en stöt är lite böjd men det är lätta att fixa till och där den regulerar spiralen är den rak.

Lemania valde en lite annorlunda lösning för regulatorn då man normalt har ett lås som håller spiralen på plats. Här är den helt fri att gå upp och ner mellan regulatorpinnarna men då var man även tvungen att göra en förlängning som går ut och lägger sig precis ovanför balansen så att när klockan får en stöt hindrar denna att spiralen hoppar ur.

Anledning är att dessa urverk använder en Breguet spiral och då ligger den sista svängen i spiralen innan regulatorn ovanför resten av spiralen och ger liten plats för ett lås som även kan påverka gången om den tar i spiralen.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Ja alla mina 3000 är det men inte automaten som ser ut att vara i guldig färg. Ljuset är hopplöst så jag har mycket svårt att se skillnaden.
 
Topp