• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rätt vs bäst länk till Explorer 14270

koze

Panerai
2-Faktor
Funderar på det här med länk till min Explorer 14270 som jag gillar väldigt mycket. Det ska vara 78360 med 558 ihåliga end links till den iom att den har lug holes. Om man vill vara så hädisk att man istället köper en länk med SEL och flip lock, passar den ens? Vilken modell gäller isf? Jag antar att det är länken som kom på senare 14270 samt 114270.

Edit: Tror att 78690 resp 78789 funkar, de har dock endast flip lock och inte SEL.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
There is an important difference between the older Explorer 14270 and the current 114270: The lug holes on the latter is closer to the case and therefore it is not possible to use the older 93150/558B or 78360/558B (non-SEL end links).

I never understood why they did change the position of the lug holes like that since it adds no value, other then the requirement of a unique bracelet. The older 14270 has the same case as any older DJ 162XX case, and therefore can share all oyster and jubilee bracelets.
 

koze

Panerai
2-Faktor

Intressant! Dock så vet jag att jag har sett 14270 med flip lock, tror att de senare såldes med det. Då antar jag att man körde typ 558B med 78690/78790?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det verkar som att skillanden mellan dessa är att 78690 kom med SEL som default, eller har jag missuppfattat? Det kanske inte finns en naturlig ihopparning på det sättet?
78690 är länken till 114270. Den har solida ändlänkar. Till 14270 kom 78360, 93150 samt 78790. Samtliga med 558 ändlänkar. Antingen för hålad boett, eller inte. De tre sistnämnda länkarna är utan SEL. 78690 bara med SEL.
Mvh A
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vilken känsla vill du ha? Tight som en Holland&Holland bössa eller lite mysigt vintage-rassel? Blir ju en helt annan dinka beroende på länk!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vilken känsla vill du ha? Tight som en Holland&Holland bössa eller lite mysigt vintage-rassel? Blir ju en helt annan dinka beroende på länk!
Tänkte flika in här. Länken till 114270 är rätt rasslig också då länken bara är delvis solid. Har inte jämfört sida vid sida mot en länk från 14270, men länken på min 116000 är mycket solidare. Så jag tycker man har lite skönt rassel även på 114270 :cool:
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tänkte flika in här. Länken till 114270 är rätt rasslig också då länken bara är delvis solid. Har inte jämfört sida vid sida mot en länk från 14270, men länken på min 116000 är mycket solidare. Så jag tycker man har lite skönt rassel även på 114270 :cool:
Ja de är stor skillnad när man har de sida-sida, kan väl dela upp det i tre steg då: vintagerassel - halvrassel - nyrolextight :D
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ja de är stor skillnad när man har de sida-sida, kan väl dela upp det i tre steg då: vintagerassel - halvrassel - nyrolextight :D
Jag tänkte mig nog halvrassel enligt den nya rasselskalan :)
Det jag främst ville åt var flip-lock för att minimera risken för fails, så då verkar 78790 vara vad jag ska leta efter enligt @acce1999 föredömliga oysterkunskap.
 
  • Like
Reactions: JLW

Point Blank

Cartier
Jag tänkte mig nog halvrassel enligt den nya rasselskalan :)
Det jag främst ville åt var flip-lock för att minimera risken för fails, så då verkar 78790 vara vad jag ska leta efter enligt @acce1999 föredömliga oysterkunskap.

Minns jag rätt av vad jag läst så kunde man välja 93150 som tillval, dvs med fliplock de första åren 14270 såldes, senare blev det standard men då med 78790.
 

Point Blank

Cartier
Är inte 93150 med "diver extension"? Dvs den länk som såldes på dykarna?

Det stämmer. Nu hittade jag @acce1999 gamla eminenta inlägg.

Jag måste rätta mig själv! Hur kan jag glömma, att fram till dess att 78790 introducerades, då gick det att för en extra peng beställa 14270 på 93150 (dvs samma länk som Submarinern). Det var ju exakt så jag köpte min 14270 för snart tjugo år sedan! En utmärkt klocka. En av mina all time favourites! Självklart sitter det en krona på låset till 93150 också.

Tycker jag har ganska bra koll på just 14270n, men ska botanisera lite mer i minnesarkivet om det är något jag missar. 78790 kom som länk till 14270 sent 1997, på sena T-serien. Minns hur det irriterade mig att jag då redan hade det klumpigare 93150, då 78790 i mångt är det mest pålitliga låset Rolex har gjort. Litet och kompakt i kombination med säkerhetsbygeln. Dessutom har de allra första 78790 en positiv egenskap (enligt min mening) då de INTE har den "nos" på sista länken som ligger an mot boetten. Det gör att länken kan rotera fritt runt bandstiftet på det sätt som nyare länkar inte kan. Jag gillar det. Så var det ju "förr i tiden". Detta finns enbart på 78790 tillverkade 1997 + fram till ca augusti 1998. Ganska unikt med andra ord. Och kuriosa, förstås.

Vet att det finns lite udda lås, som man kanske inte ser var dag; som till exempel ett dykarlås med helt slätt låsbleck utan den typiska Oysterlänksprägligen. Men också detta lås har en krona stämplad, dock roterad 90 grader. Det är nog den mest ovanliga länk jag kan komma på. Möjligen saknade de allra första Oysterlänkarna krona på låset... men nu är vi väl en sjuttio år bakåt i tiden... Det var före min tid... :-D
 
Topp