• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd önskas: bästa sättet att"byta"

Hej på er!
Var runt en del på sidan för några år sedan, men hittade inte mitt gamla konto så jag skapade ett nytt..

Jag skulle vilja be om råd. Jag köpte en ny Omega PO XL 8500 för ca fem år sedan. Det stod då mellan en PO eller en Professional Moonwatch. Och har inte kunna släppa Speedyn så jag funderar starkt på att byta. Kan inte riktigt motivera att ha två Omega, tror jag.. Inte för frun, åtminstone. ;) Så då till min fråga.
Jag har haft kontakt med AD'n som jag köpte från (Ace i Amsterdam) och eftersom dom handlar med begagnade också så kan dom tänka sig att byta in min gamla om jag köper en ny där. Jag måste visserligen åka till Amsterdam då, men en liten semester dit är ju alltid trevligt. Men jag kommer då att få betala en del i mellan för att byta från en något dyrare klocka, visserligen begagnad, till en billigare.

Det skulle vara både tryggt och enkelt att göra så, men är det korkat? Ska jag sälja min PO privat och köpa en begagnad speedy? Eller sälja den privat och köpa en ny speedy? Eller leta (hur lång tid det då kan ta) för att hitta någon som vill byta och då med lite pengar i mellan? Eftersom jag är enda ägaren av klockan så har jag givetvis alla papper och tillbehör osv så jag borde väl kunna sälja den till ett rimligt pris.

Frågan är iofs hur poppis en PO XL är nu? Det känns definitivt som om intresset för stora klockor har minskat på de fem åren jag har haft min. Ahhh! Vilka dilemman! :) Jag förstår att det mesta här beror på vad man själv tänker och känner, men ville ändå gärna ha några tips eller råd. Har inte haft någon "riktig" klocka innan så jag är inte van att köpa eller sälja, vilket absolut bidrar till att det är lockande att bara handla med AD'n.

Tacksam för råd eller input.

//Fredrik
 
Se vad nymans eller krons ger dig då? Tycker som du att det känns väldigt onödigt att betala mer för en begagnad klocka som är billigare än din nuvarande!

Annars ser du ifall det finns ett intresse här på KS och så tar du dig en titt på omegatråden och frågar där!
 
Du får förmodligen bäst "deal" om du säljer din PO själv och sedan börjar leta efter en Speedmaster begagnad eller ny, dock kräver ju detta mest tid och energi. Eller det absolut bästa om du hittar någon som vill byta med dig, men tror det känns rätt osannolikt..
Din PO XL får du säkert någonstans runt 25k för beroende skick osv såklart. Vilket bör vara ungefär samma som Professional Moonwatch brukar ligga på begagnad.
Alltså borde du kunna byta till dig en Professional Moonwatch mot din PO XL utan att lägga några pengar emellan om du lägger lite tid på det! ;)
 
Se vad nymans eller krons ger dig då? Tycker som du att det känns väldigt onödigt att betala mer för en begagnad klocka som är billigare än din nuvarande!

Annars ser du ifall det finns ett intresse här på KS och så tar du dig en titt på omegatråden och frågar där!
Lite oklart skrivet från mig, ser jag nu, jag skulle alltså betala mer eftersom Speedyn är ny, men jag menar att det är en billigare klocka i nypris än min nuvarande. Borde ha varit tydligare där.
 
Om du råkar ha pengar att köpa en ny Speedy nu, så gör det.
Sen lovar du frun att sälja PO'n så snart Speedy sitter på handleden... sen lägger du ut PO'n lite dyrt på k&s så har du helt plötsligt två fina Omegor (tills frun börjar bli riktigt sne, då sänker du priset på PO'n så den blir såld)
 
Om du råkar ha pengar att köpa en ny Speedy nu, så gör det.
Sen lovar du frun att sälja PO'n så snart Speedy sitter på handleden... sen lägger du ut PO'n lite dyrt på k&s så har du helt plötsligt två fina Omegor (tills frun börjar bli riktigt sne, då sänker du priset på PO'n så den blir såld)
Fast då vänjer jag ju mig vid två fina Omegor! Om jag då måste göra mig av med en så blir jag ju ledsen..
 
Köpa Speedy först och sälja PO efter det är det bästa om det är möjligt, då kan man leta rätt objekt i lite mer lugn och ro. Visst kan du testa bytesannons men det blir klart svårare, båda skall tycka det är "rätt" klocka och helst vill man ju ha det hyfsat nära så man kan träffas. Säljer du PO först så blir ju den inre pressen att hitta något snabbt större då man saknar en schysst klocka. Jag har köpt klockor med löfte till frun att sälja den eller den sedan, löften är löften och det måste man ju hålla. Visst, man kan ju ta en ny förhandling sedan ;) Kan inte uttala mig om XL men PO 8500 i 42mm finns det alltid köpare till. Intresset för stora klockor kanske har minskat men t ex Breitling verkar inte alls ha fattat det i så fall och Rolex biffade upp sin Seadweller som är väldigt eftertraktad och säljs över listpris. Omegas PO i XL har iofs utgått men storleken lever kvar i en ännu tjockare kronograf. Tror inte din klocka är så svårsåld faktiskt. Kan bli jämt upp mot en jämngammal Speedy även om PO var dyrare som ny, Speedy har lite bättre andrahandsvärde.
 
Jag lovade sambon att sälja bågen om jag köpte en Day-date.. det var januari och efter köpet av daydaten så skyllde jag på att det inte var säsong för att sälja.
Allt föll i glömska och helt plötsligt var det höst nu igen och då vart jag sugen på en sub.
Lovade att verkligen sälja bågen om jag köpte den.
Sub inköpt och både Day-daten och bågen står kvar :happyhappy:... så visst går det om man är bra på att prata ;)
 
Jag skulle avvakta och se om Rob kör decembererbjudande så som de haft de senaste två åren. Kan ju vara värt att avvakta en månad om du kan få bra pris på en ny speedy. Under tiden så försöker du sälja POn här på K&S.
 
Sälj inte PO:n, du kommer ångra dig och vilja ha tillbaka den, det är min erfarenhet. Särskilt om du haft den i fem år, det betyder att du är rätt nöjd så till slut sitter du ändå där med både Speedy och PO.
 
Tack för input. Jag kanske helt enkelt får spara lite och vänta.. Är nog vara värt det. Och om jag då skulle känna att min PO är överflödig så får jag sälja den då..
Men dags att hålla ögonen öppna för bra speedy dealar.
 
Om du råkar ha pengar att köpa en ny Speedy nu, så gör det.
Sen lovar du frun att sälja PO'n så snart Speedy sitter på handleden... sen lägger du ut PO'n lite dyrt på k&s så har du helt plötsligt två fina Omegor (tills frun börjar bli riktigt sne, då sänker du priset på PO'n så den blir såld)
Bra taktik!
 
Tillbaka
Topp