• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Räta ut visare?

Frithiof

Basic
2-Faktor
Hej på er,
här kommer en nybörjarfråga: går det att jämna till en visare som ser ut så här? Jag gissar att det inte gör det, men om någon sitter inne på ett trix så säg gärna till! Den hör till en Seiko 5 Automatic 6309-8930.

Annars tror jag att jag har hittat en ersättnings-visare här: https://watchparts24.it/Lance-Central-second-hand-15-025-07-mm-SWISS-MADE-silver-colored

sekundvisare.jpg

Den ser kass ut . Både i själva visaren och infästningen . Ser ut som den är spräckt i röret. Den från watchparts är inte exakt samma . Men bör funka med den om du inte är jättepetig att allt ska vara original. Kolla speedtimerkollektion . Kan finnas visare till 6309. Eller ev nån annan modell.

Det går att fixa till frågan är bara om det är värt mängden arbete när en ny visare troligen inte är så dyr.

Generellt om sekundvisare är böjda på detta sätt kan man använda en korntång med breda polerade käftar för att försiktig klämma längs med visaren och räta ut den.

Jag använder Bergeon 7027-PM-F finns på CousinsUK för drygt 400 kr + frakt.
6EFD1645-907A-460B-BC02-02AF30D34A62.jpeg

För putsen kan man antingen svarva/borra en ny och nita fast med ett stansställ eller knacka ur putsen från en annan visare och nita om på den visare man behöver. Det är dock kanske överkurs 😅

Den ser kass ut . Både i själva visaren och infästningen . Ser ut som den är spräckt i röret. Den från watchparts är inte exakt samma . Men bör funka med den om du inte är jättepetig att allt ska vara original. Kolla speedtimerkollektion . Kan finnas visare till 6309. Eller ev nån annan modell.
Tack för tips om speedtimerkollektion -- vilket utbud där finns!

Det går att fixa till frågan är bara om det är värt mängden arbete när en ny visare troligen inte är så dyr.

Generellt om sekundvisare är böjda på detta sätt kan man använda en korntång med breda polerade käftar för att försiktig klämma längs med visaren och räta ut den.

Jag använder Bergeon 7027-PM-F finns på CousinsUK för drygt 400 kr + frakt.
6EFD1645-907A-460B-BC02-02AF30D34A62.jpeg

För putsen kan man antingen svarva/borra en ny och nita fast med ett stansställ eller knacka ur putsen från en annan visare och nita om på den visare man behöver. Det är dock kanske överkurs 😅
Svarva/borra är överkurs för mig än så länge :)

Jag är fortfarande på "skruva isär och hoppas få ihop allt igen"-steget.

Tillbaka
Topp