• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rädslan och ängsligheten för att missa smartwatch-tåget

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tänker att jag ger mina fem cent vad jag tänker om att klassiska tillverkare ger sig in i smartwatch-svängen. Låt mig gärna veta om mina åsikter är helt uppåt väggarna. ;)

Montblanc
Det här är enbart pinsamt. Att Montblanc gör det här blir bara så ängsligt och visar tydliga tecken på osäkerhet i sina redan existerande mekaniska klockor.
http://www.bloomberg.com/news/artic...s-ceo-finds-a-foothold-in-the-smartwatch-fray
Den här "addonen" sitter inte ens bra på CEO'n, Jérôme Lambert, när Bloomberg intervjuar honom. Det blir bara så enormt tragiskt alltihop.
11891124_918481804874887_4489022973449242959_n.jpg


Breitling
Att Breitling tar steget vidare till en smartare klocka kan jag förstå, de har redan doppat tån i smartwatch-träsket med sina funktionsklockor.
Ja, klockan ser ut som kom och hjälp mig med den där wifi-loggan mitt i allt, men Breitling ÄR plottrigt. Vi kanske ska förvänta oss det här. Är någonstans ok med att Breitling kittar upp lite och hoppar på tåget. De är dock totalt ointressanta för mig, en halvmesyr och antagligen ett pris som kan jämföras med huggorm.
k0urwkumfjkxlpfbluyq.jpg


Tag Heuer
Tag Heuer lanserade superstora nyheter på Baselworld! ...att de minsann ska göra en smartwatch. Mer än så var det inte - totalt ointressant alltså, tåget rullar för fullt.
Allt vi fick se, det var Biver & Co som skar upp en ost.
ATTA8UOO.jpg


Frederique Constant
Här måste jag säga att de fått till en skön hybrid. Snygg och stilren, men jag har dock svårt för att vara någonting mitt emellan som sagt.
Tror att det här kan flyga trots allt, kostar runt 8-9k. Kan kanske vara värt det.
Det är dock fortfarande en hybrid, så i det stora hela är det en ganska dyr stegräknare.
FC_LR_Horological_Smartwatch_FC-285V5B4WEB2.jpg


IWC Connect
Det här är i samma liga som Montblancs addon. Ingen direkt storsäljare här inte. Vi har än så länge enbart sett 3D-bilder, man kan ju hoppas att det enbart är en idé på pappret som aldrig blir verklighet.
iwc-connect.jpg



TL;DR: Jag tycker att om man nu tvunget ska göra en smartwatch, gör då en SMARTWATCH, inte ett mellanting. Jag vill ha appar på min smartwatch, jag vill kunna komma åt Internet med min smartwatch.
Klassiska tillverkare av premiumklockor som ger sig på att skapa smarta klockor ...eller fula addons, bör sluta med det. Genast.
 
Senast ändrad:

Icaras

Rolex
Breitling är troligtvis den enda tillverkaren som kan dra nytta av detta utan att misslyckas totalt... Inom snar framtid dvs :)

Finns det ingen klocka med inbyggd timegrapher? Med tillhörande app för gångavvikelser och amplitud? ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Utveckling.. varken du vi eller någon annan träffade rätt första gången, så låt dom hållas, de kommer hända grejer framöver.
Ja, låta dem hållas har jag inte så mycket annat väl än att göra. Tycker dock att produkterna de hittills visat varit något som harklats fram av ett gäng ingenjörer som blivit väckta av gormande CEO's - "Ni måste bygga något, snabbt! Vi missar båten!"
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Smarta klockor känns fortfarande som en gimmick, och tilltalar dessutom en helt annan publik. Klock-tillverkarna borde sluta med att lägga en massa onödiga pengar på att ta fram en "smart" klocka, och koncentrera sig på det de är bra på istället. Mekaniska klockor.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag tror absolut att TH(eller snarare JCB) kommer göra något bra av det här. Vad det blir får vi se:)
 

mega

Rolex
Håller med fullständigt. Jag vill se mera framsteg inom det mekaniska området. Galet höga gångreserver (7 dagar minst), fullständigt omagnetiska verk, okrossbara glas, länkar med fiffiga justeringar, ja ni förstår.
Tror inte dom kommer få många procent fler köpare genom att bygga in elektronik, tvärtom kommer dessa modeller att sälja mindre än motsv. helt mekaniska.
Sidospår!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Kvalitetsinlägg @daviden !

