• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rätt eller fel?

JohanHLM

Rolex
Är grymt sugen på att testa något nytt och ät på väg att göra ett byte men vill ändå inte göra en idiotaffär rent ekonomiskt eftersom jag i sådant fall kan satsa på att sälja min och köpa denna alt. något annat.

Här nedan är min som då ev. kommer att bytas ut och främsta anledningen är att jag är rastlös :) samt att jag vill ha något på länk. Min är från dec 2010 och enligt mig i bra skick.
http://www.uret.se/raymond-weil-freelan ... 18621.html

Det jag får är en Oris titan C small sec 44mm (lika länken fast 44mm) från okt 2012 och endast använd någon vecka tot. enligt säljaren.
http://www.uret.se/oris-divers-svart-ti ... 18813.html

Frågan är då om det är en OK deal? Som synes skiljer det en del i nypris för tillfället men jag antar att det är någon utförsäljning på Orisen och att andrahandsvärdet vore ganska nära nyvärdet till detta pris eller? Ett orosmoment är att jag dagligen använder skjorta på jobbet och frågan är om Orisen går in under manschettknapparna? Är i många fall tajt redan nu men det beror klart inte bara på höjden utan även utformning på luggarna. Förvisso kan det vara en orsak till att byta klädstil och stryka skjortor :)

Osså en liten bild på stackaren som ev. får lämna.
5eccc318.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte en susning vad du kan tänkas få för din klocka men Orisen är kanon så nog skulle jag göra bytet ifall jag enbart jämför klockorna med varandra. Omdet är en bra deal ekonomiskt törs jag inte ens gissa. Men va faan vi håller väl inte på med denna hobby för att bli rika? :D Kör hårt!
 

JohanHLM

Rolex
Har dålig koll på priserna på Oris men min spontana känsla är att det är välbyggda klockor.
RW:n kommer att läggas på posten imorgon :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag skulle inte köpa Orisen begagnad till nära nypris iallafall. Sök runt på chrono24, e-Bay, elitedealseeker mm och jämför begpriser på båda uren och ta sedan ställning.
 

JohanHLM

Rolex
LongCon skrev:
Jag skulle inte köpa Orisen begagnad till nära nypris iallafall. Sök runt på chrono24, e-Bay, elitedealseeker mm och jämför begpriser på båda uren och ta sedan ställning.

Har kollat runt en del men jag blir inte riktigt klok varken på nypris eller beg priserna på något av uren då det skiljer extremt mycket mellan olika länder och sajter. Dock verkar det som att båda är klart billigare i USA.

Har varit väldigt passiv med att posta här men det får det bli ordning på nu när det kommer ett nytillskott!
 

JohanHLM

Rolex
Svårt att säga vad jag skulle få på blocket eftersom det inte finns så många tidigare försäljningar att jämföra med.
Precis som din länk går det att hitta billigare i USA.
Dock är det samma sak med min som kostar 13-15 tkr ny i USA medans priset i europa är 5-6 tkr över.

Tackar dock för inputen och jag var lite väl ivrig att tacka ja till erbjudandet om ett byte innan jag fått era åsikter :oops:
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Förstår rastlösheten. I ditt ställe skulle jag sälja rw på blocket för att få ut så mycket som möjligt och sedan leta upp en klocka jag VERKLIGEN vill ha. Mest för att du inte är säker på värdet. Det kanske är en jättebra deal. Annars borde det väl gå att köpa till en länk om du annars är nöjd.

Lite is i magen om du vill vara ekonomisk, annars bara kör.
 
C

Crowolf

Guest
Lite synd dock. Tycker att just din RW är den modell de lyckats med men visst, jag har ju inte satt den på min inköpslista. Vet inte varför. Kanske den är lite allt möjligt... Men i vilket fall, tycker det är en as-skön klocka.

Lycka till med dina affärer.

/poppe
 

Asplund

Patek
2-Faktor
I min värld skulle jag byta direkt, nu är jag iförsej Oris fanatiker men verkar ändå som RW har sämre andrahandsvärde samt är oerhört svåra att sälja på den svenska marknaden?

Har aldrig haft problem att sälja en Oris, haft mer problem med Omegor.

RWn är dock snygg faktiskt! Fast en Oris är en Oris <3

/Asplund
 

JohanHLM

Rolex
Lämna faktiskt ett bytesförslag till Denke för ett tag sen om jag inte missminner mig men precis som Crowolf säger gillades utseendet men trots det inget som fanns med på inköpslistan. Finns den inte på hans lista så finns den nog inte på många andras :) så Orisen kommer sitta på min handled. Som Asplund skriver är det nog betydligt lättare att sälja Orisen när (inte om) jag tröttnar på den.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Lämna faktiskt ett bytesförslag till Denke för ett tag sen om jag inte missminner mig men precis som Crowolf säger gillades utseendet men trots det inget som fanns med på inköpslistan. Finns den inte på hans lista så finns den nog inte på många andras :) så Orisen kommer sitta på min handled. Som Asplund skriver är det nog betydligt lättare att sälja Orisen när (inte om) jag tröttnar på den.

Du kan säkert sälja den till mig om jag har lite stålar över vid tidpunkten, har tänkt pröva den modellen någon gång i alla fall :D
 
Topp