• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd från panelen - vad är nästa steg?

Snårtas

Rolex
Senaste inköpet landade för en vecka sedan och sitter på armen sedan dess. Men som alla vet så börjar genast nästa plan smidas... Jag plockade bort mina gamla quartzare ur lådan och se där - en plats ledig!

Jag lutar åt en kronograf. Var och kände på Tudor Heritage Chrono och Daytona i rosé med keramisk ring igår. Där försvann Tudorn ur tankarna... Har också sneglat på Zenith Striking 10th.

Budget max 100 kSEK. Nytt eller beggat spelar ingen roll. Hjälp en vilsen själ hitta vägen till Nirvana!

Vad saknas i denna låda?
avemuja6.jpg


Som vanligt usel padd-bild. Men innehållet är: SS Royal Steel 37 mm, JLC Master Control, 114060, 79090 samt en Orient Ray...
 

Sond

Patek
För så mycket pengar fär man tänka till ordentligt. Personligen skulle jag splitta det på två. En guld, DJ, DD eller någon äldre JLC. Sedan använda resten av pengarna till en kronograf. Kanske Speedy? Är guld mindre intressant så skulle jag istället ta en GMT.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Guld som de övriga säger, Daytonan med keramisk ring får du dock inte för 100k, men en vanlig på läder ska inte vara några problem.
 

Snårtas

Rolex
Chrono är egentligen inget krav. Kändes som ett naturligt steg i att bredda lite. Skulle iofs inte vara fel med nåt i guld. Vintage DD kanske?

Kamera blir det inte då det går ut över klockbudgeten! ;)




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Chrono! Kanske en Zenith som du nämner, eller kanske en Jaeger...?
Stål eller guld är väl en personlig sak...
Om jag hade varit sugen på att pröva guld hade jag köpt en äldre och billigare lättflippad chrono.....
 

Rivalen

Rolex
Tycke och smak, men jag kan inte köpa en ensam klocka i 100k klassen (nånsin?) förrän jag har en 1675 Nipple Dial Rootber, en 5513 i fint skick. en 3573.50 Speedy med glasbaksidan för verket är så snyggt, en lite exklusivare Reverso och då har jag nog börjat med någon slags arbetsverktyg - behöver inte vara en Sinn U1 :cool: utan det finns en del att välja på. SEDAN blir det nog någon slags Jaeger LeCoultre Ewiger Calendar med svart tavla som kostar sådär jättemycket pengar, eller måste jag ha en Blancpain No Radiation FF först - dom finaste där kanske kostar 100k? Det blir hopplöst när man skall tänka in så mkt stålar på en klocka, jag blir vilse. :confused:
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Du saknar en GMT med Pepsi ring, vintage-Heuer eller Rolex.

för 100k får du en fin gentlemannaklocka - 1680 red, men kanske hamnar för nära De andra dykarna?
 

Snårtas

Rolex
100 kSEK är ju absolut inget tvång. Vill bara ha nåt kul som breddar samlingen. DD på läder kan vara ett alternativ, en Daytona likaså.
Har aldrig riktigt funderat på en speedy pro. Såklart en ikonisk klocka, men mitt hjärta slår inga extra slag.
VC vore underbart! Overseas Chrono är min graal. Skulle kännas fel att köpa den med bara datum.
AP RO kanske vore nåt. Har provat en i Cannes, men den kändes väl ömtålig i jämförelse med Overseas.

Kanske är så att jag behöver en 1675 och nåt i guld ;)

Har gott om tid på mig att fundera medan jag sparar, pantar burkar och slår sönder barnens spargrisar.

Tack för alla synpunkter hittills. Keep'em coming!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
100 kSEK är ju absolut inget tvång. Vill bara ha nåt kul som breddar samlingen. DD på läder kan vara ett alternativ, en Daytona likaså.
Har aldrig riktigt funderat på en speedy pro. Såklart en ikonisk klocka, men mitt hjärta slår inga extra slag.
VC vore underbart! Overseas Chrono är min graal. Skulle kännas fel att köpa den med bara datum.
AP RO kanske vore nåt. Har provat en i Cannes, men den kändes väl ömtålig i jämförelse med Overseas.

Kanske är så att jag behöver en 1675 och nåt i guld ;)

Har gott om tid på mig att fundera medan jag sparar, pantar burkar och slår sönder barnens spargrisar.

Tack för alla synpunkter hittills. Keep'em coming!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kör på en VC så blir du lite unik på detta forum (har iaf inte sett särskilt många som flashar med en här). :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du vet ju redan vad alla kommer svara: guld, Rolex, guld, Rolex, AP, PP. Var lite crazy och kör på en BP säger jag.
 
Topp