• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd gällande studentklocka till mig själv

J.Å

Omega
Efter en längre tid på läktaren här på forumet är det dags för mig att presentera mig!

Jag tar studenten nu i sommar och då har jag planer på att unna mig ett nytt ur. Har valt att lägga mig i 15-20-tusen klassen, eftersom det känns som om jag kommer ångra mig om jag snålar. Jag bär i nuläget antingen min farfars vintage citizen på jubilee som jag fått av honom, eller min seiko skx007 på oyster. Gillar båda klockorna men nu lockar en utökning. Har kikat en del på Datejusten, Speedmastern, även tudor har varit av intresse. Vet att det finns många möjligheter och tar gärna lite förslag på andra ur som ni jag skulle uppskatta.

Tack för ett trevligt forum! :)
 

Apansson

Torpare
Som studentklocka tycker jag du ska välja något tidlöst, precis som du säger. En sån klenod är kul att ha kvar hela livet. Varför inte leta efter en speedy pro från året du är född, rimligtvis 1995? Jag är 3 år äldre än dig, önskar att jag varit initierad i klockvärlden för att kunnat skaffa en årsklocka det år man tog studenten, blir ju som 2 minnen i samma ur, vilket är helt fantastiskt! Speedy pro eller datejust skulle jag gå på, det är något tidlöst över dem. Den som söker, han finner!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Efter en längre tid på läktaren här på forumet är det dags för mig att presentera mig!

Jag tar studenten nu i sommar och då har jag planer på att unna mig ett nytt ur. Har valt att lägga mig i 15-20-tusen klassen, eftersom det känns som om jag kommer ångra mig om jag snålar. Jag bär i nuläget antingen min farfars vintage citizen på jubilee som jag fått av honom, eller min seiko skx007 på oyster. Gillar båda klockorna men nu lockar en utökning. Har kikat en del på Datejusten, Speedmastern, även tudor har varit av intresse. Vet att det finns många möjligheter och tar gärna lite förslag på andra ur som ni jag skulle uppskatta.

Tack för ett trevligt forum! :)


Pratar vi nytt eller begagnat?
Tudor Black Bay kan man nog få för kring 20k idag.
Omega Seamaster Planet Ocean
Rolex DJ
 

Sond

Patek
Skulle också se om jag kan få tag på/få råd med en Speedy. Årskolocka är jag inte så fascinerad av. Skulle jaga bästa klockan för det mesta du vill betala.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skulle kört på en DJ. Väldigt mångsidig. Läder, mocka, nato... Möjligheterna är oändliga! Funkar som dress och vardagsbeater. Mer mångsidig än Speedy, tycker jag.

(Min är dessutom till salu) ;)


image.jpg
 

J.Å

Omega
Pratar vi nytt eller begagnat?
Tudor Black Bay kan man nog få för kring 20k idag.
Omega Seamaster Planet Ocean
Rolex DJ


Är inte rädd för nytt, även om jag tror möjligheterna blir fler om jag kikar på begagnat!


En Rolex DJ ligger nog just nu i topp, frågan är bara vilket refnr. Förslag?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
DJ eller Speedy som du säger är två schyssta val. IWC Mark XVI är väldigt snygga, kanske liiiiiite tråkiga men borde väl att gå att få tag på runt 20?
 

DrDre

Patek
Något från Sjöö Sandström skulle kanske kunna vara något? Deras Royal Steel är ju lite "Svensk Datejust", dvs en bra allroundklocka som funkar till allt. Finns i två olika storlekar.
 

J.Å

Omega
Tack för era tips och åsikter, skall ha dessa i baktanke! Glömde förresten att tillägga att Explorer 1 är av intresse. Antar att jag tvingas leta lite längre ner i soffan efter mynt om den ska vara ett alternativ?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag går i samma banor som du!
Jag har funderat mycket på en Speedmaster 3573 med safir på båda sidorna, men även en Tudor. De Rolex:ar jag är intresserad av ligger i dagsläget för högt i prisklass.