En hel del tillverkare skulle nog tjäna på att stiga av det rullande tåget istället, dessa ur riktar ju sig inte ens till samma kundkrets som resterande sortiment (i de flesta fall).
Tror dock att tillverkare som kan släppa liknande för under 5K har en större vinst att göra, skulle själv kunna tänka mig att prova något sådant om exempelvis Seiko skulle släppa något skoj.
 

Espresso

Cartier
Mondaine har en liknande lösning som Frederique Constant, deras klocka kostar ca 6 KSEK. Jag kan tycka det är rätt väg att gå. Man ser på en ny produktlinje i sortimentet men utan att göra avkall på det DNA man har i sin design från grunden. Att det blir en konkurrent till det klassiska automatiska/mekaniska urverket har jag svårt att se men det kan ju vara ett sätt att nå en målgrupp som man tidigare inte kunna fånga in.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Mondaine har en liknande lösning som Frederique Constant, deras klocka kostar ca 6 KSEK. Jag kan tycka det är rätt väg att gå. Man ser på en ny produktlinje i sortimentet men utan att göra avkall på det DNA man har i sin design från grunden. Att det blir en konkurrent till det klassiska automatiska/mekaniska urverket har jag svårt att se men det kan ju vara ett sätt att nå en målgrupp som man tidigare inte kunna fånga in.
För 2,500ish kan man få loss den här:
http://nevowatch.com/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att smarta klockor per se kommer tränga sig speciellt långt hos kundkretsen som ligger på >10k för en klocka. Vad man skall komma ihåg är att många företag lanserar produkter eller idéer för att testa vattnet inför kommande/pågående produktutveckling. Så även om en del försök från de Stora är lite... "pinsamma" så kan det mycket väl bara vara ett sätt för att se om och hur man kan utveckla företagets produkter vidare. Ur den synvinkeln är det ganska sunt tycker jag.

För de som gillar mekaniken så tror jag mer på smarta klockband (alltså bättre lösningar än Montblanc). Tyvärr så är vi nog inte där än helt vad det gäller skärmar och batteritid. Men utvecklingen har ju en tendens att gå framåt snabbare än jag tror... Här är Kairos T-Band:

Kairos-T-band-smart-watch-strap-6.jpg
 
Helt omöjligt att spekulera i hur folk tänker i framtiden och det är det och bara det, som avgör vad som blir storsäljare. Jag tror inte man enbart kan utgå från hur klocknördar tänker för hur framtiden blir. Ofantligt många som köper exklusiva klockor ger blanka katten i allt som diskuteras på såna här forum. De bryr sig bara om att klockan är dyr och att folk vet det. Blir smartwatch en jättesucce' och supertrend så kan de mycket väl köpa en hybrid som både är exklusivt märke och hightech. Hur bra det funkar ger de blanka katten i, bara de kan skryta för kreti och pleti att min Breitling är minsann inte en vanlig Breitling, men ingen simpel AW heller. Samt känna sig modernare, men lika exklusiv som andra glassare. Att bli ifrågasatta är såna personer vana vid......och de gillar det. Bara de skiljer ut sig på nåt sätt.

Så om detta håller beror helt på hur många som tänker ungefär så, inte vad klockkännare tycker om det. Mycket som spelar in och olika tankegångar. Många här bär ju mer än gärna en AW på ena och en mekanisk klocka på andra armen, men jag lovar att det finns lika många som tycker att det är mer bisarrt med två klockor än en halvmessyr.

Vad som helst kan hända och det som avgör är bara hur många människor som hakar på något. Inte vad kännare och nördar tycker. Sedan kan en trend vända lika snabbt. Vi vet ju inte ens hur stor succe fullblodssmartwatch kommer att bli än.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Breitling är troligtvis den enda tillverkaren som kan dra nytta av detta utan att misslyckas totalt... Inom snar framtid dvs :)

Finns det ingen klocka med inbyggd timegrapher? Med tillhörande app för gångavvikelser och amplitud? ;)
Min åsikt är att Breitling borde ha avstått från denna genre, men jag fick inte speciellt många hurrarop när jag startade en tråd om eländet haha. Men alla får ju tycka som de vill, även jag :D
 
En liknande fråga, men inverterad, är väl hur vettigt det är av Apple att göra en helguldare för närmare 200 000?
Precis som det som diskuteras här inte är något för klassiska klockkännare, är det där inte främst riktat till superintresserade elektroniknördar. Det där är också en hybrid,, (eller halvmessyr om man föredrar det ordet) men som du säger, inverterat.

Båda varianter lär inte locka så många ur de grupper jag nämnt, utan snarare de som vill ha exklusiva prylar, men inte vara likadant exklusiv som andra. Hur stor efterfrågan blir på dessa båda världar återstår att se, men det är inte konstigt att både klassiska klocktillverkare och elektroniktillverkare testar att tassa in på andra revir. Går det så går det och många kunder med kulor är varken klockkännare eller elektronikintresserade.
 

Tarkovski

Omega
Hmm, mina tankar från ett konsumentperspektiv: Det gamla vanliga tillgång och efterfråga gäller. När jag köper något vill jag gärna få ut något av detta. Jag har redan en platta och en smartphone, om en smartwatch ska inköpas till bekostnad av passionen som medför med en mekanisk klocka ska det existera ett behov som inte redan har uppfyllts, vilket jag har svårt att se. Men vem vet om framtiden? Mina five cents...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har inget som helst sug efter en smartwatch. Vad är fördelen?
Vissa tycker det är en fördel att se ut som en trendknutte, jag är inte en av dem dock. Om någon är i tvivel om hon eller han är en trendknutte (och är över 35 år) kan ni ta följande självtest. Hade du hockeyfrilla någongång från mitten av till slutet på 80-talet ? Om du svarar ja är du förmodligen en trendknutte ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tror på en framtid för generiska band och länkar, man kan använda till vilken klocka som helst som t ex ett "smart nato".
Funktionalitetet i bandet kopplad till design, stil och ingenjörsskap i klockan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En liknande fråga, men inverterad, är väl hur vettigt det är av Apple att göra en helguldare för närmare 200 000?
Jag tror att det är ren PR. Apple får massor av media-täckning (dvs. reklam) för tillverkningskostnaden av en guld-klocka. Att/om de sedan säljer några så är det ordentlig vinst. De har även gett guldklockor till Beyonce och Karl Lagerfeldt = reklam.


OT men varför pratar alla om five cents ??
Det är egentligen "my two cents." Det är ett gammal uttryck från amerikanskan som betyder att man nedgraderar den åsikten som man just har framfört - typ som att understryka att det är min personliga åsikt.


Har inget som helst sug efter en smartwatch. Vad är fördelen?
Jag tror att den stora fördelen är att få notifieringar på handleden istället för att behöva hala upp telefonen ur fickan. Jag har viss förståelse för detta.
 

Lithium

Cartier
Jag tror att den stora fördelen är att få notifieringar på handleden istället för att behöva hala upp telefonen ur fickan. Jag har viss förståelse för detta.

Mjo, jag har också viss förståelse för det men det känns lika enkelt att ta upp telefonen för att kolla om det är något. Jag antar att en smartwatch inte fungerar fullt ut om inte telefonen är i närheten? Skulle överväga att ha en smartwatch på handleden motsatt klockan om det innebar att jag kunde lämna telefonen hemma eller ännu hellre göra mig av med den.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Mjo, jag har också viss förståelse för det men det känns lika enkelt att ta upp telefonen för att kolla om det är något. Jag antar att en smartwatch inte fungerar fullt ut om inte telefonen är i närheten? Skulle överväga att ha en smartwatch på handleden motsatt klockan om det innebar att jag kunde lämna telefonen hemma eller ännu hellre göra mig av med den.
Personligen tycker jag det är skönt att stänga av mobilen av och till och göra sig otillgänglig
 
Topp