Men en Speedy, det vore något det!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rent spontant säger jag datejust 1601 om det är vintage, annars har du ju Tudor Blackbay bland moderna klockor.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Bara en rent hypotetisk fråga för att undvika en ny trådatart, men hur står sig andrahansvädet på en Speedmaster vs Black Bay?

Skickat från min C6603 via Tapatalk
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Grand Seiko. Bara för att jag själv blivit betuttad i dom. Annars Speedy, Planet O eller Dj. S&S chronolink oxå helt ok, me think.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

fredtiger

Cartier
Min rekomendation blir en Omega Speedmaster, en klocka som jag själv aldrig ägt (och förmodligen inte kommer att äga) men som är tidlös klassiker. Dessutom mångsidig och förbannat snygg. En speedmaster kommer du aldrig att "behöva" sälja utan kan bli en keeper och ett minne för livet. Däremot kommer du att "behöva" komplettera den med fler klockor, exempelvis något vattentät. I takt med att du skaffar fler klockor (?) och den får mindre armtid (?) så kommer du att uppskatta att den inte är automatisk samt att den saknar datum. Så därför blir min opartiska, men starka, rekomendation en speedmaster!

Slutligen ett citat från en väns far apropå att önska sig en examenspresent: "Det handlar inte om priset, men en Rolex får du inte välja. Den första Rolexen ska man köpa själv, för egna pengar!" J

Lycka till!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Min rekomendation blir en Omega Speedmaster, en klocka som jag själv aldrig ägt (och förmodligen inte kommer att äga) men som är tidlös klassiker. Dessutom mångsidig och förbannat snygg. En speedmaster kommer du aldrig att "behöva" sälja utan kan bli en keeper och ett minne för livet.


Du verkar gilla Speedmaster väldigt starkt, vilket många gör (även jag). :)
Får man fråga hur det kommer sig att du förmodligen aldrig kommer att äga en?
 

Apansson

Torpare
Du verkar gilla Speedmaster väldigt starkt, vilket många gör (även jag). :)
Får man fråga hur det kommer sig att du förmodligen aldrig kommer att äga en?

Åh, känner mig också kvalificerad att svara på denna fråga, då jag tycker samma sak som fredtiger om den. Fantastisk dinka och allt, men jag har väldigt svårt för kronografer. Egentligen den enda anledningen för mig i alla fall!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Åh, känner mig också kvalificerad att svara på denna fråga, då jag tycker samma sak som fredtiger om den. Fantastisk dinka och allt, men jag har väldigt svårt för kronografer. Egentligen den enda anledningen för mig i alla fall!

En Speedmaster handlar om så mycket mer än att det är en kronograf, som man nästan uteslutande använder när man kokar pasta.
Det handlar om allt fredtiger nämner i sitt inlägg, den är snygg och den har historia. Om man verkligen gillar klockan, varför ska man inte köpa den då?
 

fredtiger

Cartier
Du verkar gilla Speedmaster väldigt starkt, vilket många gör (även jag). :)
Får man fråga hur det kommer sig att du förmodligen aldrig kommer att äga en?

Anledningen till det är främst att jag inte samlar klockor och därför endast vill ha klockor som fyller ett faktiskt "behov" (undantaget är min Chronolink som är en gåva från min pappa). Mina "behov" är en Beater (idag en Squale), en badbar klocka (idag Breitling SO) samt en dressare (ingen för tillfället, Chronolinken på läder fyller hjälpligt den platsen). Utöver det skulle jag möjligen kunna tänka mig ytterligare en klocka och då ligger en DJ närmre tillhands...

...sedan är jag inte överdrivet förtjust i kronografer (IWC spitfire & Speedmaster undantagna bara för att de är förbaskat fina!).

På något sätt känner jag att min Chronolink sätter förutsättningarna för hela min "quiver", att ha två snygga stålklockor på länk som inte går att bada med blir en för mycket IMO.

Tycker fortsatt att en speedy vore ett utmärkt val för dig!:cigar:
 
Topp